|
Tekrarlanan hikayenin dramatik düğümü
Aynı hikayelerin benzer bir öyküleme mantığıyla yazıldığı yerli dizilerde yanlış ve yetersiz örneklerden dolayı gizem/merak yok oldu, bütün senaryolara gerilim hakim. Gizem, kısıtlanmış anlatımın; gerilim ise her şeyi bilen anlatımın seyircide yarattığı etki.

İzleyicinin karakterden daha çok şey bildiği her şeyi bilen anlatımda gerilim ortaya çıkar, çünkü izleyicinin zaten bildiği ama karakterin henüz bilmediği belirli bir şeye nasıl tepki vereceği konusundaki beklentiler ön plana çıkar.

Seyircinin sadece karakterin bildiği kadarını bildiği kısıtlanmış anlatımda ise gizem ortaya çıkar. Takip edilen karakter gibi seyirci de bir sonraki gelişmeyi bilmez.

İki anlatım arasındaki farkı anlayabilmek adına Hitchcock masanın altına bir çantanın içinde bomba yerleştirilmesi örneğini verir. Bu durumu izleyici biliyor ama karakter bilmiyorsa, karakterlere göre her şeyi bilen konumunda olan seyirci bombanın patlamasını veya fark edilmesini endişe içinde beklerken gerginlik hissedecektir. İzleyiciye karakterin bildiğinden fazlasını bilme ayrıcalığı tanınmadığı kısıtlanmış anlatımda, izleyici gelişmeleri karakterle birlikte öğreneceği için hikaye gizemini korumaya devam ettiği gibi patlayan bombanın şokunu yaşayacaktır.

Kuruluş hikayesiyle seyirciyi sırlarına ortak eden, yarattığı gerilimle yoluna devam eden Karagül; melodramın en başarılı temsilcisi olarak göze çarpıyor.

Melodram janrı, kadına özgü bir janr olarak tanımlanır, erkek egemen veya ataerkil bir toplumda yaşayan kadınların sorunlarını problemlerini endişelerini temsil eder. Melodramın en belirleyici özelliği aktif bir kadın karakter tarafından belirlenmesidir. Karagül'de bu özelliğe sahip kadın karakter bir kişi ile sınırlı değil, bütün konak halkı. Kocasını kaybetmiş, çocuğundan koparılmış Ebru karakteri üzerine şekillense de hikaye; Kadriye Hanım ve Narin, Ebru'yu mağdur eden kişiler olsa da, onların hikayesi merkeze alındığında onların da erkek egemen anlayışın kurbanı oldukları görülür. Emine, Melek, Sibel, Özlem, hepsi ataerkil toplumun kurbanı olarak anlatılırlar ama aslında hepsini mağdur eden kişi Kendal'dır. Kendal ve yaptıkları hikayeden çıkartıldığında mağduriyetler de biter cinayetler de, geriye sadece Baran'ın sırrı kalır.

Diğer dizilerde olduğu gibi Karagül'de de sırrı öğrenen sırra ortak oluyor. Kendal'ın Murat'ı öldürdüğünü Melek bilir, Özlem bilir, CD'yi izlemeyen kimse kalmadı neredeyse ama aman Kadriye Hanım duymasın kalbi dayanmaz gerekçesiyle susmayı tercih ederler. Kendalsız ya da hapiste bir Kendalla hikayenin yürümeyeceği endişesiyle. Hikayede kırılma yaşanmaz, Murat ölür yeri Fırat'la doldurulmaya çalışılır, karakter verimli olmayınca Fırat ölür yine katili Kendal'dır, bu sefer teyze oğlu diye bilinen ama aslında bilinmeyen kardeş Kenan dahil olur hikayeye. İntikam almak hesap sormak adına.

Melodramın olay örgüsü öykü çizgisindeki beklenmedik dönüşler, keskin tersine dönüşlerden ve yüzleşmelerden oluşur. Olay örgüsünün en önemli yapı taşı da sırlardır. Baran'ın açığa çıkmayan sırrının yanında senaryoya sürekli yeni sırlar ilave edilir. Ayşe'nin Sibel'in kızı olduğu açığa çıktı ama babasının kim olduğunu sadece seyirci ve Sibel biliyor. Diğer taraftan hikayeye yeni dahil olan teyze oğlu Kenan'ın, Kendal ve Murat'ın kardeşi olduğu ne zaman açığa çıkacak gerilimi yaratıldı. Tekrar ve tekrar aynı şeyler yaşanmasına rağmen olay örgüsünü karmaşıklaştıran ve ahlaki çatışmalar yaratan dramatik düğümleri atmaya devam ediyor Karagül, şimdilik seyirci nezdinde kabul de görüyor.

Her şeyi bilen anlatım üzerine kurulu melodramın anlatısını kadın(lar) belirler, kurbanın perspektifini anlatır, kadın karakterini bir kurbana dönüştürür. Güllerin Savaşı, Beyaz Yalan, Asla Vazgeçmem, Kara Ekmek gibi melodramlarda ise kadın kadının kurbanıdır.
#Melodram
#Güllerin Savaşı
#Beyaz Yalan
#Asla Vazgeçmem
#Kara Ekmek
9 yıl önce
default-profile-img
Tekrarlanan hikayenin dramatik düğümü
İnsaf!
Dağ yürekli adamların büyük seçimine doğru
Demografik dönüşüm
Seçim bitsin, önümüze bakalım!
Yerel seçime ramak kala: DEM, Yeniden Refah ve İYİ Parti