|
Sosyal medyayı ‘doğru okumak’ zor değil
Dijital İletişim Şirketi Gravital'in yöneticilerinden Erdem Baltacı'nın yalancısıyım… O da http://www.sosyalmeclis.com adlı siteden almış aşağıdaki grafiği… Bu site 'Somera' adlı veri analiz şirketi tarafından yönetiliyormuş.

Sosyal medya numaralarına o kadar karnım tok ki, “Güvenilir mi?” diye sordum… “En güvenilirlerinden biridir” dedi ve ilave etti “Bu Somera, özellikle büyük veri analizinde (Big Data) konusunda en iyilerindendir”... Yandaş falan da değilmiş…

Beni bir hayli şaşırtan sonuçlar şöyle:








Bazıları için hayli şaşırtıcı olabilir. Öyle ya… İlerici olan CHP, hani sosyal demokratlar onlar ya… E, solcuların da bir kısmı HDP'de toplanmıyorlar mı? Onlar da ilerici olmalı… AK Parti bunların içinde en muhafazakârı sözde… Ancak bilişim teknolojilerini ve sosyal medyayı en çok da onların kullandıkları aşikâr… En azından öyle gözüküyor.

“Hafif kandırmaca mümkün mü?” dedim, “Hani, 'Aktrol' falan diyorlar; uydur kaydır kendi kendine çoğaltıyormuşsun, kendinden bahis miktarını…”

Somera'cılara sorduk. Şu cevabı verdiler: “Gün içerisinde atılan tweet'ler analiz edilerek kendini tekrar eden hesaplar veya mesajlar bu verilerin içinde değerlendirilmez. Ancak örneğin Sayın Ahmet Davutluğu'nun ya da NTV Haber'in bir Tweet'i retweet ediliyorsa, onlar da analiz edilerek hesaba katılır”…

Açıklama bu, ne kadar inanacağınız size kalmış…

Bir de konulara baktım elim değmişken.

Sosyal medyada en çok konuşulan konular…

Eşe dosta her iki liste için de bir mini test yapabilirsiniz aslında… “Türkiye'de sosyal medyada şu sıra en çok hangi konular konuşuluyor?”

Bakalım kaç kişi ilk üçü bilecek… Yani sosyal medyayı kullananları iyi tanıyor?..

Örneğin ben yanıldığımı hemen söyleyebilirim… Birinci sıraya Başkanlık Sistemi'ni koyardım. İkiye de belki Vaatleri…

Aşağıdaki sonuçlara bakıp üç şey düşünüp aksiyon alabilir, ya da almaz bir siyasi parti:

1. Sosyal medya palavradır, ya da sonuçlar yanlış, manipülatiftir; o nedenle dinlemeye, dikkate almaya değmez. Ayrıca dezenformasyon, ya da kara propaganda ürünü dahi olabilir…

2. Bu konuların sosyal medyada 'döndürülmesi' bizi bağlamaz, biz bildiğimizi okuruz. Nasılsa bizim dediğimize gelirler. Israr edersek zamanla bizim konular öne çıkar nasılsa…

3. Milyonlarca sosyal medya kullanıcısının o grafik bilgilerine bir bakalım. Büyük olasılıkla hepsi potansiyel seçmendir… Ona göre konu yönetimini yeniden gözden geçirelim; ancak ikinci maddedeki durum da, yani kendi konularımızın konuşulmasını sağlamak için de sosyal medyada aksiyon alalım…


Sosyal medya çıktılarına öylesine bakıp sonuç çıkarmaya kalkanlarla en fazla dalga geçenlerden biri hiç şüphesiz benim. Ancak büyük veriyi yorumlama ve çözümleme yazılımlarına göz attıktan bu konuda biraz bilgi aldıktan sonra; eğer bazı partilerin seçim vaatleri gibi 'sallama', 'olsa olsa' yoluna gidilmezse; özellikle genç yaşta çok sayıda yeni seçmenin devreye gireceği bu seçimlerde sosyal medyayı anlamlı ve derinlikli bir şekilde izlemenin, ona göre bazı taktikleri değiştirmenin, sonra da bu değişikliklerin bir işe yarayıp yaramadığını kontrol etmenin işe yarayabileceğini unutmamak gerek.

Geminin ucunu çok hafif dümen hareketleriyle seçmen tercihleriyle aynı istikamete tutmak için hâlâ vakit var…







#seçimler
#partiler
#Sosyal medya
9 yıl önce
Sosyal medyayı ‘doğru okumak’ zor değil
Ne olacak bu anne babaların hali?
Seçim sonrası ekonomide manzara nasıl?
Amerikan siyasetinin İsrail ‘trajedisi’
Jeopolitik sürpriz: ABD, Rusya ve İsrail nasıl anlaştı?
Nazlı seçmen günlerinde siyaset