T Ü R K İ Y E ' N İ N    B İ R İ K İ M İ
Y A Z A R L A R 6 OCAK 2006 CUMA
  Ana Sayfa
  Gündem
  Politika
  Ekonomi
  Dünya
  Aktüel
  Spor
  Yazarlar
  Televizyon
  Sağlık
  Bugünkü Yeni Şafak
 
  657'liler Ailesi
  Bilişim
  Çalışanın Sesi
  Diziler
  Düşünce Gündemi
  İzdüşüm
  Kültür-Sanat
  Nar-ı Beyza
  Okur Sözcüsü
  Röportaj
  Sinema
  Yemek
  Zamanda Yolculuk
 
  Bize Yazın
  Abone Formu
  Temsilcilikler
  Reklam
  Künye
 
  Arşiv

  Yeni Şafak'ta Ara
 

Hayrettin KARAMAN

YÖK görevini nasıl yapıyor?

Hangi seviyede olursa olsun okulların işi eğitim ve öğretimdir; bunun da amacı insan denilen harikulade varlığın, Yaratıcı tarafından bahşedilen kabiliyetlerini potansiyelden fiile çevirmek, onun, yaratılış amacını gerçekleştirmesine yardımcı olmaktır. Bu amacı yakalamanın olmazsa olmaz şartı da öğrenciye, her aşamada seçme imkanı vermek, yanlış yönelme ve yönlendirmelerin sebep olacağı kayıpları önlemektir.

Milli Eğitim Bakanlığı eğitimin evrensel ilkelerine uyarak öğrencilere seçme, yanlış veya uygun olmayan seçimleri tashih etme imkanı vermek için bir yönetmelik çıkarıyor, meslek liselerine devam eden öğrenciler ile buralardan mezun olanlara istedikleri takdirde düz liseyi de bitirme ve kabiliyetlerine göre farklı üniversitelere girebilmek için eşit yarışma imkanı getiriyor.

YÖK ne yapıyor?

Başka değil, yalnızca ideolojik bir saikle -ama bunu itiraf etmiyor, göstermelik gerekçeler sunuyor- yani meslek liseleri içinde küçük bir parça olan İmam Hatiplerin önünü kesmek ve onların üniversiteye girmelerini engellemek için -diğer meslek liselilere de kıyarak- yönetmeliği iptal ettirmek için dava açıyor.

Yönetmelikle getirilen hükümler ile "meslek yüksekokullarının teşvik edilmediği, bunun, meslek yüksekokullarının yok edilmesi anlamı taşıdığı" ifade edilen YÖK dilekçesinde, "devletin meslek liselerine yaptığı yatırımın başka alanlarda kullanıldığı" savunuluyor ve "Uygulama ile İmam Hatip okulları çift diploma veren okullar haline gelecek ve cazip hale geleceklerdir; bunun sonucu din eğitimi ağırlıklı bu okulların sayılarının giderek artması ile ortaöğretimde genel liselere alternatif okullara dönüşeceklerdir" deniyor.

Bu gerekçelere bakan zanneder ki, Türkiye'de Meslek Liselerine önem veriliyor, öğrenciler teşvik ediliyor, bu liseler başarılı eğitim ve öğretim yapıyor, fakat durup dururken MEB bu liselerin kimyasını bozacak bir yönetmelik çıkarıyor!

Halbuki basına yansıyan bir araştırma YÖK'ün gerekçesini çürütüyor ve meslek liselerinin perişan halini ortaya koyuyor. İşte araştırmanın özeti:

Eğitim-Sen 2005 Ocak-Ekim ayları arasında yedi bölgede 20 ildeki çeşitli meslek liselerinde okuyan 8 bin 600 öğrenciyle görüştü. Erkek teknik, kız teknik, ticaret ve turizm liselerinde gerçekleştirilen araştırma bu okulları seçen öğrencilerinin yüzde 70'inin ilköğretimde mesleki rehberlik ve yönlendirme almamış olduğunu da ortaya çıkardı. Araştırmanın sonuçları şöyle:

1.Öğrencilerin yüzde 67.2'si aldıkları eğitimin üniversiteye hazırlamadığını söylüyor.

2.Meslek eğitiminden de memnun değiller. Yüzde 39.3'ü hem mesleğe hem de üniversiteye hazırlamakta yetersiz kaldığı görüşünde.

3.Öğrencilerin yüzde 57.2'si en büyük sorunlarının alanla ilgili bir yükseköğretim programına hazırlanamama olarak tanımlıyor. Yüzde 28.2'si ise en büyük sorunlarını okullarındaki eğitim kalitesizliği olarak tanımlıyor .

4.Meslek liselerinin ihmal edildiğini söyleyen öğrencilerin oranı da yüzde 80.

5.Okulda laboratuvar, atölye, işlik, araç ve gereç imkânlarının yetersiz olduğunu söyleyen öğrencilerin oranı ise yüzde 42.1.

6.Meslek lisesinde okuyan gençlerin yüzde 62'si sosyal aktivite ve spor imkânlarının yetersizliğinden yakınıyor.

7.Yüzde 48.8 oranında öğrenci mezun olduklarında meslekleriyle ilgili bir işte çalışmaya hazır olmadığını düşünüyor.

8.Gençlerin yüzde 14.4'ü okulda gördükleri yabancı dil eğitimini yeterli buluyor.

9.Öğretmenlerin yüzde 35.1'ine göre son beş yılda öğrenci talebinde ciddi bir azalma oldu. Yüzde 74.9'u da öğrenci kalitesindeki düşüşün son beş yılda arttığını söylüyor.

Bu durumda yeni yönetmelik meslek liselerine bir moral aşısı ve beklentilere cevap veren önemli bir teşvik değil midir?

Başka bir yazıda bu çift diploma ve eğitimde iki başlılık konusuna ele alalım.

Geri dön   Yazdır   Yukarı


ALPORT Trabzon Liman İşletmeciliği

Ana Sayfa | Gündem | Politika | Ekonomi | Dünya | Aktüel | Spor | Yazarlar
Televizyon | Sağlık | Bilişim | Diziler | Künye | Arşiv | Bize Yazın
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz. © Yeni Şafak
Tasarım ve içerik yönetimi: Yeni Şafak İnternet Servisi