|

Siyonizm'le Yahudi kimliğini korumak

Kendisi de bir Yahudi olan Gilad Atzmon, kaleme aldığı 'Göçebe Kimlik' adlı kitabında Siyonizm'i sadece Filistin topraklarını ele geçirmeye hedefleyen bir hareket olarak ele almıyor. Siyonizm'i temel olarak dünya Yahudilerini asimilasyondan korumak için oluşturulan küresel bir Yahudi hareketi olarak tanımlıyor.

Ebubekir Oy
00:00 - 15/03/2014 Cumartesi
Güncelleme: 16:59 - 15/03/2014 Cumartesi
Yeni Şafak
Siyonizm'le Yahudi kimliğini korumak
Siyonizm'le Yahudi kimliğini korumak

Göçebe Kimlik, kendisi de bir Yahudi olan müzisyen ve yazar Gilad Atzmon tarafından kaleme alınmış ve 'Yahudi Kimlik Siyaseti' üzerine düşünmeye sevk eden bir kitap. Öncelikli olarak belirtelim ki yazarın kendisi de bir Yahudi. Ancak yazar kendisini 'İbranice konuşan bir Filistinli' ve 'onurlu, kendinden nefret eden bir Yahudi' olarak gördüğünü ifade ediyor. 'Büyükbabam karizmatik, şair ruhlu, ömrünü Siyonizm'e adamış bir teröristti' cümlesiyle başladığı kitapta yazar Yahudileri 3 kategoriye ayırıyor. Birinci kategori 'bir din olarak Yahudiliği takip edenler', ikinci kategori 'kendilerini Yahudi bir kökenden gelen insanlar olarak görenler', üçüncü ve kitabın konusunu oluşturan kategori ise 'diğer bütün özelliklerinin üstüne ve üzerine Yahudi olmaklık'larını koyanlar.' İlk iki kategori zararsızdır ancak üçüncü kategori problemlidir. Çünkü bu üçüncü kategoridekiler Yahudi olmalarını her şeyin ama her şeyin üstünde görürler.

ÖZGÜRLEŞMEYİ ÖNLEMEK

Kitabın konusunu işte bu üçüncü kategorideki insanlar ve Siyonizm oluşturuyor. Yazar, kitapta Siyonizm'i sadece Filistin topraklarını ele geçirmeye hedefleyen bir hareket olarak ele almıyor. Siyonizm ne olduğu konusunda birkaç farklı tanımlama yapsa da Atzmon, Siyonizm'i temel olarak dünya Yahudilerini asimilasyondan korumak için oluşturulan küresel bir Yahudi hareketi olarak tanımlıyor. Yazara göre ilk Siyonist liderler Yahudi halkının özgürleşmesinin Yahudi kimliğinin ortadan kaybolmasına yol açacağını düşündüklerinden Avrupalı Yahudilerin özgürleşmelerine bir tepki olarak ortaya çıktılar.

Ancak Atzmon, dünya Yahudilerini Filistin topraklarına getirmek Siyonizm'in en büyük ideal olsa özellikle son 30 yılda Siyonizm ve İsrail, bulundukları yerde kalan dünya Yahudilerinden ve özellikle de Yahudi elitlerden faydalanma yoluna gittiğine işaret ediyor. Yaşadığı toplumda üst düzey bir yönetici olan kimse de Siyonizm'e hizmet edebilir, halkın alt katmanında yaşayan biri de Mossad ajanlarına yardım etmek suretiyle Siyonizm'e hizmet edebilir. Dolayısıyla bir Yahudi'nin yaşadığı toplum içinde asimile olmasının önüne geçmek için ciddi bir siyasete ihtiyaç vardır. Siyonizm bir idealdir ve İsrail bu idealin gerçekleşmiş bir kısmını temsil etmektedir. Diasporada yaşayan ve Siyonizm idealleri olan bir Yahudi ile İsrail'de yaşayan bir Yahudi arasında ciddi düşünce ve hayatı algılama noktasında farklılıklar olduğuna dikkat çeken yazar, Siyonizm'e inanmış insanların daha ziyade diasporadaki Yahudiler olduğunu ifade ediyor. İsrail, hümanist bir insan yetiştiremez diyen Atzmon, Yahudilerin nasıl nefret ve korku politikaları güderek kimlik ortaya koyduklarını örnekleriyle anlatıyor. Görüşlerini desteklemek için sürekli zulme maruz kaldıklarını öne süren Yahudiler, aynı zamanda bir Anti-Semitizm imgesi oluşturdular. Yazar bu noktada Anti semitizmle ilgili ilginç bir tespiti paylaşıyor: 'Geçmişte 'anti-semitik' demek, Yahudilerden nefret eden kimse demekti, bugünlerde ise tam tersi demektir; anti-semitik, Yahudilerin nefret ettiği kimsedir.' Sadece bu husus bile Yahudilerin nasıl bir kimlik siyaseti güderek bu günlere geldiklerini incelemeye değer.

Kitabın Künyesi:

Göçebe Kimlik

Gilad Atzmon

Mana Yayınları

2013

232 Sayfa

10 yıl önce