|

Karışık odalarda sürpriz konuklar

Genç hikayeci Tuna Lütfü Yukay, ilk hikaye kitabı Karışık Odalar''da çoğunlukla sürpriz sonları tercih ediyor ve öykülerinin ucunu açık bırakarak olayların sonunu okurun hayal dünyasına teslim ediyor. Arada bazı kahramanlarını birbirlerinin hikâyesine konuk bile ediyor.

Ela Korgan
00:00 - 28/11/2012 Çarşamba
Güncelleme: 15:40 - 28/11/2012 Çarşamba
Yeni Şafak
Karışık odalarda sürpriz konuklar
Karışık odalarda sürpriz konuklar

Hece ve Karabatak dergilerindeki öykülerinden tanıdığımız genç hikâyeci Tuna L. Yukay''ın, ilk kitabı Karışık Odalar Şule Yayınevi''nden çıktı. On beş kısa hikâyeden oluşan eser sürükleyici anlatımı ve özenli kurgusuyla ilgi çekiyor. Konusunu bireysel, psikolojik hikâyelerin oluşturduğu Karışık Odalar''la yazar, okurun özellikle obsesif yanlarını uyandırmak istediği için kahramanlarını takıntılı karakterlerden seçiyor. Yazar, kitabında farklı olayları, farklı mekân ve kültürlerden beslenerek anlatsa da eserdeki bütün öykülerinde ortak bir tema kullanmayı tercih ediyor. Böylece okuyucunun kitabı bir bütün olarak algılamasını sağlıyor. Yazarın bunu, modern insanların benzeşen ruh hâllerinden beslenerek başardığını söyleyebiliriz; kahramanların ortak özelliği toplumdan soyutlanmış izlenimini verecek kadar bireysel hayatlar yaşayan, huzursuz, obsesif tipler oluşu.

Günlük dilde konuşmak

Eserin başından sonuna kadar fark ettiğimiz kontrollü ve planlı olay örgüsüne dayalı anlatımıyla Yukay, hem üslup ve tekniğe gösterdiği özenle hem hikâyelerin çoğunda benimsediği sürpriz sonlarla yapmacık olma tehlikesinden kolaylıkla kurtuluyor. Temiz bir Türkçeyle kaleme alınan Karışık Odalar''da akıcı anlatım da dikkat çeken unsurların başında geliyor.Genel olarak anlatıcının birinci tekil şahıs olması, Yukay''ın hikâyelerini doğal kılan önemli etkenlerden birisini oluşturuyor. Tamamen yerli, günlük dille yapılan doğal konuşmalar yazarın hemen bütün hikâyelerinde rastlanıyor. Kahraman bakış açısıyla oldukça iyi öyküler kotaran Yukay Tanrısal bakış açısıyla yazdığı hikâyelerle de rüştünü ispat ediyor. Hikâyelerinde merak unsurunu da oldukça başarılı kullanıyor Tuna Yukay. Titiz bir kurguyla oluşturduğu hikâyelerinde, olayları merak uyandıracak şekilde düğümleyip çözmedeki başarısı, bunu yaparken de sade ve akıcı bir dil kullanması hikâyeleri bir solukta okunmasını sağlıyor. Hamam Sefası ve Muhyiddin''in Hortlağı isimli öyküler bu açıdan en başarılı hikâyeler olarak nitelendirilebilir. Tuna Yukay Karışık Odalar''da daha çok olay öykülerine yer vermiş. Olay hikâyelerinde ritmi hiç düşürmeden okuru olayın içine çeken yazar gerilim ibresi en yukarıdayken hikâyeyi noktalıyor. Bununla birlikte kitap parlak durum öykülerini de içinde barındırıyor. Düşmeyiniz ve Akarofobik bu noktada oldukça etkileyici hikâyeler.

Kahramanlarımız anti kahraman

Tuna Yukay hikâyelerinin neredeyse tamamını anti kahramanlar oluşturuyor. İçinde şizofrenlerin, psikopatların, paranoyakların, akarofobiklerin bulunduğu eser, bu yönüyle de eğlenceli vakit geçirtmenin değil rahat kaçırmanın peşinde. Eserin beğenilen hikâyelerinden olan Kahraman, aslında bir anti kahramanın hikâyesi. Öykü bir psikopatın olayları algılayış biçimini okura başarılı biçimde aktarıyor. E. Allan Poe''nun anti kahramanlarında da gördüğümüz psikopatlara özgü soğukkanlı davranışları, bu hikâyenin "kahraman"ında da bariz şekilde görüyoruz. Buna ek olarak yazarın iyi niyetli bir psikopat yaratması karakteri alıştığımız çizginin dışına taşıyor. Karışık Odalar''da çoğunlukla sürpriz sonları tercih eden Yukay, öykülerinin ucunu açık bırakarak olayların sonunu okurun hayal dünyasına teslim ediyor. Bununla birlikte dikkatli okuru farklı bir sürpriz daha bekliyor. Yazar, eserdeki bazı kahramanlarını sadece birer sahnede birbirlerinin hikâyesine konuk ediyor. Bu yönüyle de fark yaratmayı amaçlayan Tuna L. Yukay, bir çırpıda okunacak on beş öyküsünü edebiyat severlerin beğenisine sunuyor.

Karışık Odalar

Tuna Lütfü Yukay

Şule Yayınları

2012

125 sayfa


11 yıl önce