|

Hükümetten vatandaşa "abone" müjdesi

Tüketicinin hakkını sonuna kadar gözeten düzenlemeleri hayata geçirdiklerini anlatan Gümrük ve Ticaret Bakanı Nurettin Canikli, Elektrik, su, gaz ve elektronik haberleşme abonelik sözleşmesi daha anlaşılır olacak. Sözleşme eksikliği yüzünden tüketiciden ek ücret istenemeyecek" dedi.

Yeni Şafak
11:46 - 26/01/2015 Pazartesi
Güncelleme: 10:12 - 26/01/2015 Pazartesi
AA
Canikli, yazılı açıklamasında,  24 Ocak'ta Resmi Gazete'de yayımlanan "Abonelik Sözleşmeleri Yönetmeliği"ne ilişkin değerlendirmelerde bulundu.


Tüketiciler açısından zaruri ihtiyaç haline gelen birçok mal veya hizmete ilişkin abonelik sözleşmelerinde tüketicilerin ekonomik çıkarlarının korunması amacıyla çalışmalar gerçekleştirildiğini belirten Bakan Canikli, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'da "Abonelik Sözleşmeleri" başlığı altında kapsamlı düzenlemelere yer verildiğini ifade etti.


Resmi Gazete'de önceki gün yayımlanan ve üç ay sonra yürürlüğe girecek Abonelik Sözleşmeleri Yönetmeliği'nin, elektrik, su, doğalgaz, sabit veya mobil telefon, internet gibi birçok mal veya hizmete ilişkin abonelik sözleşmelerinde tüketicileri daha fazla koruyacak düzenlemeler içerdiğini bildirdi. Canikli, " Böylece tüketicinin tam bilgilendirilmesini esas alan ve tüketicinin hakkını sonuna kadar gözeten düzenlemeleri hayata geçiriyoruz" ifadesini kullandı.


Yeni yönetmelikle satın alınan mal veya hizmete ilişkin olarak tüketicilerle abonelik sözleşmesi yapılacağını belirten Canikli, abonelik sözleşmelerinin bir örneğinin tüketiciye verilmesinin zorunlu hale getirildiğinin altını çizdi.


Canikli, tüketicilerin haklarının, aldıkları mal veya hizmetin bedellerinin, tüketicilerin katlanacağı maliyetlerin neler olduğunun, satıcı ve sağlayıcının sorumluluklarının, tüketicinin oluşan zararlarının nasıl ve ne kadar sürede tazmin edileceğinin ayrıntılı olarak bu sözleşmelerde yer alacağını bildirdi.


Yeni düzenleme ile ön ödemeli hizmetler hariç olmak üzere hizmete ilişkin ücretlendirme işleminin hizmetin tüketiciye fiilen sunulmasıyla başlatılabileceğini kaydeden Canikli, böylece tüketiciye sunulmamış hiçbir hizmetin bedelinin tüketiciden talep edilemeyeceğini ifade etti.


Faturalandırma dönemi değiştirilerek birim fiyatın arttırılması gibi uygulamaların da önüne geçileceğine dikkati çeken Canikli, düzenlemeyle satıcı veya sağlayıcı tarafından uygulanacak faturalandırma dönemlerinin sözleşmede aksi kararlaştırılmadıkça bir ay olacağını bildirdi.


Canikli, faturanın zamanında ödenmemesi durumunda uygulanacak gecikme zammı oranına da Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun'un ilgili maddesine göre belirlenen zam oranını aşmamak kaydıyla üst sınır getirildiğini belirtti.


Sözleşme tüketicinin onayı ile uzatılabilecek


Bakan Canikli, yeni düzenleme ile tüketicinin onayı alınmadan abonelik sözleşmesi uzatılması gibi uygulamaların ortadan kaldırılacağına dikkati çekerek, "Belirli süreli abonelik sözleşmelerine sözleşmenin belirlenen süre kadar uzayacağına ilişkin hükümler konulamayacak. Ancak abonelik sözleşmesinin kurulmasından sonra, sözleşmenin sona ereceği tarihe kadar tüketicinin talepte bulunması veya onay vermesi halinde abonelik sözleşmesi uzatılabilecek. Sözleşme süresi sonunda tüketiciden açık bir talep veya onay almadığı halde mal veya hizmet sunmaya devam eden satıcı veya sağlayıcı, sunulan bu mal veya hizmet için bedel talep edemeyecek" değerlendirmesinde bulundu.


Yönetmelikle getirilen değişikliklerden bir diğerinin taahhüt sürelerine ilişkin olduğunu ifade eden Bakan Canikli, şunları kaydetti:


"Taahhüt süresince sözleşme ve taahhütname koşullarında değişiklik yapılamayacak. Satıcı veya sağlayıcının, taahhütnamede belirtilen süre kadar abone kalmayı taahhüt eden tüketicilere; sözleşme konusu mal veya hizmetin bedelinden indirim yapmayı, sözleşme konusu malın teslimi veya hizmetin ifası ile birlikte taahhüt konusu malın mülkiyetini veya kullanım hakkını devretmeyi ya da hizmeti ifa etmeyi, taahhüt ettiği taahhütlü aboneliklerde taahhüt süresince sözleşme ve taahhütname koşullarında tüketici aleyhine değişiklik yapılamayacak. Ayrıca taahhüdün geçerlilik süresi ile taahhüt konusu mal veya hizmetin nitelikleri, tüm vergiler dahil toplam fiyatı, indirim yapılan tarifenin taahhüt verilmeden önceki fiyatı, aylık yapılan indirim miktarı, taahhüdün süresinden önce sonlandırılması durumunda tüketicinin elde ettiği faydalara ilişkin geri ödeyeceği bedelin hesaplanma yöntemi gibi bilgiler taahhütnamelerde zorunlu olarak yer alacak. Yönetmeliğe göre, imzalanan taahhütnamenin bir örneğinin tüketiciye verilmesi de zorunlu kılındı. Tüketici taahhütnameye ilişkin her ayrıntıyı bilecek."


Bakan Canikli yönetmeliğe göre, taahhütlü aboneliğini süresinden önce fesheden tüketicilerden talep edilecek bedelin tüketicinin taahhüdüne son verdiği tarihe kadar tüketiciye sağlanan indirim, cihaz veya diğer faydaların bedellerinin tahsil edilmemiş kısmının toplamı ile sınırlı olacağını belirtti.


Tüketicinin adres değişikliği durumunda da mağdur edilmeyeceğini ifade eden Canikli, tüketicinin yerleşim yerinin değişmesi ve taahhüt konusu hizmetin tüketiciye yeni yerleşim yerinde aynı nitelikte sunulmasının fiilen imkansız olması durumunda, tüketicinin herhangi bir bedel ödemeksizin taahhütlü aboneliğini feshedebileceğini, yeni düzenleme ile hizmet sağlayıcının taahhüt kapsamında verilen malın ayıbından da sorumlu tutulacağını bildirdi. 


Ödeme tutarına bir yıl içinde itiraz edilebilecek


Düzenleme ile tüketicilerin abonelik süresince ödeme bildiriminin ayrıntılarına ücret ödemeksizin erişebileceğini belirten Canikli, ödeme bildiriminin tüketiciye son ödeme tarihinden en az yedi gün önce gönderileceğini kaydetti.


Bakan Canikli, ödeme bildiriminin gönderilmesine ilişkin masrafların tüketiciden talep edilemeyeceğini, tüketicilerin ödeme bildiriminde yer alan tutarın hatalı olduğu gerekçesiyle bildirimin düzenlendiği tarihten itibaren bir yıl içerisinde ödeme bildirimine itiraz edebileceğini belirtti.


Yeni düzenleme ile tüketicilerin istediği zaman abonelik sözleşmesini feshetme hakkına sahip olacağına işaret eden Canikli, "Aboneliğe son verme isteği süresi içinde yerine getirilmezse, abonelikten faydalanılmış olsa dahi tüketiciden herhangi bir bedel talep edilemeyecek ve sözleşmenin feshi, sözleşmenin kurulmasından daha ağır şartlara bağlanamayacak. Abonelik sözleşmesini fesheden tüketicilere yapılacak bedel iadesi, fesih bildiriminin hüküm ifade etmesinden itibaren on beş gün içinde gerçekleştirilecek. Hizmet bedelini sonradan ödeyen tüketicilere fesih bildiriminin hüküm ifade etmesinden itibaren on gün içinde son bir fatura gönderilerek borçları konusunda bilgilenmeleri sağlanacak" ifadelerini kullandı.
#Gümrük ve Ticaret Bakanı Nurettin Canikli
#Abonelik Sözleşmeleri Yönetmeliği
#tüketicil
9 yıl önce