AYDINLIK TÜRKİYE'NİN HABERCİSİ
Bugünkü Yeni Şafak
E K O N O M İ
Medyanın starı Doğan

Televizyon, radyo, gazete ve dergileriyle Türk medyasında büyük bir gücü elinde tutan Aydın Doğan, Star TV'yi de alarak medyada 'Tek Adam' olurken, reklam pastasının da en büyük lokmasının sahibi oldu.

  • FATMA ÇİFTÇİ -YAKUP KOCAMAN / İSTANBUL
    Türkiye'nin ilk özel televizyonu Star TV'yi Aydın Doğan aldı. Geçen hafta radyolarla başlayan Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu'nun (TMSF) bünyesindeki Star Medya Grubu'nun satışı, en büyük yayın organı Star TV'nin satışıyla devam etti. İki radyoyu alarak Türk medyasına ilgisini gösteren Kanadalı CanWest'in şirketi CGS ile Doğan Grubu'na ait Işıl Televizyon arasında geçen iki saatlik zorlu ihalede, kazanan 306 milyon 500 bin dolarla Doğan Grubu oldu. Türkiye'deki reklam pastasının yüzde 40'ına sahip olan Doğan Grubu, ödemenin peşin olacağını ve Star'ın eğlence kanalı yapılacağını açıkladı. TMSF ihale sonucunu, ihale biter bitmez incelemesi için Radyo Televizyon Üst Kurulu'na (RTÜK) gönderdi.

    Star, eğlence kanalı olacak

    Star TV'ye teklif veren Aydın Doğan, medyada rakip istemediğini bir kez daha ortaya koydu. Türkiye'de "Tek sesli medya" dönemini başlatan ve reklam pastasının en büyük dilimini elinde bulunduran Doğan Grubu içinde 3 ulusal televizyon kanalı, 8 günlük gazete, 3 radyo, 23 dergi, kitap yayıncılığı, matbacılık, medya dağıtım şirketi, film ve TV prodüksiyonu ve internet erişimi ile alanında sektörünün en büyükleri var. Tek başına dördüncü kuvvet olan Aydın Doğan, Star'ı da eğlence ve kültür kanalı yaparak farklı bir kulvarda da gücünü sürdürmeyi planlıyor. Başta Aydın Doğan olmak üzere, medyaya ilginin en önemli nedeni Türkiye'de son yıllarda hızla büyüyen ve halen 1.7 milyar dolar düzeyinde olan reklam pastası. Her yıl en az yüzde 30 artan bu rakamın birkaç yıl içinde 5 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Reklamlardan aslan payını televizyonlar aldığı için, bu alandaki bir güç artırımı, Aydın Doğan'ın gücüne güç katması anlamına geliyor. Türkiye'de toplam reklam gelirlerinin yüzde 54'ünü televizyon kanalları, yüzde 31.7'sini gazeteler alıyor, kalan bölümü de radyo, dergi, internet ve diğer yayınlar paylaşıyor.

    CGS: Uygun rakama geldik

    Çekişmeli ihalede Doğan Grubu'nun en büyük rakibi olan CGS'nin ortağı Fatih Akkol, ihale rakamını değerlendirirken, "İyi bir fiyat, uygun bir fiyat. Biz kendi çalışmalarımızı yaptık. Bizim için uygun olan bir rakama kadar geldik. Bence Star çok değerli bir firma. Bundan sonraki ihalelerde yer alacağız" dedi.

    İhale Komisyonu Başkanı ve TMSF Başkan Yardımcısı Mehmet Çalışkan da, 20 aydır TMSF bünyesinde bulunan Star TV'nin yeni sahipliğinde daha iyi yerlere geleceğini belirtti. Star Medya Grubu'nda 74 şirketin faaliyet gösterdiğini kaydeden Çalışkan, "Bu kadar şirket, bize kâr-zararı görme imkanı vermiyor. Günlük operasyon işlemlerine bakıyoruz. Buna baktığımız zaman Star Televizyonu her zaman artı yaratıyor" diye konuştu.

    Doğan Holding: Ucuza almadık

    İhale sonrasında ödemeyi peşin yapacaklarını açıklayan Doğan Yayın Holding Finansman Grup Başkanı Soner Gedik, Star TV'nin hakettiği değere gittiğini belirterek, "Herkesin aklında bir ekonomik fiyat var. CanWest de dünya çapında bir kuruluş. Bence o ekonomik değerlere geldiği için ucuza almadık. Herkes belli bir noktaya kadar dayandı. En son dayanan biz olduğumuza göre çok da ucuza aldık diyemem.Verebileceğimiz en yüksek fiyatı verdik" dedi. Medyada tekelleşmeye inanmadığını anlatan Gedik, 21 ulusal kanalın olduğu Türkiye'de tekelden sözetmenin mümkün olmadığını savundu ve "Bizim gazetelerimiz dergilerimiz, radyolarımız var. Her sektörde bulunduğumuz için biraz daha göze batıyoruz. Ama bizim gerçekte sayısal olarak değil, etkinliğimizden kaynaklanan böyle bir imaj var. Bugün 21 kanalın bir tanesini almış olduk" diye konuştu. Gedik, Rekabet Kurulu'ndan onay gelmemesi gibi bir durumun sözkonusu olmadığını, devir işlemlerinin 2-3 ay içinde tamamlanacağını söyledi.

    Sat-tım heceleri arasında artırma

  • TMSF'nin 155 milyon dolar muhammen bedelle satışa çıkardığı Star TV'nin ihalesine CanWest'e ait CGS, Aydın Doğan'ın Işıl Televizyon şirketi, Ciner Televizyon ve Nurol-Torunlar ortaklığındaki Atlantik Basın Yayın katıldı.

  • İdari belgeleri eksik olan Etik Yayıncılık ise ihalede yeralmadı.

  • 156 milyon dolardan başlayan açık arttırma, CanWest ile Doğan Grubu arasında kıran kırana geçen bir çekişmeye sahne oldu.

  • 250 bin dolar ve katlarıyla yapılan açık artırmada, kimi zaman müzayede yöneticisinin "sat-tım" heceleri arasında arttırma gerçekleşti.

  • Atlantik, 200 milyon 500 bin dolardan sonra arttırma yapmazken, Ciner Grubu ara ara yükseltme yaptı.

  • Son noktada 306 milyon 250 bin teklif eden Ciner Grubu, Doğan Grubu'nun 306 milyon 500 bin teklifine karşılık arttırmada bulunmadı.

  • Ve ihaleyi 306 milyon 500 bin dolarla en yüksek teklifi veren Doğan Grubu kazandı. İhale Fon Kurulu'nun onayı ile sonuçlanacak.

    Hedefler aşıldı: 362 milyon dolar

    TMSF, Star Medya Grubu şirketlerinin satışına Süper FM'le başlamıştı. Süper FM ihalesinde en yüksek teklifi 33.1 milyon dolar ile CGS Televizyon, Metro FM'in ihalesinde de en yüksek teklifi 22 milyon 850 bin dolar ile Pasifik Televizyon ve Radyo (CGS) vermişti. Star TV ile birlikte bugüne kadar toplam gelir 362 milyon dolara ulaştı. Bu rakamla TMSF'nin tüm Star Medya Grubu için beklediği 270 milyon dolarlık hedef aşılmış oldu.

  • Son söz RTÜK'te



  • 27 Eylül 2005
    Salı
     
    Künye
    Temsilcilikler
    Abone Formu
    Mesaj Formu
    Online İlan

    ALPORT Trabzon Liman İşletmeciliği

    Ana Sayfa | Gündem | Politika | Ekonomi
    Dünya | Kültür | Spor | Yazarlar | Televizyon
    Sağlık | Arşiv | Bilişim | Dizi

    Bu sitede yayınlanan tüm materyalin HER HAKKI MAHFUZDUR. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz.
    © ALL RIGHTS RESERVED