|

6 dev projeye 60 milyar dolar

Türkiye'nin asırlık hayalleri; Erdoğan döneminde hayata geçirilen dev projelerle gerçeğe dönüştü. Sultan Abdülmecit döneminde planlanan Marmaray'ın yanısıra, İstanbul 3. Havalimanı, 3. Boğaz Köprüsü, Avrasya Tüneli, Körfez Geçiş Projesi ve Kanal İstanbul gibi büyük projelerin toplam yatırım bedeli 60 milyar doları buluyor.

İbrahim Acar
00:00 - 6/08/2014 Çarşamba
Güncelleme: 23:06 - 5/08/2014 Salı
Yeni Şafak
6 dev projeye 60 milyar dolar
6 dev projeye 60 milyar dolar

Dizi yazımızın bugünkü bölümünü; Marmara Bölgesi'de yoğunlaşan ve birçoğu İstanbul'da hayata geçirilen asırlık dev projelere ayırdık. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın siyaset hayatına atıldığı ve 'aşkım-sevdam' dediği İstanbul için planlanan projeler dünya ölçeğinde büyüklüklere sahip oldukları için dikkat çekiyorlar. Belki de bütün bunlardan daha önemli; Türkiye ekonomisinin yarısının döndüğü İstanbul'a yapılan Marmaray, 3. Havalimanı, 3. Boğaz Köprüsü ve Avrasya Tüneli hayata geçirilirken, planlanan Kanal İstanbul ihalesinin de önümüzdeki yıl yapılması planlanıyor. İstanbul'un insan ve araç trafiğini rahatlatacak olan bu 5 projenin toplam büyüklüğü 52 milyor doları aşıyor. Yalova'dan Bursa, Balıkesir, Manisa ve İzmir'e kadar uzanan şehirlerarası otoyolunu Gebze üzerinden İstanbul'a bağlayacak olan Körfez Geçiş Projesi de hesaba katıldığında bu 6 dev projenin toplam yatırım bedeli yaklaşık 60 milyar doları buluyor.

Avrasya geçiş tüneli

İstanbul'da araç trafiğinin yoğun olduğu Kazlıçeşme-Göztepe hattında hizmet verecek olan Avrasya Tüneli, toplam 14,6 kilometrelik bir güzergâhı kapsıyor. Projenin inşasındaki en dikkat çekici özelliği ise deniz tabanı altında iki katlı tünele sahip olması. İstanbul'da trafiğin çok yoğun olduğu güzergâhta yolculuk süresi 100 dakikadan 15 dakikaya kadar indirecek projenin 2017 yılında hizmete girmesi bekleniyor. Avrasya Tüneli'nin toplam 14,6 kilometrelik güzergâhından günlük 120 bin aracın geçeceği öngörülüyor. Avrasya Tüneli, 1 milyar 245 milyon dolar mal olacak.

Gebze-İzmir köprü ve otoyolu

İstanbul ve İzmir arasını 3,5 saate indirecek, toplam 433 kilometrelik Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu projesi, Cumhuriyet tarihinin en büyük projelerinden biri. Bugüne kadarki inşaat ve kamulaştırmalarına 2,2 milyar dolar harcanan projenin, toplam maliyeti ise 7,5 milyar doları buluyor. Bu miktar, dünyanın en büyük ikinci altyapı projesini hayata geçirecek. Ayrıca, Gebze-Orhangazi arasında yapılan İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsü de tamamlandığında dünyanın en büyük köprülerinden olacak. Bu köprü, 1,5 saatlik mesafeyi 6 dakikaya indirmesiyle dikkat çekiyor.

Marmaray

İstanbul Boğazı'nın altından Asya ile Avrupa'yı birbirine kavuşturan Marmaray, Sultan Abdülmecit'ten bu yana 160 yıllık bir hayalin hayat bulmasını sağladı. 8 milyar liralık yatırım maliyet ile Marmaray, ayrıca arkeologların kazılarıyla İstanbul'un tarihini de 8 bin 500 yıl geriye götürdü. 60 metre derinliği ile 'dünyanın en derin batırma tüneli' ünvanına sahip Marmaray, kent içi ulaşımda raylı sistemlerin payını yüzde 28'e çıkaracak. Marmaray ayrıca, İstanbul-Ankara YHT Hattı'nın yanı sıra İstanbul Metrosu'yla da birleşecek. İlk 6 ay içinde 21,5 milyon yolcu taşıyan Marmaray'ın ikinci etabı devreye girdiğinde Gebze ve Halkalı arası 105 dakikaya inecek.

3. Havalimanı

Yıllık 150 milyon yolcu kapasitesiyle 2018'de tamamlandığında dünyanın en büyük havalimanı olması beklenen üçüncü havalimanının temeli, 7 Haziran 2014'te atıldı. 26 milyar 142 milyon euroluk yapım, işletme ve devir bedeliyle özel sektöre ihalesi gerçekleştirilen üçüncü havalimanı projesinde ilk etap 29 Ekim 2017'de açılacak. Cumhuriyet tarihinin en büyük yatırımlarından olacak projenin, aynı zamanda yaklaşık 120 bin kişiye de iş kapısı olması bekleniyor. Amerika ve Şanghay'a kadar olan çok büyük bir bölgenin havacılık trafiği düşünüldüğünde, İstanbul 'merkez' haline gelecek.

Kanal İstanbul

Çılgın Proje olarak da nitelendirilen Kanal İstanbul, İstanbul Boğazı'ndaki uluslararası gemi geçişlerine alternatif sunacak. Günlük 160 geminin geçmesi öngörülen 47 kilometrelik proje tam kapasitede yılda 8 milyar $ gelir sağlacak. Maliyeti 5,5 milyar $ olması beklenen Kanal İstanbul, 1 yıl içinde kendini de finanse edecek. Kanal, yeni bir uluslararası suyolu olmasıyla da Londra'dan Çin'e kadar bölgenin ticari taşımacılıktaki gücünü Türkiye lehine çevirecek.

Üçüncü Köprü yolu yarıladı

İstanbul'un Fetih yıldönümü olan 29 Mayıs 2014'te temeli atılan Üçüncü Köprü ve Kuzey Marmara Otoyolu projesi, yaklaşık 4,5 milyar dolara mal edilecek. Her iki projede, yap-işlet-devret modeliyle özel sektör konsorsiyumu tarafından 2015 yılında hizmete geçirilmesi hedefleniyor. Transit trafik yükünü azaltacak aynı zamanda üzerindeki raylı sistemle Asya ve Avrupa'yı hızlı trenle birbirine bağlayacak olan Üçüncü Köprü, Yavuz Sultan Selim adıyla İstanbul'da hizmet verecek. Aynı zamanda İstanbul Metrosu ve Marmaray'la da entegre olacak raylı sistem sayesinde Yavuz Sultan Selim köprüsü, Atatürk, Sabiha Gökçen ve 3. Havalimanlarını da birbirine bağlayacak. 56 metrelik genişliğiyle dünyanın en geniş köprüsü olacak Yavuz Sultan Selim, aynı zamanda bin 408 metrelik ana açıklığıyla üzerinde raylı sistem geçen en uzun asma köprü unvanlarının da sahibi olması bekleniyor. Bu otoyol projesi; 1. Boğaz Köprüsü ile 2. Boğaz Köprüsü'nün trafik yükünü rahatlatarak İstanbul'un boğaz geçişindeki ulaşım sorununu gidermesi bekleniyor.

ÖZELLİKLERİ:

- TEM'deki trafiği rahatlatacak

- Transit geçiş imkanı sunacak

- Zaman maliyeti azalacak

- Yakıt maliyeti düşecek

- Dünyanın en geniş köprüsü

- İstanbul'daki tüm havalimanları vemetroları bağlayacak

İktisatçı gözüyle Türkiye'nin 11 yılı


Bahçeşehir Üniversitesi İİBF Öğretim Üyesi Prof. Dr. Eser Karakaş:

Kalkınmada mesafe alındı

Kalkınma sürecinde önemli mesafeler alınmaktadır bu mesafe potansiyel mesafenin altında kalabilir. 2002 sonrasında yaşanan yüksek iktisadi büyüme oranları, artan milli gelirden sağlığa, sosyal politikalara daha fazla ve etkin kaynak aktarımı ortalama bir vatandaşın yaşam kalitesini yükseltmiştir. 2014 UNDP Raporunda bir senede 21 sıra yükselmemiz de bu durumun kanıtıdır. Ancak, Türkiye hala kişi başına gelir düzeyi on bin doları ancak aşan, gelir bölüşümü kabul edilebilr olmaktan uzak, bölgelerarası farkların çok yüksek olduğu bir ülkedir. Rekabet kanununun özellikle kamu yardımları bölümünün olmayışı, çok yerel standartlarda bir destekleme, teşvik sisteminin sürmesi sorunlu mikro reformların başında geliyor.. Kamu ihale sisteminin rekabetçi olmaması, eşik değerlerin yüksek olması ve muhtemelen en önemlisi de eğitim sisteminin küresel anlamda rekabetçi beşeri sermaye yetiştirmede zafiyeti mikro reformların ekonomide fren rolü oynamasına neden oluyor.

İŞSİZLİĞE ÇÖZÜM REKABETÇİ BİREY

Türkiye'de enflasyon, çok daha makul bir düzeye inmekle beraber hala çok yüksektir. İşsizlik meselesi de beşeri sermayenin niteliğine yani eğitimin endoktrinasyon (fikir telkin etme) amaçlı bir süreçten rekabetçi birey yetiştirme odaklı bir sürece dönüşmesine bağlıdır. Ayrıca, Türkiye'nin gelecek 9 senede, 2023 sürecinde, ekonomik performansı hukuk devleti iyileştirmelerine bağlı olarak çekeceği yabancı kaynağa bağlı olacaktır. Türkiye'de büyüme kaçınılmaz olarak cari açık üretecektir ama bu yüksek büyümenin üreteceği cari açık da yabancı kaynak girişi ile nitelikli olarak finanse edilebilirse sağlıklı büyüme olur.

2023 İÇİN ERDOĞAN

Sayın Erdoğan'ın Cumhurbaşkanlığı konusu ise AB standartlarında bir hukuk devletine sahip olmayı desteklediği, önünü açtığı ölçüde 2023 hedeflerine ulaşmayı kolaylaştıracaktır. Küresel boyutta Türkiye algısı hukuk devleti uygulamalarının iyileşmesine endekslidir.

YARIN: BÜYÜMEYLE GELEN YATIRIMLARDAN ANADOLU'NUN ALDIĞI PAY NE OLDU?
10 yıl önce