Dergiler artık eskisi gibi okunmuyor, birçok dergi ardı ardına kapanıyor derken, dergi yayıncılığı kendini yeniledi. Birçok alanda yeni dergiler yayınlanmaya başladı. Tiyatro dünyasının gündemini takip eden Kulis Tiyatro dergisi de bunlardan biri. Darülbedayi özel sayısı ile dikkatleri çeken dergi Mart ayında 3. sayısını yayınladı. Tiyatro dünyasının nabzını tutmak, tiyatro üzerine konuşmaya, düşünmeye, tartışmaya kapı aralamak için yola çıkan Kulis Tiyatro dergisini var edenlerle konuştuk.
Ayşe Ş. Doğan: Tiyatroda muhteşem dekorlar yapılıyor, alkışların susmadığı oyunculuklar var, yüzlerce farklı temsil, emekçi. Ancak tiyatro hakkında çok da fazla konuşulmuyor, sorunlar da çözüm önerileri de övgüler de yergiler de kulislerde kalıyor. Polemik ya da magazinel bir mesele olmadığında tiyatro dünyasından haberler basına yansımıyor. Bu ihtiyaçtan yola çıktık.
TİYATRO AŞIĞIYIZ
YERLİ TİYATRO ÇOK ÖNEMLİ
Ayşe Ş. Doğan: Bir senelik bir çalışma sonucunda ilk sayımızı hazırladık. Görsel algıyı güçlendirerek, tiyatroya merak uyandıracak bir tasarım belirledik. Önceliğimiz “Yerli Tiyatro” oldu. Elbette Batı'da neler olup bittiğiyle ilgileniyoruz. Lakin bizim asıl meselemiz Türk
Tiyatrosunun geçmişi ve geleceği üzerine kafa yormak. Türk Tiyatrosu üzerine konuşabilmek için geçmişi iyi okumak gerekiyor. Ustaların hayatlarının daha çok bilinmesi için özel fotoğraflar ve anılardan oluşan özel biyografiler hazırlıyoruz. İşlediğimiz her konuyu kalıcı olacak şekilde planlıyoruz.
Yeşim Tonbaz Güler: Yerli Tiyatro, çünkü ondaki her yüz, her ses bizim insanımız için çok sevilen, çok tanıdık bir noktada duruyor ve tabi kimlikli bir tiyatro nasıl olmalı sorusunun cevabını arıyoruz.
Osman Doğan: Bu bağımsızlığı seviyoruz. Tabi ki zor oluyor. Şu an için derginin giderlerinin büyük kısmını oyun gelirleri ile karşılıyoruz. Maddi olarak gerçekten zor bir süreç. Tiyatro Külliyen, ayakta durduğu sürece Kulis Tiyatro’yu da finanse etmeye devam edecek.
İstanbul merkezli dergi olmayacağız
Kayhan Binnetoğlu: Herkesin aynı anda bir işi beğenmesi neredeyse imkânsız. Ama Kulis Tiyatro’nun çok yeni olmasına rağmen çok az olumsuz eleştiri alması iyi yolda olduğunu gösteriyor.
Osman Doğan: Darülbedayi özel sayısında Şehir Tiyatroları Genel Sanat Yönetmeni Erhan Yazıcıoğlu’nun bize verdiği demeçten çok farklı yorumlar çıkartanlar oldu. Başka bir yazarımızın yine sosyal medyada şahsi paylaştığı bir yazı üzerine dergiye yönelik karalama yapılmaya çalışıldı. Bu gibi durumlarda mesnetsiz ithamlarda bulunan kişiye direk açıklama yapıyoruz. Fakat görüyoruz ki, mesele anlamak değil sadece karalama, o zaman işimizi yapmaya devam ediyoruz. Derdimiz nabza göre şerbet vermek değil, doğru olan neyse onun üzerine kelam etmek.
Tiyatroya ilgiyi arttırıyoruz
Gülcan Tezcan: Bu dergi tiyatro yapanlar, tiyatroyu sevenler ve tiyatro hakkında konuşmak isteyenler için çıkıyor. Kültür sanat gündemi o kadar magazine gömülüyor ki bu alanlarda ‘iş’ yapanlar, ‘eser’ üretenler yapıp ettikleriyle ilgili sağlıklı eleştiriler okuyabilecekleri, meselelerini, sorunlarını tartışabilecekleri zeminlere ihtiyaç duyuyorlar.
Ayşe Ş. Doğan: Son yıllarda özellikle gençlerin ciddi anlamda tiyatroya olan ilgileri arttı. Tabi bu ilgi şöhret olmayı da içinde barındırıyor ama biz iyi tarafından bakıyoruz. Eskiden tiyatro oyuncusu olmak isteyen bir gence ailesinden veto gelirdi. Usta oyuncuların da hayat hikâyelerinde bu tepkileri okumak mümkün. Artık aileler daha anlayışlı davranıyor. Kulis Tiyatro’nun bu anlamda tiyatroya olan ilgi ve sevgiyi pekiştirmek için güzel bir zemin olacağını da düşünüyorum.