|

İhracat hedefi için katma değer şartı

Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı Mehmet Büyükekşi, "Türkiye her konuda önemli bir üretim üssü. Bu özelliğimizi daha çok katma değeri yüksek ürünlere ve yüksek teknolojiye odaklandırmamız gerekiyor. Yükte hafif pahada yüksek ürünleri üretip ihraç etmemiz lazım" dedi.

KAYSERİ (AA)
00:00 - 20/10/2014 Pazartesi
Güncelleme: 10:21 - 20/10/2014 Pazartesi
Yeni Şafak
İhracat hedefi için katma değer şartı
İhracat hedefi için katma değer şartı

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi, Türkiye'nin 2023 yılında 500 milyar dolar ihracat hedefini gerçekleştirebilmesi için katma değeri yüksek ürünlere ağırlık verilmesi gerektiğini bildirdi. Büyükekşi, ihracat hedefine ulaşabilmek için 4 ana konuya yoğunlaşılması gerektiğini, yaptıkları her toplantıda özellikle katma değerin artırılması gerektiğini vurguladıklarını ifade etti. Katma değerin artırılabilmesi için tasarım, Ar-Ge, inovasyon ve markaya önem verilmesi gerektiğine dikkati çeken Büyükekşi, şunları kaydetti: "Bunun için de mutlaka küçük KOBİ'ler yerine orta ve ortanın üstü seviyeye gelmemiz lazım. Gerek verimliliği artırabilmek açısından gerekse üretimde belli rekabet avantajını yakalayabilmemiz için şirketlerimizi büyütebilmemiz lazım. Ölçek ekonomisine önem vermemiz gerekiyor. Dünyada marka oluşturabilmemiz ve söz sahibi olabilmemiz için önce Türkiye'de marka olmamız, Türkiye'de belli bir üretim gücünü elimize geçirmemiz gerekiyor. Onun için de birleşme konusunda mutlaka kendimizi inandırmamız, motive etmemiz lazım. 'Bir elin nesi var yerine iki elin sesi var'ı kendimize şiar edinmemiz lazım." Türkiye'nin ihracatının yüzde 90'ının sanayi, yüzde 10'unun da tarım ürünlerinden oluştuğuna işaret eden Büyükekşi, 10 binden fazla ürün ihraç edildiğini ancak ana ihraç ürünleri sıralamasında ilk sırada otomotiv endüstrisi, otomotiv ve otomotiv yedek parçası sektörünün, daha sonra hazır giyim, kimya ve çelik sektörünün geldiğine dikkati çekti.

YÜKSEK TEKNOLOJİLİ ÜRÜNLER

İhracatın artmasının sadece miktarla alakalı olmadığına vurgu yapan Büyükekşi, "Türkiye her konuda önemli bir üretim üssü. Bu özelliğimizi daha çok katma değeri yüksek ürünlere ve yüksek teknolojiye odaklandırmamız gerekiyor. Yükte hafif pahada yüksek ürünleri üretip ihraç etmemiz lazım. Sanayicilerimizin daha az enerji tüketen ürünlere yönelmesi lazım. Çünkü Türkiye'nin malum ne doğalgazı ne de petrolü var. O nedenle az enerji tüketimi ve enerji verimliliğine çok dikkat etmemiz gerekiyor" şeklinde konuştu. Büyükekşi, sanayicilerin Ar-Ge'ye yeteri kadar önem vermediğini ve pay ayırmadığını dile getirerek, firmaların Ar-Ge ve inovasyon yapabilmesi için öncelikle belli bir büyüklüğe ulaşarak para kazanacak seviyeye gelmesi gerektiğini ifade etti.

AFRİKA PAZARI

Türkiye'nin önünde Afrika gibi çok önemli bir pazar olduğuna işaret eden Büyükekşi, özellikle Türk Hava Yolları (THY) ve Dışişleri Bakanlığının gerçekleştirdiği faaliyetlerle bu konuda bir destan yazıldığını anlattı. Büyükekşi, Afrika ülkelerine her ay yeni bir sefer açan THY'nin yıl sonunda dünyada Afrika'ya en çok uçan hava yolu şirketi olacağını, bunun Türkiye ve iş dünyası açısından çok önemli olduğunu vurguladı. Büyükekşi, Ortadoğu coğrafyasında yaşanan sıkıntıların Türkiye'nin ihracatını ciddi anlamda olumsuz etkilediğini ifade etti.

9 yıl önce