|

Çocuğunuz belki de otistik değildir

Pediatrik Nörolog Prof. Dr. Sabiha Paktuna Keskin, otistik teşhisi konulan pek çok çocuğun gösterdiği belirtilerin Asosiyatif Korteks'teki sorunlardan kaynaklandığını ve tedavi edilme olasılığının yüksek olduğunu söylüyor.

00:00 - 15/03/2009 Pazar
Güncelleme: 21:01 - 14/03/2009 Cumartesi
Yeni Şafak
Çocuğunuz belki de otistik değildir
Çocuğunuz belki de otistik değildir

Zeka geriliği, otizm, dikkat yetersizliği ve hiperaktivite teşhisi konulan pek çok çocuk belki de Asosiyatif Korteks mağduru. Beynin düşünme, istemli hareket, konuşma, sonuç çıkarma ve algılamayı sağlayan bölümü olan Asosiyatif Korteks'de yaşanan sorunların belirtileri yanlış teşhiş konulmasına neden olabiliyor. Wisconsin Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde Çocuk Nörolojisi ve Nöropsikiyatrisi dalında ve Florida Enternasyonal Otizm Araştırma Merkezi'nde yaptığı çalışmalar sırasında edindiği bilgilerle teşhis ve tedavide bulunan Prof. Dr. Sabiha Paktuna Keskin, elektron mikroskobun bulunmasından bu yana beyin hakkında her geçen gün yeni bilgilere ulaşıldığını söylüyor. Asosiyatif Korteks'in beyin üzerindeki ince bir alan olduğunu anlatan Keskin, otizmin artık tek bir otizm olmaktan çıktığını ifade ediyor.


MİLİMETRİK BOZUKLUK ETKİLİYOR

Görsel, işitsel, dokunsal bilgilerin toplanıp iletişimlerinin sağlandığı ve koordine oldukları bölge olan Asosiyatif Korteks üzerindeki milimetrik bir bozukluk karşımıza otistik bir çocuk çıkarıyor. Keskin, “Beyinde bilgiler ayrı noktalara kaydedilir. Örneğin, insan yüzü Asosiyatif Korteks'in arka kısmına kaydedilir. Yüzün algılandığı bölge öndedir. Beynin yüzü algılayan ya da kaydeden bölgesinde milimetrik bir bozukluk varsa otistik bir çocukla karşılaşıyorsunuz. Buradan sonra kafalar karışıyor. Hiç bir otistik çocuk diğerine benzemiyor deniyor. Çünkü her çocuğun sorunu farklı bir bölgede olabiliyor. Bu bölge bilindiğinde teşhis ve tedavi ona göre yapılıyor.” diyor.


ÇOCUĞA GÖRE TEDAVİ

Nöropsikiyatrik bilgilerin henüz ülkemizde olmadığını anlatan Keskin, “Bunu çok iyi bilirsek bu çocukları anlayabilir ve hepsine uygun tedaviyi verebiliriz. Hepsi dikkat yetersizliğidir ama bir tane dikkat yetersizliği yoktur. Her birine aynı şekilde davranamayız.”, diyor. Asosiyatif Korteks'teki eksiklerin teşhis edilip tamamlanması gerektiğini ifade eden Keskin, bazı durumlarda eksik herhangi bir şekilde tamamlanamıyor. Keskin böyle durumlar için “Biz Tanrı değiliz, yeni bir beyin yapamayız.”, diyor.


ŞIMARIK DEĞİL SORUNLU

Dikkat yetersiz olarak bilinen bir çocuğun belki de “renk göremeyen dikkat yetersiz bir çocuk” olabileceğinin altını çizen Keskin, çocuğun renk görmediğini bilemeyebileceğine dikkat çekiyor. Bazen çocuk rengi görse bile kaydedemiyor ya da ismini eşleştiremiyor. “Biz bir kör ve topalı biliriz.”diyen Keskin, çocukların başarısız oldukları alanla ilgili sorun yaşıyor olabileceğini göz ardı etmememizi istiyor; “Bir körü okumaya zorlamayız. Ama bazen çocuk harfleri göremez, cümleyi göremez, kelimeleri göremez. Şımarıklığından inatlaşıyor diye vurduğunuz aşağıladığınız çocuğa yaptığınızı bir köre yapmazsınız. Sonra bu çocukta vurmalar, tükürmeler, saç çekmeler gibi hareketler başlar. Bir insanı ne kadar sıkıştırabilirsiniz?”


Konuşma bozukluğuna patates tedavisi

Prof. Dr. Sabiha Paktuna Keskin, konuşma bozukluğu için gelen çocuklara önce kalem tutmayı ya da çatalla patates yemeyi öğrettiklerini söylüyor. “Konuşamayan çocuklara bizim terapistimiz ilk önce kalem tutmayı öğretir. İlk önce çatalla patates tutmayı öğretir. Terapi esnasında çocuğunu monitörden izleyen bir çok anne bana gelmiştir. 'Biz buraya konuşma için geldik. Bu nedir çatalla patates yedirmek?' diye. Bunu yapıyoruz çünkü bu ince motor çalışmasını yapmadan konuşamazsınız.”



15 yıl önce