T Ü R K İ Y E ' N İ N    B İ R İ K İ M İ
S O N   D A K İ K A 17 NİSAN 2006 PAZARTESİ
  Ana Sayfa
  Gündem
  Politika
  Ekonomi
  Dünya
  Aktüel
  Spor
  Yazarlar
  Televizyon
  Sağlık
  Son Dakika
 
 
  657'liler Ailesi
  Ankara'da Şafak
  Bilişim
  Çalışanın Sesi
  Diziler
  Düşünce Gündemi
  İzdüşüm
  Kültür-Sanat
  Okur Sözcüsü
  Röportaj
  Sinema
  Yemek
  Zamanda Yolculuk
 
  Bize Yazın
  Abone Formu
  Temsilcilikler
  Reklam
  Künye
 
  Arşiv

  Yeni Şafak'ta Ara
 

Kurtlar Vadisi, KPSS'de soru oldu

Yayınlandığı dönemde büyük ilgi gören "Kurtlar Vadisi" dizisi ile sinemada izleyici rekoru kıran "Kurtlar Vadisi-Irak" filminde geçen bazı olay ve sahneler, bir yayınevinin hazırladığı Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) deneme sınavında "soru" olarak kullanıldı.

Merkezi Ankara'da bulunan ve KPSS Deneme Sınavı Soru Kitabı ile, KPSS'ye yönelik öğretim yapılan çeşitli illerdeki dershanelere deneme sınavları hazırlayan bir yayınevi, KPSS Eğitim Bilimleri Bölümü psikoloji soruları için "Kurtlar Vadisi"nden yararlandı.

"ZİHİN ÇİVİSİ"

Deneme sınavı soru kitaplarında, Kurtlar Vadisi dizisi ya da filminde geçen bazı olaylar anlatılarak, bu olaya yönelik, kişilerin psikolojik davranışlarının ne anlama geldiği soruluyor.

Soruları hazırlayan Editör Muhammet Genç, KPSS sınavlarının 18-30 yaş arası yetişkinlere yönelik olduğunu ve yetişkinlerin bu diziyi ve filmi ilgiyle izlediklerini gözlemlediklerini belirtti.

Muhammet Genç, bu gözlem üzerine, "Kurtlar Vadisi"ni öğrenmede nasıl kullanabileceklerini düşündüklerini ve "Kurtlar Vadisi" filmini, psikolojide "Zihin Çivisi" ya da "Bilişsel Çivi" terimleriyle ifade edilen öğretme yöntemiyle kullanmayı tercih ettiklerini kaydetti.

Psikolojide anlatılan kavramların "soyut" olduğunu, bu nedenle, öğrencinin soyut kavramları algılamakta güçlük çektiğini ifade eden Genç, şunları söyledi:

"Soyut kavramlar, somut olaylarla ilişkilendirildiğinde, insan daha kolay öğrenebiliyor. Biz de Kurtlar Vadisi'ndeki hadiseleri ve yaşanan durumu bu sorularla somut yaşantılara indirgeyerek ve kavramlarla eşleştirerek, öğrencilerin hatırlamasına yardımcı olduk. Amacımız, öğrencilerimize bir zihin çivisi çakmaktır. Hayatta bir yere oturmayan örnekler olmazsa, konu anlaşılamıyor, ders hatırlanamıyor. Bu nedenle böyle teknik kullanmak zorunda kaldık. Böylece, öğrencilerin öğrenmesine avantaj sağlayabilir miyiz diye düşündük."

"DİZİ DEĞİL, DERS ÖĞRETİLİYOR"

Kitapta ve deneme sınavlarındaki sorularla öğrenciye, Kurtlar Vadisi dizisinin öğretilmediğini vurgulayan Muhammet Genç, şöyle devam etti:

"Burada asıl öğretilmek istenen, oradaki karakterler değil, psikolojideki kavramlardır. Psikolojideki kavramları dizideki kahramanlar üzerinden anlatmaya çalışıyoruz. Sorularda kullandığımız kavramlar pekiştirme kavramlarıdır. Psikolojide, (olumsuz pekiştirme) ve (olumlu pekiştirme) ile (ceza) kavramları öğrencilerin anlamakta en çok zorlandığı kavramlardır. Dershanelerdeki derslerde, dizi filme ilişkin anlatımların ilgi çektiğini ve öğrenmeyi kolaylaştırdığını görünce, sorularda da kullandık."

İŞTE SORULARDAN ÖRNEKLER

Yayınevinin dershanelere pazarladığı deneme sınavlarında ve soru kitabında yer alan, sorulardan bazıları şöyle:

"Polat Alemdar Irak'ta tanıştığı Türkmen kızı Leyla'nın burnuna taktığı altın hızmayı görünce, Leyla'ya bu takının adını ve neden böyle bir şey taktığını sormuştur. Leyla bu takının adının hızma olduğunu ve bunu takmanın nişanlı kızlar için bir gelenek olduğunu söylemiştir. Daha sonra Leyla, Amerikalı askerlerden biriyle girdiği çatışmada yaralanmış ve Polat Alemdar'ın kollarında can vermiştir. Polat Alemdar, Leyla'dan bir hatıra olsun diye burnundaki hızmayı almıştır. Uzun süre geçtikten sonra, bir gün altın hızmayı saklayıp da unuttuğu yerde bulan Polat Alemdar, bu acı hatırayı hatırlayıp, ağlamaya başlamıştır. Polat Alemdar için altın hızma tepkisel koşullanmadaki hangi iki uyarıcının yerini almıştır?

A) Doğal uyarıcı-nötr uyarıcı
B) Nötr uyarıcı-koşullu uyarıcı
C) Koşulsuz uyarıcı-doğal uyarıcı
D) Şartlı uyarıcı-doğal uyarıcı
E) Nötr uyarıcı-şartsız uyarıcı

Devlet görevlisi olarak mafyanın içine sızan Polat Alemdar, yardımcısı Memati'ye düşmanları Avukat Nizamettin'in ve Kılıç'ın kellelerini alması ve kendisine getirmesi için emir vermiştir. Memati bu görevi yapınca Polat ona bir BMW X5 hediye etmiştir?
Yukarıdaki metinde istenen davranış nedir?


A) Memati'nin Nizamettin'i ve Kılıç'ı öldürmemesi
B) Memati'nin Nizamettin'i ve Kılıç'ı olumsuz pekiştirmesi
C) Memati'nin Nizamettin'i ve Kılıç'ın kellelerini getirmesi
D) Memati'nin BMW X5'i alması
E) Memati'nin BMW X5'i almaması

Süleyman Çakır, düşmanı Tombalacı Mehmet'in kendini öldürmek üzere gönderdiği bir adamı on yerinden vurarak öldürmüştür. Bunun üzerine polisler tarafından yakalanarak hakim karşısına çıkarılmıştır. Hakim Süleyman Çakır'ı 11 yıl 60 gün hapse mahkum etmiştir. Bu karardan sonra Süleyman Çakır bu cezaevine girerken koğuş arkadaşlarına çeşitli hediyeler ve bol miktarda yiyecek erzak almıştır. Cezaevinde 10 yıl yatan Süleyman Çakır iyi halinden dolayı cezası bitmeden erken tahliye edilerek özgürlüğüne kavuşmuştur. Süleyman Çakır cezaevinden çıkarken koğuş arkadaşlarından birine tespihini hediye ederek onunla ve diğerleriyle helalleşip öylece koğuştan çıkmış ve daha sonra koğuş arkadaşlarına sık sık mektup yazmıştır. Süleyman Çakır'ın kendini öldürmek isteyen kişiyi öldürmesi ölen kişinin ailesi için ne anlama gelmektedir?

A) Ceza
B) Pekiştirme
C) Karşılık vermeme
D) Genelleme
E) Tepki

Süleyman Çakır'ın hapse mahkum edilmesi nedir?

A) Ceza
B) Pekiştirme
C) Karşılık vermeme
D) Genelleme
E) Tepki

Süleyman Çakır'ın erken tahliye edilmesi Tombalacı Mehmet için ne olmaktadır?

A) I. tür ceza
B) II. tür ceza
C) Olumsuz pekiştirme
D) Sembolik pekiştirme
E) Zulümdür

Süleyman Çakır'ın koğuş arkadaşlarından birine tespihini hediye etmesi arkadaşı için ne olmaktadır?

A) Maddi pekiştirme
B) I. tür pekiştirme
C) Sabit aralıklı pekiştirme
D) Sembolik pekiştirme
E) Olumsuz pekiştirme

Süleyman Çakır'ın cezaevinden çıktıktan sonra koğuş arkadaşlarına sık sık mektup yazması koğuş arkadaşları için nedir?

A) Maddi pekiştirme
B) I. tür pekiştirme
C) Olumlu pekiştirme
D) İçten pekiştirme
E) Olumsuz pekiştirme

  • ANKARA (AA)

    Geri dön   Yazdır   Yukarı


  • ALPORT Trabzon Liman İşletmeciliği

    Ana Sayfa | Gündem | Politika | Ekonomi | Dünya | Aktüel | Spor | Yazarlar
    Televizyon | Sağlık | Bilişim | Diziler | Künye | Arşiv | Bize Yazın
    Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz. © Yeni Şafak
    Tasarım ve içerik yönetimi: Yeni Şafak İnternet Servisi