|

Sıcaklar trafik kazalarını tetikliyor

Havaların ısınmasıyla birlikte kara yolları kan gölüne dönüyor. Yaz dönemi olmasıyla yollardaki araç sayısında artışa, birde sıcak havanın vermiş olduğu psikolojik ve fizyolojik sorunlar eklenince kazalar ve can kayıpları kaçınılmaz oluyor.

Cihan
00:00 - 7/08/2007 Salı
Güncelleme: 14:39 - 7/08/2007 Salı
Yeni Şafak
Sıcaklar trafik kazalarını tetikliyor
Sıcaklar trafik kazalarını tetikliyor

Türkiye'de kazaların en fazla haziran, temmuz ve ağustos aylarında olduğu belirtiliyor. Son olarak Sivas'ta meydana gelen ve 24 kişinin ölümüyle sonuçlanan trafik kazası dikkatleri yine bu konuya çekti.

Küresel ısınmanın etkisini iyice göstermesi ve son yüzyılın en sıcak yazının yaşanıyor olması, kazalarda da artışa neden oluyor.

Türkiye Trafik Kazalarını Önleme Derneği Genel Başkan Yardımcısı Nadir Yayla, yaz mevsiminde Türkiye'de trafik kazalarında çok ciddi bir artış yaşandığını açıkladı. Kazaların artmasındaki en büyük faktörlerden birisinin sıcak hava olduğunu aktaran Yayla, aşırı sıcak havanın sürücülerde rehavet, uyku hali, dalgınlık ve yorgunluk gibi olumsuz hislere neden olduğunu söyledi.

Bu tür olumsuz durumlara trafikteki araç sayısının fazlalığı ve trafik kural ihlalleri, alkollü araç kullanımı gibi nedenlerde eklenince kazaların ve ölüm olaylarının kaçınılmaz olduğuna dikkat çeken Yayla, "Ayrıca yaz döneminde Türkiye'de tarım işçiliği yaygın olduğu için şehirler arası kamyonlar veya traktörlerle insan taşımacılığı yapılıyor. Olası bir kazada onlarca insan biranda hayatını kaybedebiliyor. Bu tür taşımacılık yapan insanların havanın daha serin olduğu saat dilimlerinde yola çıkmaları ve trafik kurallarına kusursuz riayet etmeleri gerekiyor" diye konuştu.

Yaz döneminde sahil bölgelerinde de trafik kazalarında artış yaşandığının altını çizen Yayla, deniz kenarındaki yerleşim bölgelerinde kalan ailelerin ehliyetsiz ve alkollü çocuklarının neden olduğu kazaların çoğunlukla ölümle sonuçlandığını ifade etti.

Bu bölgelerdeki gençlerin arkadaşlarına hava atmak için küçük yaşta ailelerinden araç aldıklarını buna birde alkol ve sıcak hava etkilenince kaçınılmaz sonun yaşandığını vurgulayan Yayla, sürücüler kadar ailelerinde bilinçli olması gerektiğini bildirdi.

Akşamları havanın serin olmasına rağmen Türkiye'de gece seyahat etmenin gündüzkinden daha tehlikeli olduğunu savunan Yayla, "Karayollarında trafik işaretleri yeterli değil. Buna birde arıza yapan ve yol kenarına çekilmiş araçlarla uyku hali eklenince çok feci kazalar yaşanıyor. O nedenle seyahat etmek isteyen vatandaşlar gündüz serinliğinde yola çıkmalı, trafik kurallarına kesinlikle uymalı ve zaman zaman yolda durarak dinlenmelidir." dedi.

Türkiye Trafik Kazaları Yardım Vakfı Genel Başkanı Prof. Dr. Rıdvan Ege de, aşırı sıcakların insanlara uyku hali verdiğini reflekslerini yavaşlattığını ve dikkati dağıttığını belirtti.

Aşırı sıcak havaların konsantrasyon kaybına da neden olduğunu dile getiren Ege, sıcak havalar nedeniyle belli saatlerde sürücülerin vücut kimyasının değiştiğini açıkladı. Ölümlü kazaların sıkça yaşandığı yaz aylarında, özellikle saat 11.00-15.00 arasında, aracında klima olmayan sürücülerin kesinlikle trafiğe çıkmaması gerektiğine dikkat çeken Ege, seyir halindeki araçların ise zaman zaman araçlarını yol kenarına çekerek kendilerini psikolojik ve fizyolojik olarak rahatlatması gerektiğini söyledi.Tatile gidecek sürücülerin uykusunu iyi alması, yola çıkmadan önce vücudu ağırlaştıran, uyuşturan ağır yağlı yiyecekler yerine vücutta su dengesinin korunmasını sağlayan meyve ve sebze tüketilmesi ve bol su içilmesi gerektiğine değinen Ege, sürücülerin seyir halinde bencil tavırlardan kaçınması gerektiğini dile getirdi. Sürücülerin gidecekleri yere yaklaştıkça anlamsız bir heyecan ve istek içerisine girdiklerini ifade eden Ege, varılacak yere yaklaşıldıkça kaza oranlarının da arttığını savundu.

Karayolları ve Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü yetkilileri de aşırı sıcakların yaşandığı dönemlerde araçlarında sürekli aynı güzergahı kullanması nedeniyle asfaltın eridiğini ve araçların yol tutuşunun azaldığı uyarısında bulundu.

Sürücülerin yolculuk esnasında zaman zaman durarak araç lastiklerini soğutması gerektiğine dikkat çeken uzmanlar basit önlemlerin kaza riskini azaltacağını söyledi.

Türkiye'de 2003 Ağustos ayında 484 kişi, 2004 Ağustos ayında 490 kişi, 2005'te ise 583 kişi trafik kazalarında hayatını kaybetti. 2006 yılında ise 665 bin 618 trafik kazası meydana geldi.

Bu kazalarda 3 bin 393 kişi hayatını kaybederken bunlardan yaklaşık 2 binin haziran, temmuz ve ağustos aylarında yaşamını yitirdiği belirtiliyor.

Trafik kazaları can kayıplarının yanı sıra ülkeye maddi anlamda da ciddi manada olumsuz etkiliyor. Trafik kazalarının bilançosu üzerinde yapılan araştırmalardaki sayısal verilere her gün bir yenisi eklenirken, kazalar sonucu oluşan ekonomik kayıp da giderek büyüyor.

Araştırmalara göre, Türkiye'de saatte ortalama 50 trafik kazası meydana gelirken, bu kazalarda 1 kişi ölüyor, 12 kişi de yaralanıyor. Bu acı tablonun Türkiye ekonomisine açtığı yıllık 15 milyar dolarlık zararla ise ülkenin çok sayıda eksiği kapatılabiliyor. Hesaplara göre, kazalardaki maddi kayıpla bir kilometresi ortalama 8 milyon dolara mal edilen otoyoldan, her yıl bin 875 kilometre yapılabilirken, 5 bin kilometre demiryolu örülebiliyor.

Dünya Sağlık Örgütü tarafından yayınlanan raporda ise trafik kazalarının önemli bir halk sağlığı sorunu olduğunun altı çizilerek, dünyada her yıl bu yüzden yaklaşık 127 bin kişinin hayatını kaybettiği, 2.4 milyon kişinin ise yaralandığı vurgulanıyor.

Raporda ayrıca, trafik kazalarının neden olduğu maddi kayıpların bir ülkenin gayri safi yurtiçi hasılasının yüzde 2'sine ulaştığına dikkat çekiliyor.


17 yıl önce