AYDINLIK TÜRKİYE'NİN HABERCİSİ
Bugünkü Yeni Şafak
T E L E V İ Z Y O N
Ne anlattığın değil,
nasıl anlattığın önemli

Reyting rekortmeni dizilerin senaristlerinin ortak görüşüne göre, anlatılan şey değil, anlatma biçimi önemli. Senaristler, yaşam standardı yüksek aşk hikayelerinin ise hayalleri karşıladığı için tuttuğunu düşünüyor.

  • HANDAN KAZANCI
    Bir dönem 80'e yakın dizinin yayınlandığı ekranda, son dönemde bu sayı biraz azalsa da, TV dizilerinin hâlâ hatırı sayılır bir kitlesi var. Milyonlarca seyircinin dizi karakterleriyle özdeşlik kurduğu ve bir hayali izler gibi dizileri izlediği de öteden bu yana tartışılan bir konu. Türkiye'deki 'senaryo ortamını' değerlendirmelerini istediğimiz, yüksek reytingli dizilerin senaristleri Gaye Boralıoğlu, Alican Yaraş ve Muharrem Buhara başarıyı, "ne anlatıldığı değil, nasıl anlatıldığı önemli" şeklinde formüle ediyor.

    Bir İstanbul Masalı'nın senaristi Gaye Boralıoğlu, senaryoda başarı için "Önemli olan ele aldığınız konuyu nasıl anlattığınız" diyor. Köpek dizisinin senaristi Alican Yaraş da, "Hamlet, Shakespeare'den önce de bilinen eski bir halk söylencesidir. Ama Shakespeare öyle anlattığı için ölümsüzdür." diye konuşuyor. Yağmur Zamanı'nın senaristi Muharrem Buhara ise, daha çok aşk hikayelerinin izlendiğini söylüyor.

    Yazarken belli bir otokontrolü olduğunu söyleyen Boralıoğlu, "TV kadar kitlesel bir mecrada her istediğimizi yapamazsınız. Ayrıca bizim de kendi içinde bir ahlakımız var tabii." diye konuşuyor. Yazmak istediği gibi yazmaya çalıştığını söyleyen Yaraş, "İnanmadığım bir şeyi yazabileceğimi sanmıyorum fakat biçimsel olarak dikkat ediyorum." diyor. Buhara, senaristin hedef kitlenin beğenilerini düşünmek zorunda olduğunu söyleyerek, otokontrole dikkat ettiğini belirtiyor.

    ÖYKÜNMELER KAÇINILMAZ

    Boralıoğlu, hem evrelsel hem de bireysel olduğu için 'aşk' temasının önemli olduğunu söylüyor ve ekliyor, "Aşk ve kadın hikayeleri tutuyor. Ancak önemli olan o temayı ne kadar başarılı bir dille anlattığınız."

    TV seyircisinin dizilerdeki karakterleri zaman zaman "rol model" olarak aldıklarını hatırlattığımız Boralıoğlu, TV seyircisinin gördüğü karakterlerle özdeşleştiğini ifade ederek bu konunun daha çok sosyologların ilgi alanına girdiğini belirtiyor. Yaraş ise, TV'lerde sadece kötü insan modelleri olmadığı belirtiyor ve soruyor: "Bunlar neden rol model alınmıyor?". Buhara ise, seyircinin böyle bir özdeşleşme içinde olmaması gerektiğini söyleyerek, "Ancak o kadar yoğun ve duygu bağıyla seyrediliyor ki, öykünmeler kaçınılmaz" diyor.

    Türkiye'de ekran deneme tahtası

    Türkiye'deki ve yurtdışındaki senaryo ortamını karşılaştıran senaristlerden Gaye Boralıoğlu, "Amerika ve Avrupa'dakilerin bize göre en önemli lüksleri zamanları. Bizde her şey çok kısa vadeli düşünülerek, günü kurtarma mantığıyla yapılıyor. Ekran biraz deneme tahtası gibi kullanılıyor. Oysa batıda araştırmalar, uzmanlar var ve siz 38 bölüm dizi yapıp onu bir kanala satabiliyorsunuz" duyor. Alican Yaraş da yurtdışında hazırlık aşamasının daha uzun olmasına değiniyor. Buhara ise böyle bir karşılaştırmanın ekonomik ölçüler, okur yazar oranı, kişi başına düşen doktor sayısı gibi kriterlerden çok farklı sonuçlar vermeyeceğini söyleyerek, "Arada bir yükselen tek işler olabilir ama, genel olarak bu alanda da çok ev ödevi ve derslerimiz var" diyor. Dizi projeleri için büyük bütçeler ayrıldığı bu dönemde, Boralıoğlu, ekip olarak bir şikayetleri olmadığını ancak piyasada pek çok senaristin parasını ya hiç alamadığını ya da düzenli alamadığını söylüyor. Yaraş ise,senaristlerini kazançlarının iyi olduğunu, ancak süreklilik sorunu olduğunu söylüyor. Buhara ise senaristlerin azımsanmayacak paralar aldığını ve bunun senaryo kalitesine olumlu etki ettiğini düşündüğünü ifade ediyor sözlerinin sonunda.


    FİLMLERDEN SEÇMELER

    Ölüm Uyanışı
    Yasadışı olaylara karışan Archer, Los Angeles'a döner ve eşi Cynthia ve oğlu Nicholas ile birlikte sakin bir yaşam sürmeye karar verir. Eşinin yasa dışı yollarla ülkeye girmeye çalışan Kim adındaki küçük kızı eve getirmesi ile olaylar değişir. Babası Çinli bir örgütün lideri olan Kim ailenin başına pek çok dert açar ve Cynthia ölür.
    Orj. Adı: Wake of Death Yön: Philippe Martinez Oyn: Jean-Claude Van Damme, Lisa King, Valerie Tian
    KANAL D / 20.00

    Altın Yumruk 2
    Dünya karate şampiyonu ve profesyonel kick boks şampiyonu olan Don Wilson'un rol aldığı filmde, Wilson, kumar batağına düşmüş arkadaşı Billy'yi kurtarmak üzere Manila'ya gider. Ancak önüne bir çok engel çıkar. Bu zorlukları çıkaran geçmişi karanlık bir milyonerdir. Psikopat milyoner, onu kaçırmaya kararlıdır.
    Orijinal Adı: Bloodfist 2 Yapım Yılı: 1990 Yön: Andy Blumenthal Oyn: Don Wilson, Kris Aguilar
    STAR / 21.50

    Maxie
    Katolik bir din adamının sekreterliğini yapan Jan, yeni evlerindeki duvar kağıtlarını sökerken bir mesaj bulur. Bu mesaj, sessiz sinema döneminde yaşamış Maxie'nin el yazısıyla yazılmıştır. Maxie'nin hayaleti hala evdedir. Bir insan bedeni arayan hayalet, Jan'ın içine girer ve uygunsuz zamanlarda ortaya çıkmaya başlar.
    (Maxie) Yön: Paul Aaron Oyn: Glenn Close, Mandy Patinkin, Ruth Gordon, Barnard Hughes Türü: Komedi/Dram
    Cnbc-e / 22.00

    Tabutta Rövaşata
    Rumelihisarı'nda yaşayan evsiz Mahsun'un gerçek hikayesini anlatan filmde, Mahsun ısınmak için araba çalıp sabaha kadar gezdikten sonra çaldığı arabaları yıkayıp temizleyerek eski yerlerine bırakan bir evsizdir. Ancak yönteminin faturasını karakolda dayak yiyerek ödemektedir.
    Yönetmen: Derviş Zaim Oyuncular: Ahmet Uğurlu, Tuncel Kurtiz, Derviş Zaim Türü: Drama / Macera
    ATV / 01.10

    TV TEL
    TRT: Ank. (312) 490 43 00 İst. (212) 259 72 75 İzm. (232) 463 02 03 KANAL 7: (212) 612 90 90 TGRT: İst. (212) 454 56 00 Ank. (312) 441 34 00 STV: (216) 344 85 60 MELTEM TV: (212) 639 08 85 FLASH TV: (212) 256 81 00 CNN TÜRK: (212) 413 56 00 STAR: (212) 448 90 00 KANAL D: (212) 413 51 11 atv: (212) 354 39 36 SHOW TV: (212) 355 01 01 tv8: (212) 288 51 52 CNBC- e: (212) 335 00 00 NTV: (212) 335 00 00 KANAL A: (312) 318 69 70 RTÜK: Tel: (312) 297 50 50 ALO RTÜK: 178

  •  
    Sinan, kıskandığı Deniz'i tehdit etmeye başlıyor
    Sanem Çelik, Nejat İşler ve Halit Ergenç'in rol aldığı Aliye'de, ipler geriliyor ve Sinan, Deniz'i tehdit ediyor. İkbal Edirne'ye döner, ancak evde yine huzur yoktur. Deniz'in Arda ve Ayşe'ye gösterdiği sevgi Sinan'ı çileden çıkartmaktadır. Modaevini defile heyecanı sararken, Sinan'ın ofisininde ise ihale telaşı vardır. Aliye, Leyla'yla buluşmaya devam eden Sinan'ın hayatında bir kadın olduğundan şüphe etmeye başlamıştır. Diğer taraftan İkbal'in başına ise ürkütücü bir olay gelir.
    [ 21.40 / ATV ]

    Sarıkamış'ın dününden bugününden fotoğraflar
    Rus Çariçesi Katherina'nın Sarıkamış'taki tarihi yazlık köşkü ve 90 bin askerin şehit olduğu Sarıkamış faciasından dramatik anlar Türksoy'la İpek Yolu'nda ekrana geliyor. Seyfullah Türksoy'un sunduğu, Sarıkamış'taki Kar Festivali'nden görüntülerin yayınlanacağı belgeselde, kar üstünde güreş yapan pehlivanlar, at yarışları, cirit oyunları, kızak sefaları ve halaylar yeralıyor. Programda Kars bölgesinin geleneksel mutfak kültürü kapsamında, kaz etinin faydaları ve özellikleri de anlatılıyor.
    [ 23.30 / KANAL 7 ]

    Ortak bir kültürün belgeseli: Sarı Gelin
    Türk-Ermeni ilişkilerini ortak kültür ve ortak tarih açısından değerlendiren Sarı Gelin belgeseli TRT'de. İsmail Umaç'ın yönettiği, Güray Değerli, Prof. Mim Kemal Öke ve Prof. Nejat Göyünç'ün danışman olarak görev yaptığı Yüzyılın Kan Davası, Suikastlerle Kazanılan Kimlik, Sessiz Tanık: Arşivler, Katliama Çıkarılan Vize, Kader Birliği ve Dostluğu Yeniden Hatırlatmak adını taşıyan belgeseli Mesut Mertcan sunuyor.
    [ 20.05 / TRT 2 ]
    19 Nisan 2005
    Salı
     
    Künye
    Temsilcilikler
    Abone Formu
    Mesaj Formu
    Online İlan

    ALPORT Trabzon Liman İşletmeciliği
    Ana Sayfa | Gündem | Politika | Ekonomi | Dünya
    Kültür | Spor | Yazarlar | Televizyon | Sağlık | Arşiv
    Bilişim
    | Dizi | Çocuk

    Bu sitede yayınlanan tüm materyalin HER HAKKI MAHFUZDUR. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz.
    © ALL RIGHTS RESERVED