AYDINLIK TÜRKİYE'NİN HABERCİSİ
Bugünkü Yeni Şafak
G Ü N D E M
MÜZAKERELERİN İÇERİĞİ

Olduğu gibi uygulanacak

Katılım, Birliğin müktesebatı olarak bilinen ve Birliğin sistemi ve kurumsal çerçevesine bağlı hak ve yükümlülüklerin kabulü anlamına gelmektedir. Türkiye söz konusu müktesebatı katılım anında olduğu şekliyle uygulamalıdır. Öte yandan katılım, mevzuat uyumuna ilaveten, müktesebatın zamanlı ve etkin uygulanması anlamına da gelmektedir. Müktesebat sürekli olarak evrim geçirmekte ve aşağıdaki hususları içermektedir: l Birliği kuran antlaşmaların içeriği, ilkeleri ve siyasi hedefleri; l Antlaşmaları takiben yürürlüğe giren yasa ve kararlar, Avrupa Adalet Divanı'nın içtihatları, l Kurumlar arası anlaşmalar, kararlar, tavsiyeler ve yönergeler gibi birliğin kapsamı içerisinde kabul edilen bağlayıcı ya da bağlayıcı niteliği olmayan diğer hukuki işlemler, l Ortak Dış ve Güvenlik Politikası çerçevesindeki ortak eylemler, ortak tutumlar, deklarasyonlar, sonuçlar ve diğer işlemler; l Adalet ve İçişleri çerçevesinde mutabakata varılan ortak eylemler, ortak tutumlar, imzalanan sözleşmeler, kararlar, açıklamalar ve diğer işlemler; l Toplulukların üye devletlerle ortaklaşa, birliğin ve üye devletlerin birliğin faaliyetlerine ilişkin olarak kendi aralarında akdettikleri uluslar arası anlaşmalar. Türkiye'nin, katılımından uygun bir süre önce, müktesebatın Türkçe tercümelerini yapması ve katılım sonrasında AB kurumlarının uygun bir şekilde işlemesi için yeterli sayıda tercüman ve mütercim yetiştirmesi gerekmektedir.

Tüm anlaşmalar AB'ye uyacak

Türkiye'nin bir üye ülke olarak benimsenmesi gereken tüm hak ve yükümlülükler; topluluklar ve Türkiye arasında mevcut olan tüm ikili anlaşmaların ve Türkiye tarafından imzalanan ve üyeliğin yükümlülüklerine aykırı olan tüm uluslar arası anlaşmaların geçersiz kılınması anlamına gelir. Ortaklık Anlaşması'nın müktesebattan ayrılan herhangi bir hükmü katılım müzakereleri sırasında emsal kabul edilemez.

Geçici önlem alınabilir

Türkiye'nin müktesebattan doğan hak ve yükümlülükleri kabul etmesi, müktesebata belirli uyarlamalar yapılmasını gerektirebilir ve istisnai de olsa katılım müzakereleri sırasında tanımlanması gereken geçici önlemlerin ortaya çıkmasına neden olabilir. Gerekli hallerde, müktesebata yapılacak belirli uyarlamalar, müktesebatın içeriğinde varolan ve müktesebatın kabulü sırasında, üye ülkelerin uyguladıkları ilkeler, kriterler ve parametreler temelinde ve Türkiye'nin özellikleri göz önünde bulundurularak bir mutabakata varılır. Birlik, zaman ve kapsam açısından sınırlı olması ve müktesebatın uygulanması için açıkça belirlenmiş aşamalar içeren bir planın da mevcudiyeti koşuluyla Türkiye'nin geçiş tedbirlerine ilişkin taleplerini kabul edebilir. İç pazarın genişletilmesiyle bağlantılı bölümlere ilişkin olarak düzenleyici önlemler hızlı bir şekilde uygulanmalı ve geçiş dönemleri kısa ve az olmalı; mali harcamalar dahil, kapsamlı çaba gerektiren bir uyum planının parçası olarak uygun geçiş tedbirleri öngörülebilir. Her hal ve karda, geçici düzenlemeler birliğin kural ve politikalarında değişiklik içermemeli, bunların düzgün işlemesine engel oluşturmamalı ve rekabet ciddi mani teşkil etmemelidir. Bu bağlamda, birlik ve Türkiye'nin çıkarları göz önünde tutulmalıdır. Uzun geçiş süreleri, derogasyonlar, özgün düzenlemeler veya daimi koruma tedbirleri, yani korunma tedbirlerine temel teşkil etmek üzere daimi olarak elde tutulan hükümler, tezekkür edilebilir. Komisyon bu tedbirleri uygun olduğu ölçüde kişilerin serbest dolaşımı, yapısal politikalar veya tarım gibi alanlardaki önerilerine dahil edecektir. Ayrıca, kişilerin serbest dolaşımının zaman içinde tesisiyle ilgili karar alma süreci, her bir üye devletin azami bir rol oynamasına imkan sağlanmalıdır. Geçici düzenlemeler veya koruma tedbirleri, rekabete ve iç pazarın işleyişine olan etkileri açısından gözden geçirilmelidir. Katılım müzakereleri sırasında müktesebata ayrıntılı teknik uyarlama yapılması gerekmeyecektir. Uyarlamalar Türkiye'yle işbirliği halinde hazırlanacak ve katılım günü yürürlüğe girmelerini teminen bir zamanda birlik kurumları tarafından onaylanacaktır.

Mali yük paylaştırılacak

Uygulanabilir Mali Çerçevede, Türkiye'nin katılımının mali veçhelerine yer verilmelidir. Türkiye'nin katılımı önemli mali sonuçlar getirebileceğinden, müzakereler ancak 2014 sonrası dönemin mali çerçevesinin oluşturulmasından sonra ve buna bağlı olarak gerçekleştirilebilecek mali reformlardan sonra sonuçlandırılabilir. Türkiye'nin katılımından sonra, düzenlemeler, mali yüklerin tüm üye ülkeler arasında adil bir şekilde paylaştırılmasını sağlamalıdır.

Euro milli para olacak

Türkiye katılımından itibaren üye ülke olarak ekonomik ve parasal birliğe derogasyonla iştirak edecek ve konseyin Türkiye'nin gerekli şartları yerine getirdiği yönündeki değerlendirme temelinde alacağı karar doğrultusunda, Türkiye Euro'yu milli para birimi olarak kabul edecektir. Bu alanda geri kalan müktesebat katılımla birlikte tam olarak uygulanır.

'Schengen' uygulanacak

Özgürlük, adalet ve güvenlik alanları bakımından Avrupa Birliği'ne üyelik, Türkiye'nin katılımla birlikte, Schengen müktesebatı da dahil olmak üzere bu alandaki müktesebatı tam olarak üstleneceği anlamına gelmektedir. Bununla birlikte, söz konusu müktesebatın bir bölümü, konseyin, Türkiye'nin hazır olup olmadığına ilişkin olarak uygulanmakta olan Schengen değerlendirmesi temelinde iç sınırlarda kişiler üzerindeki kontrolleri kaldırma konusunda karar almasının ardından sadece Türkiye'de uygulanacaktır.

Güvenlik korunacak

AB, nükleer güvenliğin tüm veçheleri de dahil olmak üzere çevrenin üst düzeyde korunmasının önemine işaret eder.

Tarafsız bir kamu hizmeti

Türkiye, müktesebatın her alanında, ulusal ve bölgeler düzeydeki kurumlarını, yönetim kapasitesini ve idari ve hukuki sistemlerini, müktesebatı etkin olark uygulama amacına yönelik olarak veya duruma göre, makul bir süre içinde uygulayabilecek konumda olacak şekilde katılım gerçekleşmeden önce birlik standartlarına getirmek zorundadır. Genel olarak, bu etkin ve tarafsız bir kamu hizmeti (civil service) ile bağımsız ve etkin bir hukuk sistemi üzerine bina edilmiş iyi işlemekte olan ve istikrarlı bir kamu idaresi gerektirir.

Başbakan Erdoğan bazı bölümlerin altını çizdi

Müzakere Çerçeve Belgesi'nin son şekli AK Parti'de tartışılırken, Türkçe metin toplantıya katılanlara dahi dağıtılmadı. Edinilen bilgiye göre bakan ve parti yöneticileri, Türkçe bir nüsha olan metninin okunması ile içeriğini öğrendiler. Yeni Şafak'ın ele geçirdiği bu nüshanın önemli bölümlerinin altı çizildi. Özellikle çetin pazarlıklara sahne olan 2 ve 7. maddenin altının çizilmesi dikkat çekti.



5 Ekim 2005
Çarşamba
 
Künye
Temsilcilikler
Abone Formu
Mesaj Formu
Online İlan

ALPORT Trabzon Liman İşletmeciliği
Ana Sayfa | Gündem | Politika | Ekonomi
Dünya
| Kültür | Spor | Yazarlar | Televizyon
Ramazan
| Arşiv | Bilişim | Dizi

Bu sitede yayınlanan tüm materyalin HER HAKKI MAHFUZDUR. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz.
© ALL RIGHTS RESERVED