|

Tüketiciler 'cep'lerine âşık

IBM Küresel Telekom Tüketicileri Anketi 2011'e göre, tüketiciler “Aldığım hizmeti değil, telefonumu seviyorum” diyor. Araştırmaya göre, “Kötü deneyimlerimi aile ve arkadaşlarımla paylaşıyorum” diyen dünyadaki tüketici oranıysa yüzde 77

Melih Bayram Dede
00:00 - 5/03/2012 Pazartesi
Güncelleme: 01:45 - 5/03/2012 Pazartesi
Yeni Şafak
Tüketiciler 'cep'lerine âşık
Tüketiciler 'cep'lerine âşık

IBM Küresel İş Değerleri Enstitüsü'nün 24 gelişmiş ve gelişmekte olan ülkede 13.000'e yakın tüketiciyle konuşarak gerçekleştirdiği IBM Küresel Telekom Tüketicileri Anketi '2011'in sonuçları bu hafta duyuruldu. Araştırmaya katılan yükselen pazarlardaki tüketicilerin yüzde 35'i önümüzdeki 2-3 yılda cep telefonu harcamalarını artıracaklarını söyleyerek, Telekom şirketlerine fırsat sunmaya devam ediyor.

Daha fazla bilgi kanalının açılmasıyla bu tüketici kitlesinin beklentileri artarken, sadakat seviyelerin düşüşe geçtiğini ortaya koyan anketin bir başka değerli bulgusu ise yaygın olarak dünya çapında kabul gören “aldığım hizmeti değil, telefonumu seviyorum” biçimindeki tüketici tutumu.

Tüketiciler internet bağlantısına ve sosyal ağlara sahip olmayı kilit bir iletişim kanalı olarak tanımlarken, gelişmiş pazarlardaki tüketicilerin yüzde 60'i bu kanalları günlük olarak kullandıklarını ve yüzde 45'i ise her gün sosyal ağ sitelerini ziyaret ettiklerini söylüyorlar. Sosyal ağlar Güney Afrika'da, 25 yaş altındaki nüfus için birinci sıradaki ve İsveç'te aynı yaş gurubu için ikinci sıradaki en popüler iletişim kanalı oluyor.

IBM araştırmasının değindiği bir başka olgu ise; talep, ekonomik güç ve inovasyon Çin, Hindistan ve Brezilya gibi yükselen pazarlara kayarken ve bu pazarlardaki büyüme devam ederken, Telekom şirketlerine fırsatlar sunmaya devam ediyor olması. Yükselen pazarlardaki pazar hacmi de bu gerçeği doğrular nitelikte. 2010 rakamlarına göre yükselen pazarlardaki yaklaşık 5.7 milyarlık nüfus, gelişmiş pazarlardaki 1.2 milyar nüfusla karşılaştırıldığında, neredeyse beş kat daha fazla tüketici anlamına geliyor. Günümüzde yükselen pazarlardaki sabit hat sahipleri mobil abonelerin 5'te 1'ine denk ve bu rakam iletişim hizmetleri sağlayıcıları açısından pazardaki potansiyelleri açıkça ortaya koyuyor.

Gelişmiş ve yükselen pazarlardaki tüketicilerin yakın vadeli planları anketteki Telekom hizmetleri harcamalarında çok net gözüküyor. Örneğin, ankete katılan yükselen piyasalardaki tüketicilerin yüzde 35'i önümüzdeki 2-3 yıl içerisinde cep telefonlarına daha fazla harcama yapacaklarını söylüyorlar. Öte yandan, gelişmiş pazarlardaki tüketicilerin yüzde 26'sı bu alanda daha az harcama yapmayı planladıklarını dile getiriyorlar. Yunanistan'da, tüketicilerin yüzde 61'i cep telefonu için daha az harcama yapacaklarını söylerken; İtalya ve Portekiz'de bu oran yüzde 39, İspanya'da ise yüzde 32 olarak belirtiliyor. Avrupa'daki borç krizinin etkilerini yansıtan bu eğilim, mobil telefon dışındaki sabit telefon hattı ve mobil geniş hattı kategorileri için de geçerli.


12 yıl önce