|

Eğitim bu ise, şart değil!

Türkiye’nin bu üstünlüğü, anılan yöntemle yapması en azından kısa vadede kolay görünmemektedir. Zira geçmişte eğitim sistemi üzerinde yaratılan duvarların yıkılması devrim niteliğinde kararların alınmasını ve uygulanmasını gerektirmektedir. Bu ise karar vericiler için ağır bir risk demektir. Bu ağırlığına rağmen alınması gereken risk elzemdir. Stratejik yaklaşım doğru zamanda, doğru yerde olmayı gerektirir.

Yeni Şafak
04:00 - 22/12/2014 Pazartesi
Güncelleme: 21:45 - 21/12/2014 Pazar
Diğer
Gündem
Gündem
DR. MEHMET EMİN USTA

28/30 Kasım tarihleri arasında Antalya’da yapılan “bireyden insana” temalı eğitim kongresi, eğitime dair radikal görüşlerin ileri sürüldüğü bir çalışma olarak dikkat çekti. Aydın, akademisyen, bürokrat ve eğitimcilerin katıldığı kongre, eğitime ilişkin ciddi konuları tartışsa da belki yapısı gereği somut çözümlere yönelik değildi. 


Eğitim, özeleştiri yapmak gerekirse, Türkiye’nin beceremediği ve kısa sürede de becerebileceği konusunda bir ışığın görülmediği sorunlardan. 

Türkiye’de eğitimin bir sorun olarak devam etmesinde bizzat eğitimcilerin büyük payının olduğunu söylemek mümkün. Zira eğitimciler eğitimi, gerçek bağlamanın çok uzağında tartışmakta ve yön kaybetmektedirler. Eğitimciler eğitim sorunlarını felsefe, toplumsal beklenti ve gelecekteki küresel pozisyon düzlemi dışında görmekte, değerlendirmelerini eğitimin gündelik sorunlarına odaklanarak yapmakta, bu durum da kendilerine bir vizyon geliştirme imkanı vermemektedir.

Birey zihnini  maksimize etmek!

Rekabetçi küresel dünyada eğitim, geleneksel yaklaşımdan farklı olarak artık stratejik bir üstünlük aracı olarak algılanmaktadır. 

Günümüz dünyasında eğitimden beklenen şey, zihnin kullanılma kapasitesinin maksimize edilerek üstünlük elde edilmesinden başka bir şey değildir. Zihnin kullanılma kapasitesinin maksimize edilmesi, eğitimde değerleri, bireysel ya da toplumsal mutluluğu dışlayan bir şey de değildir. Zira değeri bir ihtiyaç ve inanç olarak toplumsal yaşamda konumlandıracak ve bireyi tatmin ederek mutluluğa götürecek olan şey de zihinden başka bir şey değildir. 

Zihnin maksimize edilmesi, bilginin öğrenilmesinden farklı olarak bilginin üretilmesi ve maddi ya da manevi olarak değere dönüştürülmesidir. Bu değer önemli bir yönüyle iktisadidir de. Günümüzde her geçen gün dönüşen modern devletin yurttaşlarını, kendi ürettiği kaynaklarla mutlu etmesi döneminin kapandığını hissetmek zor olmasa gerek. Bu nedenle modern ötesinde yer bulmak ve stratejik üstünlük elde etmek isteyen devletler, esas yatırımlarını birey zihninin maksimize edilmesine yaparak üstünlük elde etmeye çalışmaktadırlar.

Eğitimi yeniden  ele almak

Türkiye’nin bu üstünlüğü, anılan yöntemle yapması en azından kısa vadede kolay görünmemektedir. Zira geçmişte eğitim sistemi üzerinde yaratılan duvarların yıkılması devrim niteliğinde kararların alınmasını ve uygulanmasını gerektirmektedir. Bu ise karar vericiler için ağır bir risk demektir. Bu ağırlığına rağmen alınması gereken risk elzemdir. Stratejik yaklaşım doğru zamanda, doğru yerde olmayı gerektirir. Türkiye’nin durduğu yer, durması gereken yer değildir. Son dönemlerde değişik alanlardaki görece gelişmelere rağmen, eğitim üzerinden stratejik bir üstünlük yakalayamayan Türkiye, eğitim dışında elde ettiği kazanımlarını kaybedebilecektir. 

Kazanım elde etmek sadece eğitimle olmayabilir. Ancak kazanımı sürekli hale getirmenin eğitim dışında bir yolu yoktur. Girişte belirtildiği gibi stratejik bir üstünlük ve kalkınma aracı olarak düşünülmesi gereken eğitime bakış, radikal bir dönüşüm hedefiyle yeniden ele alınmalıdır. 

Milli Eğitim Bakanlığı’nca düzenlenen kongre, cesur kimi tartışmaları içermesi yönüyle önemli ve başarılı, sorunları günyüzüne çıkarmada mutluluk verici ama eğitimcilerin eğitimin sorunlarını gündelik sorunlar bağlamı dışında ele alamayışlarını göstermesi açısından düşündürücüydü.

Yapılan oturumlardaki tartışmalardan devletin ve öğretmenlerin eğitim algısının beraber değiştirilmesi ve eğitimin yeniden ele alınması gerektiği, o kadar açık anlaşılıyordu ki.
#Antalya
#bireyden insana
#eğitim
9 yıl önce