|
Senarist sirkülâsyonu
Televizyon son yıllardaki en ilginç sezonunu yaşıyor. Her ay yeni dizilerin ekrana sürülmesiyle devam eden sezon; Survivor etkisiyle reytingi düşen dizilerin erken final kararı almasına sebep oldu. Pazar akşamını merkeze alarak söylersek ilk final Gönül İşleri'nden geldi, Şeref Meselesi üç bölüm sonrasına rezervasyon yaptırdı.

28 bölüm hikaye anlatmak için az bir süre değil, hatta yüz dakikanın üzerine çıkan süre dikkate alındığında uzun bir süre. Gönül İşleri işin başında 26 bölüm olarak planlansa, öyküleme ona göre yapılsa idi, reyting gerekçesiyle final yapmak zorunda kalmazdı. Bu sezon ekrana gelen dizilere bakıldığında ilk bölüm gayet başarılı idi. Karakterlerini akıcı bir hikaye içinde tanıtarak dramla komediyi hayatın içinde sahici bir şekilde hikaye etmeyi başarmıştı. Bir önceki dizisi Böyle Bitmesin'de boşanma teması üzerine hikayeler üreten, teknik açıdan başarılı senaryolara imza atan bir isim Necati Şahin. Gönül İşleri'nde bir ekiple çalışsa, üç kız kardeşi merkeze almakla beraber, her bölüm farklı evlilik hikayesine odaklansa idi, dizi uzun ömürlü olabilirdi. Ki başlangıcı da o yöndeydi. Sürekli tekrara düşen hikayesi, ihanet, kan davası, DNA testi gibi seyirciye gına getiren temaları klişe olarak kullanma isteği ekrandaki seyirciyi günden güne eritti. Senarist değişikliği ile can verilmeye çalışıldı hikayeye ama değişen bir şey olmadı.

Önceki yıllarda yönetmen değişikliğine gidilirdi, bu yıl senarist değişikliği tercih ediliyor. Bir diziden öteki diziye savrulan, 3 bölüm A dizisine 5 bölüm B dizisine senaryo yazan, senarist grupları mevcut piyasada. Rekor Kiraz Mevsimi'nde, kırk üçüncü bölümü yayınlanan dizide beşinci ekip yazıyor senaryoyu. Güllerin Savaşı, O Hayat Benim'de de değişti senaryo ekipleri. Değişiklik, hikayelere ileriye doğru gelişim kazandırmak yerine daha ziyade geçmişe doğru açılım kazandırıyor. Yeni senaristler hikayeyi başa sarıp yeni bir kriz yeni bir gerilim yaratmayı tercih ediyor. Kriz çözüldüğü, gerilim sona erdiğinde senarist bayrağı yenisine devrediyor. Kendisine, yaptığa işe değer vermeyen, yaptığı işi değersizleştiren senaristler dizi sektörünün içine düştüğü çıkmazı daha da derinleştiriyor.

Melodram ve televizyon dizilerinde her şeyi bilen anlatım sistematik bir şekilde kullanılır ki, nedeni, karakterlerin izleyici tarafından zaten bilinen şeyleri öğrendiği dramatik sahneler yaratmaktır. Bizde genelde hikaye kuruluş aşamasında, ilk bölümde seyirciye her şey açıklanır. Başrol oyuncusunun olaylı bir şekilde ayrıldığı O Hayat Benim'de Efsun'un Bahar'ın yerine geçtiğini seyirci ilk sahneden bilir. Gerilim bu gerçek ne zaman açığa çıkacak üzerine kurulur, diğer karakterler ne zaman öğrenecek gerilimi yaratılır. Bahar öğrendiğinde hikayenin dolayısıyla dizinin sonu geleceğinden her defasında bir şey olur ve Bahar son saniyede gerçeği öğrenemez. Öğrenen diğer karakterler ise mantığı anlaşılamamakla birlikte sırrın ortağı olurlar. Bu konuda en anlaşılamayan da konaktaki hizmetçi Beyza'dır. Efsun ve Nuran ikilisinden nefret etmesine, her fırsatta aşağılanmasına rağmen suskunluk yeminine sadık kalır. Ahretlik, hala ve son olarak Nuran'ın boşluğunu doldurmak amacıyla hikayeye dahil olan Sultan sırra sonuna kadar sadık, çünkü sır açığa çıktığında hikayenin gidişatına dair senaristlerin

en ufak bir fikri yok!

Sır açığa çıktığında ne olacağı bilinmediği için hikayenin ilerlemesine müsaade edilmiyor. Başlangıçta öykünün amacı ile ana karakterin amacı aynıydı; Efsun Bahar arasındaki gerçeğin açığa çıkmaması. Nuran bu eyleme öz kızı Efsun'u korumak adına başvurmuştu, senaryo ise gerilimini kaybetmemek dolayısıyla ilgiyi kaybetmemek adına. Nuran'ın ölerek hikayeden ayrılması, seyirci dramı sever, acı çekenleri izlemeyi sever anlayışıyla hikayeye birkaç bölüm kazandırmakla birlikle hemen Sultan formülüne başvuruldu. Çünkü hikaye kaldığı yerden devam edecek, Nuran'ın yaptıklarını Sultan devam ettirecek. Kara Para Aşk'ta Nebahat Çehre karakterinden memnun kalmayıp ayrıldığında Nefret hala formülü devreye girmişti.

Oyuncunun ayrılması, karakterin ölmesi bir nevi oyuncu değişikliği gibi değerlendiriliyor yerli dizilerde, paradigmanın değişmesine asla müsaade edilmiyor. Efsun'un DNA testinde değişiklik yaptığından şüphelenen Ateş, Bahar'ı kendine daha yakın bulan Hasret, acaba mı sorusunu zaman zaman soran Mehmet Emir ve Hülya; şüphelerinin peşine düşüp Bahar'a DNA testi yaptırsalar mesele çözülecek ama hikayenin sonu olacağından kimsenin aklına gelmiyor! Reytingler düştüğünde, ani final kararı alındığında şimşek misali düşecektir senaristlerin zihnine.
#Melodram
#Nebahat Çehre
#Emir ve Hülya
9 yıl önce
Senarist sirkülâsyonu
Efendimiz’in (sav) Zekatı-1
Milyonlar milyarlar havada uçuşuyor
Sandık başına giderken…
Operadaki Hayalet’in “kehaneti” gerçekleşirse…
Ayasofya’yı açan adama vefa zamanı