ALBAYRAKlı milli hızlı tren

Albayrak Holding iştiraklerinden Tümosan, İspanya’nın raylı ulaşım devi Talgo ile Türkiye’de hızlı tren üretimi için ilk imzayı attı. Yapılacak ortak yatırımla Türkiye’nin ihtiyacı olan tren, hızlı tren, demir yolu materyal ve ekipmanları üretilecek. Albayrak, "Milli bir görev için önemli bir güçbirliği yaptık" dedi.

İbrahim Acar Şuayip Alabay Yeni Şafak

Albayrak Holding’in iştiraki Tümosan Motor ve Traktör Sanayi A.Ş., Türkiye’nin demiryolu ulaşımında yapmak istediği yeni hamleye katkı sağlayacak bir ortaklığa imza attı. Tümosan ile tren, hızlı tren ve demiryolu ekipmanı alanında faaliyet gösteren İspanyol şirketi Patentes Talgo SLU arasında ortak proje, girişim veya teknoloji transferi konusundaki sözleşme dün İstanbul’da düzenlenen törenle imzalandı.


ALBAYRAK: DEMİRYOLU ULAŞIMININ KALBİNDE OLACAĞIZ

Törende konuşan TÜMOSAN Yönetim Kurulu Başkanı Nuri Albayrak, son 10 yılda yeni bir demiryolu seferberliği başlatan Türkiye’nin hızlı trenle tanıştığı bir dönemi yaşadığını belirterek, “Türkiye, 2023 yılına kadar 10 bin kilometre hızlı tren hattının inşasını öngörmekte. Asya ve Avrupa’yı bağlayarak ülkemizi demiryolu ulaştırmasının kalbi konumuna getirmeyi amaçlamaktadır” dedi. Bu hedeflere ulaşmada demiryollarının olduğu kadar çeken ve çekilen araçların yurt içinde üretilmesi için teknolojinin geliştirilmesi gerektiğini belirten Albayrak, milli tren projesi kapsamında yüksek hızlı tren setlerinin azami yurt içi kaynaklarla üretilmesinde teknoloji transferinin bir gereklilik olduğunu kaydetti.


TÜMOSAN'DA BAŞARDIK BUNDA DA BAŞARACAĞIZ

Tümosan’ın, özelleştirmeden sonra geçen 10 yıl içerisinde ürettiği araçların dizel motor, transmisyon, şanzıman ve aks sistemlerinin tasarım ve üretimini milli olanaklarla gerçekleştirildiğine dikkat çeken Albayrak, “Tümosan örneğinden yola çıkan grubumuz aynı yaklaşımı milli tren projesinde uygulama düşüncesiyle uzun süren değerlendirmeleri sonrasında Talgo firmasını işbirliği için en uygun aday olarak belirlemiş ve bu amaçla niyet mektubu imzalama kararı almıştır” diye konuştu.


BU İŞ BİZİM İÇİN ARTI MİLLİ GÖREV

Bu işbirliğindeki nihai amaçlarının raylı sistem teknolojilerinin ülkeye kazandırılması olduğuna dikkati çeken Albayrak, şunları kaydetti: “İmza altına alınan belge kapsamında taraflar Türkiye’de hızlı tren setlerini ortaklaşa üretmek amacıyla fizibilite çalışmaları yapmayı ve potansiyel projelerin ihale sürecine katılmayı hedeflemektedirler. Huzurunuzda, artı milli bir görevin yerine getirilmesi için bizimle işbirliği yapma kararı veren Talgo firması yetkililerine şükranlarımı sunuyor, attığımız bu adımın firmam ve ülkemiz için hayırlı olmasını diliyorum.” Albayrak, projenin 1 yıllık çalışmanın ürünü olduğunu, proje hayata geçirildikten sonra yurt dışından gelen çok fazla sayıda teklifi de değerlendirebileceklerini de kaydetti.

Türkiye’nin büyüme performansı etkileyici

Türkiye’nin demiryolu ulaşımında 2003’ten bu yana aldığı mesafenin etkileyici olduğunu belirten Ana De Nicolas Renedo, “Bizim haritadan gördüğümüz 2003 ile 2013 çok farklı. 2023’e kadarki projeler ise ilgimizi çok çekti. 2003’de bu boyutlara ulaşacağını söyleselerdi belki kimse inanmazdı. Kat edilen yol ve harcanan enerji 2023’e ulaşabileceklerini gösterdikleri en iyi örneklerden bir tanesi. Türkiye’de TÜMOSAN zaten kendi motorlarını üretiyor. Bizim Talgo olarak endüstriyel anlamda yapacağımız çok büyük çalışmalar olacak. Bilgi aktarımında ise Türkiye’den zaten devamlı İspanya’ya giden ekipler var. Biz  Talgo’nun yaptığı tüm çalışmaları kurs olarak veriyoruz. Bizim yaptığımız bu anlaşmayla başarıya ulaştıktan sonra üçüncü ülkelere Türkiye ile birlikte el ele girmeyi düşünüyoruz”  dedi.

Mantalite değişti Türkiye hızlandı

Başbakanlık Türkiye Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı Başkanı İlker Aycı ise Albayrak Grubu’nun, Tümosan fabrikasınında değer üzerine değer kattığını belirterek, “20 milyon dolar civarında bulunan şirketin değeri bugün 1 milyar doların bir miktar altında. Eminim, bu ortaklıkla birlikte ileride 1 milyar doları aştığını da göreceğiz” dedi. Türkiye’nin önemli bir sıçrama yaptığını anlatan Aycı, “Bu sıçramanın en önemli göstergelerinden bir tanesi Türkiye’nin alt yapı olarak ulaştırmanın kara, demir, hava deniz yollarının hepsinde geldiği nokta, 70-80 yılda gelinen noktanın çok ötesinde. Bu gayret ve çalışmalar şüphesiz bir taraftan Ankara’nın mantalite yenilemesiyle oldu. Anadolu’dan Ankara’ya gelen anlayış Ankara’dan tekrar Anadolu’ya doğru şeklinde değişti” diye konuştu. Aycı, özelleştirme programıyla birlikte daha verimli olarak gördükleri özel sektörün kamu yerine işletmeci olması ilkesinin benimsendiğini vurguladı.   

Kaçar: Yarısından fazlası yerli olacak

Törende hazır bulunan Albayrak İnşaat Genel Müdürü Şafak Kaçar ise varılan işbirliğini değerlendirirken; Devlet Demiryolları ile birlikte çalışabileceklerine işaret etti. TCDD’nin bu yıl çıkacağı hızlı tren setleri ihalesini 90 setlik ve yaklaşık maliyetinin 3 milyar avro olduğunun tahmin edildiğini vurgulayan Kaçar, “Yerli üretimin teşvik edilmesi amacıyla yüzde 53 kadarının Türkiye’de üretilmiş olması isteniyor. Hızlı trenleri, Talgo’nun da Türkiye’ye getireceği uzmanlıkla Türkiye’de üretmeyi planlıyoruz, onun için bu ortaklık anlaşmasını imzalıyoruz. Esas amacımız, 90 setlik ihaleye teklif verebilecek duruma gelmek. İhale tarihi seçimlerden sonra, bu yıl içerisinde gerçekleşecek" dedi.

Ortak yatırımla büyürüz

İspanyol şirketi Patentes Talgo ile yapacakları ortak yatırım hakkında bilgi veren Tümosan Genel Müdürü Kurtuluş Öğün de Türkiye’nin milli hızlı tren hedeflerini gerçekleştirmek için çalıştıklarına işaret etti. Öğün, “Tahmini yatırım bedeli için şimdiden net bir rakam söylemek mümkün değil. İspanyol firmanın bu bütçeye katkısının ne olacağı henüz belirlenmedi. Ancak bizim Konya’da yapacağımız ortak üretimin yüzde 55’i yerli olacak. İspanyol firmanın bu bütçeye katkısının ne olacağı henüz belirlenmedi. Görüşmeler devam edecek, başlangıç yatırımının nasıl olacağına yeni yeni karar vereceğiz” diye konuştu. Öncelikle devlet projelerinin milli olanakla gerçekleştirilmesinin kendileri için çok önemli olduğunu dile getiren Ögün, “Bu firmanın doğrudan doğruya para getirmesi değil, bizim de katkımızla bir yatırımın yapılması ve sanayinin kurulması önemlidir. 
Biz, 4 milyar avroluk bir işe talibiz” dedi.