|

Müziğin sesi içimizde başlar

Atilla Coşkun Toksoy, Carl Orff’un müzik eğitimi anlayışı olan Orff Schulwerk’i konu edindiği bilimsel çalışması İTÜ Vakfı Yayınları tarafından kitaplaştırıldı. Toksoy, bu teorik yaklaşımı müzik, hareket, söz, konuşma birliğine dayanan özgün haliyle anlatıyor.

Yeni Şafak ve
19:00 - 1/03/2015 Pazar
Güncelleme: 17:03 - 1/03/2015 Pazar
Yeni Şafak

2008 yılından bu yana İstanbul Teknik Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuarı Müzikoloji Bölümü’nde öğretim üyeliği yapan Atilla Coşkun Toksoy, Orff Yaklaşımı Elementer Müzik ve Hareket Eğitimine Giriş kitabında Carl Orff’un bugün dünyanın en yaygın uyarlanan temel müzik eğitimi anlayışı olan Orff Schulwerk’i konu ediniyor. Toksoy, ülkemizde 1950li yıllardan bu yana bilinen ve eğitim uygulamalarında çeşitli şekillerde yer alan Orff Yaklaşımı’nı müzik, hareket, söz, konuşma birliğine dayanan özgün haliyle ele alıyor. Kitabın birinci bölümünde Orff Yaklaşımı’nın belkemiği sayılan elementer müzik kavramının tarihsel, felsefi, sosyal, psikolojik temelleri üzerinde duruluyor. İkinci bölümde ise Carl Orrf’un uygulamaya yönelik pedagojik fikirleri ve bu yolda kullandığı temel öğeler açıklanıyor. Kitabın üçüncü ve son bölümünde ise teorik yaklaşım, Gunild Keetman’ın ortaya koymuş olduğu model çerçevesinde ezgi, ritim ve hareket öğretimi açısından inceleniyor.


Toksoy, Carl Orff’un müzik sanatına bakışını Jungmair’in sözleriyle yer veriyor kitabında: “Bir dünya vatandaşı olan Orff’u bir yandan Uzakdoğu ezgileri diğer yandan Yunan Mitolojisi, Latin dili büyülerken Bavyera anadili vazgeçilmezliğini korumuştur. Görsel sanatlardan etkilenmiş ve yabancı kültürlerin sanatı, müziği ve dansına ilgi göstermiştir. Bunun sonucunda vardığı görüşü tek bir cümle ifade etmektedir: “Müzik insanın içinde başlar.” Toksoy bu sözlerden hareketle de Orff’un geliştirmiş olduğu “elementer müzik” kavramının önemi vurgu yapıyor ve “Elementer müzikte; dil, müzik ve hareket-dans birlikteliği vurgulanır. Bu üç öğe birbirini destekleyerek ifadenin dışa vurum araçları olurlar” diyor.


MÜZİK DANS VE RİTM BİRDİR

Orff’un kendisini ‘tiyatro müzikçisi’ olarak gördüğünü söyleyen Toksoy, onun müziğini ise dramatik olarak tanımlıyor. Orff’un müziğini kimileri ilkel denebilecek nitelikte yalın bulurken kimileri de büyüleyici buluyor. Toksoy, Orff’un amacının bilinçaltına gönderme yaparak anlatım sağlamak ve bilinci uyandırmak olduğunun altını çiziyor. Toksoy, 29 Mart 1982’de Münih’te hayata veda eden Carl Orff’un yaklaşımı için yapılabilecek en önemli ve belirleyici tespitin Orff’ta dans, müzik ve ritim gibi üç temel öğenin ayrılmaz bir bütün olduğunu ifade ediyor. Orff Yaklaşımı’nın temel görüşleri ise şöyle: “Dans ve müzik insanın bedensel, ruhsal ve zihinsel gücünün elementer biçimde dışa vurumudur. Dil, dans ve müzik çocuğun birbirinden ayırmadığı hareket alanıdır. Başlangıçtan beri şarkıya çalgı eşlik eder. Kulaktan kulağa geçen veya nota yazımı yapılan müziği veya geleneksel dans formlarını uygularken yaratıcılık katılır. Her insan kendini (duygularını) müzik ve hareketle ifade etme potansiyeline sahiptir.”


Kitabın künyesi:

Orff Yaklaşımı Elementer Müzik ve Hareket Eğitimine Giriş

Atilla Coşkun Toksoy

İTÜ Vakfı Yayınları

2014

59 sayfa
#Atilla Coşkun Toksoy
#elementer müzik
#hareket eğitimi
9 yıl önce