|

SİNEMA-TV TERMİNOLOJİSİNDE YANLIŞLAR/DOĞRULAR

Sinema ve TV filmleri, kontrollü ortamlarda canlı olarak sergilenen birer "tiyatro oyunu" değildir. Bu kategorideki yapımların, çekim sıralaması oyuncuların ve teknik ekibin sözleşme süreleri, ülkedeki iklim koşulları, kiralanan setlerin çalışmaya uygunluk dönemi v.b. değişkenlere göre belirlenen çok farklı bir çalışma planı vardır.

Ali Murat Güven
00:00 - 16/01/2010 Cumartesi
Güncelleme: 23:39 - 9/01/2010 Cumartesi
Yeni Şafak
SİNEMA-TV TERMİNOLOJİSİNDE YANLIŞLAR/DOĞRULAR
SİNEMA-TV TERMİNOLOJİSİNDE YANLIŞLAR/DOĞRULAR

Sinema ve TV filmleri, senaryodaki olay akış sırasına göre çekilir (?)

Tabiî ki hayır… Sinema ve TV filmleri, kontrollü ortamlarda canlı olarak sergilenen birer "tiyatro oyunu" değildir. Bu kategorideki yapımların, çekim sıralaması oyuncuların ve teknik ekibin sözleşme süreleri, ülkedeki iklim koşulları, kiralanan setlerin çalışmaya uygunluk dönemi v.b. değişkenlere göre belirlenen çok farklı bir çalışma planı vardır. Bazen bir sinema filminin en son sahneleri ilk iş gününde çekilebilir, bazen de aynen senaryodaki gibi en son günde… Çekim planını -yönetmene de danışarak- yapımcı firma oluşturur ve bütün kadro bu plana harfiyen uyarak çalışır. Esas olan işi planlanan sürede ve herhangi bir ekonomik zarara yol açmadan tamamlamak, gerek oyuncuların, gerekse teknik ekibin o işten sonraki diğer film sözleşmelerinin tarihlerine taşmamaktadır. Bu yüzden de geceye-gündüze, iç ve dış mekânlara, yaza-kışa, oyuncuların sağlık sorunlarına, setlerin inşaatının tamamlanıp tamamlanmamasına bağlı olarak çekim senaryosundaki sıralama sürekli olarak değişebilir. Böyle bir durumda yönetmene ve oyunculara düşen en büyük görev ise, dışarıdan bakana oldukça dağınık görünen bu çalışma biçiminde filmin bütünsel yapısı üzerindeki zihinsel denetimi hiç kaçırmamak, neyi ne zaman yaptığını ve yapacağını çok iyi bilmektir. Özellikle tecrübesiz oyuncular bu tür bir teknik karmaşada, canlandırdıkları karakterin duygusal iniş çıkışlarını doğru sıralamayla yansıtmakta aksayabilirler. "Ekibin orkestra şefi" konumundaki yönetmen de kendilerine verdiği günlük brifinglerde akışı sürekli derleyip toplar, çekim öncesi onlara "öykünün o günkü evresinde nasıl olacaklarını" anlatarak rehberlik yapar.

Sinema ve televizyonculuk tarihinde, yalnızca bir avuç film nihai gösterim versiyonuna birebir sadık bir sıralamayla çekilmiştir ki bunlar da "kurgu"yu reddeden deneysel nitelikte yapımlardır. Onun dışında, çekimlerde senaryo sıralamasına göre hareket etmek hiç bir zaman daha ekonomik ve pratik bir yöntem olarak algılanmaz.

(Konuyla ilgili sorular yönelten okurlarımıza açıklama: Bu köşede yer alan teknik bilgiler, herhangi bir kaynaktan çeviri ya da alıntı değildir. Sayfamızdaki diğer bütün köşeler gibi doğrudan doğruya editör tarafından hazırlanmaktadır.)




14 yıl önce