|

''Helal''inden 2,5 trilyon $

Tükettiğimiz makarnadan içtiğimiz ilaçlara kadar geniş bir yelpazede yer alan ürün ve hizmetlere ilişkin Helal Sertifikasyon süreci gün geçtikçe yayılıyor. 2,5 trilyon dolar potansiyele sahip olan Helal Gıda pazarından pay kapmak için firmalar birbiriyle yarışıyor. 77 ülkeden firmanın 200 markayla katılacağı 5. Helal Expo 4 Eylül''de İstanbul''da başlıyor.

Şuayip Alabay
00:00 - 27/08/2014 Çarşamba
Güncelleme: 00:13 - 27/08/2014 Çarşamba
Yeni Şafak
''Helal''inden 2,5 trilyon $
''Helal''inden 2,5 trilyon $

Gıda ve İhtiyaç Maddeleri Denetleme ve Sertifikalandırma Derneği (GİMDES) Başkanı Dr. Hüseyin Kami Büyüközer, 4-7 Eylül tarihlerinde yapılacak Helal ve Sağlıklı Ürünler Fuarını ve dünyadaki helal gıda büyüklüğünü Yeni Şafak''a değerlendirdi. Yaklaşık 30 yıldır helal gıda konusu ile uğraşan Büyüközer, 50 ülkeden üyesi bulunan Dünya Helal Konseyi Dönem Başkanlığı''nı da yürütüyor. Bütün insanlık için Batı''nın ortaya koyduğu beslenme alışkanlıklarını değiştirmeye inancıyla çalıştıklarını söyleyen Dr. Hüseyin Kami Büyüközer, ''İslam dini insanlara zarar vermeyen bir beslenme biçimine sahip olduğu gibi bize hangi yoldan gideceğimizi de gösteriyor'' dedi.

BÜYÜK BİR POTANSİYELE SAHİP

Helal gıda konusunun İslam inancına sahip insanların günlük olarak kullandıkları her şeyde dikkat etmesi gereken bir husus olduğunu aktaran Büyüközer, ''Yanlış politikalar yüzünden bizim inancımızın bir parçası olan Helal ve Tayyib ürünleri arama ihtiyacımızı dumura uğradı. Ekonomik boyutuna bakılırsa önemli bir potansiyel var. Dünya çapında 2 milyar Müslüman var. Ekonomistler Helal Gıda pazarına eğildiği zaman muazzam bir potansiyel olduğunu belirtiyor. Dünyada şu anda 850 milyar dolarlık bir helal pazarı var, aslında potansiyel 2.5 trilyon dolar seviyesinde'' diye konuştu.

TÜKETİCİ DEĞİŞİME HAZIR

Yapılan anketlerle insanlara helal gıdanın yaygınlaşmasıyla tüketicinin yüzde 72 oranında alışkanlıklarını değiştireceğini ifade eden Büyüközer , ''İmkan sunulursa Helal Gıda tüketimi patlar. Halkta müthiş derecede helal sertifikalı ürün talebi artmış durumda'' dedi.

Japonlar da ''helal'' üretime başladı

Türkiye''nin helal sertifikalandırma konusunda diğer Müslüman ülkelere liderlik yapabilecek önemli bir konumda bulunduğuna dikkat çeken Büyüközer, sözlerine şöyle devam etti: ''Örnek vermek gerekirse Japonya şu anda müthiş derecede helal sertifikalı ürünler üretmek için çalışıyor. Sırf bu potansiyeli gördüğü için ekonomik açıdan değerlendiriyor. Tamamen Müslüman ülkelere ürün satmak ticaret yapmak amacıyla bu gibi girişimlerde bulunabiliyor. Bu gibi ülkeler teşebbüste bulunurken İslam ülkelerinin geride kalması ise düşündürücüdür. Bizde bunu yaygınlaştırmak için çalışıyoruz. Derneğimizin yapmış olduğu sertifikalama ücreti çok cüzi rakamlarda. Milyonlar kazanan firmaların yıllık denetimler dahil bin 500 ile 3 bin lira arasında değişiyor. Biz para kazanmak için değil kefalet anlayışı ile sadece masraflarımızın karşılanması için para alıyoruz.''

6 bin yeni ürünle görücüye çıkacak

Önümüzdeki hafta düzenlenecek fuara yerli ve yabancı 100 firma yaklaşık 200 markayla katılıyor. 10 bin metrekarelik alanda düzenlenen fuara; Beyaz et, kırmızı et, süt ve süt ürünleri, dondurma, sıvı yağ ürünleri,şekerleme, çikolata ve tatlı, kuruyemiş, pasta ve hamur ürünleri, meyve suyu, tahin, pekmez, helva ürünleri, kaynak suları, çiğ köfte, maya ve enzimler, çay ürünleri, konserve gıda ürünleri, salça ürünleri, vücut temizlik ve sağlık ürünleri, çevre temizlik ürünleri ve bunların destek sektörlerinden 6 bin çeşit ürünün yer alacağı katılım gerçekleşecek. 80''in üzerinde ülkeden katılımcı beklenen fuarın 50 binin üzerinde ziyaretçi çekeceği hesaplanıyor.

15 - 20 milyon Museviye 250 milyar $''lık Koşer

15-20 milyonluk nüfusa sahip olan Yahudi toplumunun 250 milyar dolarlık kitlesi olduğunu vurgulayan Dr. Hüseyin Kami Büyüközer, şunları kaydetti: ''Müslümanların helal gıda potansiyeli aslında hesaplamalara göre 2,5 trilyon dolar seviyesinde. Fakat bu yüzde 100 gerçekleşmediği için rakamalar düşüyor. Biz helal sertifikalama kuruluşları olarak bu oranın ''Daha nasıl yukarı çıkarabiliriz?''in peşindeyiz. Bu noktada hem üretici firmalar hem de bizim gibi kuruluşlar beraber çalışmak durumundayız''.


10 yıl önce