|

Körfez'de işlem tamam

Maliyeti 7.4 milyar doları bulan Gebze-İzmir otoyol projesinde inşaat ilerleyince Deutsche Bank da kesenin ağzını açtı. İlk başta sadece 8 Türk bankasının 2 milyar dolarlık kredi sağladığı projede hem finansman tutarı 5 milyar dolara çıktı hem de vade uzadı.

Yeni Şafak
08:07 - 25/12/2014 Perşembe
Güncelleme: 06:15 - 25/12/2014 Perşembe
Reuters

Toplam yatırım maliyeti yaklaşık 7.4 milyar dolar olan Gebze-İzmir otoyol projesinin finansmanın ilk aşamasında yer alan sekiz Türk bankasına Almanlar da geldi.


Alman Deutsche Bank’ın da katılımıyla projenin bütünü için 5 milyar dolarlık bir refinansman paketi oluşturulurken önceki finansmanda 7 yıl olan vade 15 yıla uzatıldı. Konu hakkında bilgi sahibi bankacılık kaynaklarının verdiği bilgiye göre, yeniden finansman konusunda anlaşma sağlanırken, sözleşme de yakın zamanda imzalanacak. Bir bankacılık kaynağı, “Yeni finansman paketi 5 milyar dolara yakın, kredi vadesi 15 yıl olacak” derken, diğer bir kaynak ise yeni kredinin maliyetinin Libor artı 500 baz puan civarında olacağını söyledi.


İlk paket 2 milyar $


Yap-işlet-devret modeliyle 2009 yılında ihale edilen otoban projesini 22 yıl 4 ay işletme hakkı teklifi ile Nurol-Astaldi-Özaltın-Makyol-Yüksel-Göçay konsorsiyumu kazanmıştı. İhalenin ardından Yüksel Grubu konsorsiyumdan çıkmıştı. İzmit Körfezi Geçiş Köprüsü’nü de içeren Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu projesi; Gebze-Orhangazi ve Orhangazi-İzmir olarak iki faza ayrılırken, 2. faz da kendi içinde Orhangazi-Bursa ve Bursa-İzmir olarak iki gruba ayrılmıştı. Her faz için ayrı finansman sağlanması planlanmıştı. Projede köprü dahil Gebze-Bursa arasındaki kısmın yapımı için 8 Türk bankasından 2 milyar dolar kredi sağlanmış, projeyi üstlenen konsorsiyum ise 1.4 milyar dolarlık özkaynak koymuştu.


Bekleniyordu

Projenin kalanı için de özkaynak ve bankalardan kredi kullanımı planlanırken, sayısı dokuza çıkan bankalar, projenin tamamı için yeni bir refinansman paketi oluşturdu. Bir bankacılık kaynağı, eski finansman paketinin, piyasaların bugüne oranla daha kötü olduğu dönemlerde sağlandığını belirterek şunları söyledi: “Bankaların 2012 ve 2013 yıllarında sağladıkları önceki finansman zamanında, köprü inşaatında sona gelindiğinde yani inşaat riski azaldığında büyük bir refinansmanı da içeren bir paketle projenin tamamına yönelik büyük paket olması beklenen bir senaryoydu. Şu anda gerçekleşen de aslında bu. Aslında ‘Deutsche devreye girdi ve o nedenle bu paket oluştu’ algısı çok doğru değil. Aynı lokal banka grubu tarafından kısa süre içinde bu paket yapılandırılacaktı. Projenin bu noktaya gelmesinde Türk bankalarının verdiği destek yadsınamaz.” Finansmanda yer alan Türk bankaları ise şunlar: Akbank, Finansbank, Garanti, Halkbank, İş Bankası, Vakıfbank, Yapı Kredi ve Ziraat Bankası. 

#Gebze-İzmir otoyol projesi
#Deutsche Bank
#Nurol-Astaldi-Özaltın-Makyol-Yüksel-Göçay konsorsiyumu
9 yıl önce