|

Alo 112, arabamı ittirebilir misiniz?

Muğla'da yılda yaklaşık 1 milyon 300 bin çağrının cevaplandığı 112 Acil Komuta Merkezine gelen gereksiz aramalar, görevi hayat kurtarmak olan sağlık ekiplerini meşgul ediyor.

Aa
00:00 - 2/09/2014 Salı
Güncelleme: 15:41 - 2/09/2014 Salı
Yeni Şafak
Alo 112, arabamı ittirebilir misiniz?
Alo 112, arabamı ittirebilir misiniz?

İl Sağlık Müdürü Cihan Tekin, gazetecilere yaptığı açıklamada, il genelinde dar sokaklara erişim sağlayan 2 motorize ambulans, 2 ATV acil sağlık aracı ve botun da içinde bulunduğu, toplam 82 acil sağlık aracıyla kent halkına acil sağlık hizmeti verdiklerini bildirdi.

Komuta merkezinde 24 saat kesintisiz görev yapıldığını anlatan Tekin, şöyle konuştu:

"2014 yılının 8 ayında 41 bin 439 ambulans görevlendirmesi yapılmışken, 112 Komuta Merkezi'ne gelen çağrı sayısı 862 bin 912. Yapılan aramaların sadece yüzde 5'inin gerçekten ambulans ihtiyacı olduğu için yapıldığı görülmekte. Sadece argo sözleri söylemek veya 112'yi oyalamak için arıyorlar. Bu tür aramalar bizim performansımızı azaltıyor."

"Siz sadece insanlara mı bakıyorsunuz"

Hattın meşgul edilmesi durumunda, yardıma ihtiyacı olanların zor durumda kalacağına değinen Tekin, gelen çağrıların yüzde 95'inin gerçek olmadığını vurguladı.

Hattın bazen çocuklar, bazen de çocuğuna süt, mama, çocuk bezi isteyen anneler tarafından arandığını anlatan Tekin, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Cep telefoncular tamirat sonrası 'Cep telefonunun sesi geliyor mu?' diye arıyor. Kontör istemek için arıyorlar, bazıları 'Köpeğim rahatsızlandı siz sadece insanlara mı bakıyorsunuz?' diye fırça atıyor. Dalyan'dan arayarak 'Caretta carettalar denize doğru değil karaya geliyorlar acil ambulans gönderin' diyenler var. 'Kedim ağaca çıktı acil ambulans gönderin' diyenler var. Çok enteresan çağrılarla karşılaşıyoruz."

"Sistemimizde kara listeler var"

Cihan Tekin, 112 hattını gereksiz yere meşgul eden kişilere yönelik cezaların yasayla düzenlendiğine de dikkati çekti.

Kabahatler Kanunu'na göre ilin en yüksek mercisinin bu kişilere 250 lira ceza kesme yetkisi olduğunu belirten Tekin, vatandaşlardan daha duyarlı davranmalarını istedi.

Hattı meşgul edenlerin bir gün sağlık hizmetine ihtiyaç duyabileceğinin altını çizen Tekin, şöyle konuştu:

"Sistemimizde kara listeler var. Bunları bloke edebiliyoruz ama gün gelir onların da bir ihtiyacı olur telefonu bloke olduğu için hizmet alamazsa biz o vatandaşımız için de üzülürüz. Yüzde 95 gereksiz arama gerçekten ülke kaynaklarının israfı ve acil sağlık hizmeti ihtiyacı olan insanımızın bu hizmeti alamaması anlamını taşır. Bu kendi yakını da olabilir."

Asılsız ihbar moral bozuyor

Komuta merkezi çalışanlarından Mehmet İdin de arayanlar arasında, cep telefonu sim kartının bozulduğunu, kontörünün kalmadığını belirtenlerin bile olduğunu ifade etti.

İztuzu Plajı'ndan arayan bir vatandaşı örnek gösteren İdin, şunları söyledi:

"Arayan bayan 'Buraya acil bir ekip yönlendirin Caretta carettalar denize doğru değil karaya doğru kaçıyorlar' dedi. Ambulansla Caretta carettaları denize taşımamızı istiyordu. Ben de kendisine telefonun ışığını carettaların önlerine tutarak denize yönlendirilebileceğini söyledim. Burada en çok zorlandığımız durumlar, asılsız ihbarlar. Ekip çıkartıyoruz, sonra da ihbarın asılsız olduğunu öğrenince moralimiz bozuluyor."

Çalışanlardan Remziye Alkan ise ağaca çıkan kedisini aşağı indiremeyen bir kadının yaptığı aramayı anlattı. Kendilerinden ambulans isteyen kişiyi itfaiyeye yönlendirmek istediğini belirten Alkan, "(Siz sadece insanlara mı bakıyorsunuz, hayvanları sevmiyor musunuz) diye fırça attı" diye konuştu.

10 yıl önce