19’uncu şura kararları MEB’in gündeminde

19. Milli Eğitim Şurası'nda alınan tavsiye kararları MEB tarafından değerlendirmeye alındı. Görüşülen kararlar arasında, İmam Hatip liselerinde zorunlu olması önerilen Osmanlıca ve ilkokul 1, 2 ve 3. sınıflara din kültürü dersinin konulması da bulunuyor.

Yasemin Asan Yeni Şafak

Milli Eğitim Bakanlığı, 19. Milli Eğitim Şurası’nda alınan tavsiye kararlarını tek tek değerlendirmeye başladı. Şuraya eğitim çevrelerinden akademisyenler, okul müdürleri, öğretmenler, öğrenciler, Bakanlık bürokratları olmak üzere yaklaşık 600 kişi katılmış ve 185 tavsiye kararı alınmıştı. Bakanlığın uygulamaya koymayı düşündüğü ve üzerinde çalışma başlattığı tavsiye kararlarından bazıları şöyle:
- İmam Hatip ve Sosyal Bilimler liselerinde zorunlu, diğer liselerde seçmeli olması planlanan Osmanlıca, ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerine de seçmeli olarak verilecek. Seçmeli derslere Tarih ve Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenleri ek ders ücreti ile girecek.
- İlkokul 1, 2, 3. sınıflara din kültürü ve ahlak bilgisi dersi konulacak. Derste dinlerin ve inançların temel bilgileri anlatılacak.
- Okullarda ilk kez dönemlik dersler verilecek. Fizik kitabı bir dönemde okutulacak. İkinci dönem kimya ve biyoloji gibi dersler verilecek.
- Kutlu Doğum Haftası ve Aşure Günü belirli gün ve haftalar kapsamına alınacak. Öğrenciler gelecek yıl ilk kez bu günleri kutlayacak.
- Okul öncesinden itibaren öğrencinin yetenek gelişimi izlenecek. Öğrenci öğretmen-aile ilişkisinin belirleyeceği kararlar yönlendirecek. Öğrencinin okul döneminde aldığı eğitimler ve başarılı olduğu alanlar “Öğrenci Dosyası” ile belgelendirilecek.
- Okul öncesi ve ilkokulda kullanılan kitaplarda Türk kültürüne ait masal, hikaye, fabl, şiire yer verilecek. Dede Korkut Hikayeleri örnek olarak kitaplara konulacak. Ayrıca okul öncesi eğitimde uygun enstrümanlarla Türk müziği çalışmalarına yer verilecek. Derslerde saz, ud, keman gibi çalgılar yer alacak.
- Ortaokullarda 5, 6 ve 7. sınıflarda birer saat rehberlik dersi konulacak. Bu dersin amacı bilgisayara bağlı çocukların toplum ile iletişimi sağlamak amaçlanıyor.
- Özel yetenekli öğrencilerin eğitimine yönelik bir yönetmelik hazırlanacak. Anaokulundan itibaren geçerli olacak şekilde yeni bir öğretim programı yapılacak.
- Görsel sanatlar dersi çatısı altında geleneksel hat, ebru, tezhib ve minyatür öğretim programları uygulanacak.
- İmam hatip liselerinde seçmeli olarak Farsça dersi konulacak.
- Talim ve Terbiye Kurulu kitapları yeniden ele alacak. Bütün kitaplarda Türk alim ve bilim adamlarına yer verilecek. İbn-i Sina, Farabi, Mevlana, Itri gibi Türk düşünür ve bilim adamlarının eserleri anlatılacak.

Atanamayan öğretmene istihdam umudu olacak

19. Milli eğitim Şûrası'nda Osmanlıca okullarda okutulması önerisini veren Demokrat Eğitimciler Sendikası (DES) Genel Başkanı Gürkan Avcı,  bu öneri ile atanamayan öğretmenlere yeni umut kapısı açıldığını söyledi. 

100 - 150 BİN ÖĞRETMEN VAR

Avcı, “İlahiyat, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Tarih, Türk Dili ve Edebiyatı bölümlerinden mezun olmuş hali hazırda çalışan öğretmenler Osmanlı Türkçesi eğitimi verebilirler. Mevcut 100-150 bin öğretmenimiz bulunuyor. Ayrıca yine aynı bölümlerden mezun olmuş ve ataması yapılmış öğretmen adayları da bir hizmet içi eğitim ile bu dersleri verebilir” dedi. 

PEDAGOJİK AÇIDAN ÖNEMLİ

Avcı, “Bütün siyasi partiler ortak olarak yozlaşmadan şikayet etmektedirler. Özellikle gençlerin kültürel ve dil yozlaşması yaşamasından rahatsızlar. Genç kuşak yabancı dillerden kelime devşirerek bu kelimeler gündelik hayatta kullanıyorlar. Biz bu öneriyi ideolojik bir açıdan değil de pedagojik açıdan önemli bulduğumuz için önerdik” şeklinde konuştu.

60 ülkenin ortak tarihi

Türkiye Dil ve Edebiyat Derneği (TDED) Genel Başkan Yardımcısı Üzeyir İlbak, 19. Milli Eğitim Şurası’nda liselerde Osmanlı Türkçesi öğretilmesine yönelik alınan tavsiye kararına ilişkin, “Kendi dilini anlayan, anlaşabilen, bir önceki kuşakların yazdıkları eserlere ulaşabilen, Akif’i, Necip Fazıl’ı, Reşat Nuri’yi, Kemal Tahir’i ve Namık Kemal’i anlayabilen bir neslin olabilmesi için Osmanlı Türkçesinin öğrenilmesi gerekiyor. Onun için bu çabayı biz destekliyoruz ve doğru buluyoruz” dedi. “60 ülkenin tarihi, bu harfler olmadan, bu harflerle okunmadan yazılamaz” diyen İlbak, şunları kaydetti: “Osmanlı arşivi, 60 ülkenin ortak tarihinin dilidir. Balkanlar bunu bilmeden tarihini yazamaz, Ortadoğu kendi tarihini yazamaz, Afrika’nın kuzeyindeki ülkeler bunu bilmeden kendi tarihini yazamaz. Çünkü o dönem Osmanlı egemenliğindeki bir alandır ve Osmanlı kelimeleriyle onların arşivi tutulmuştur. Bunları üst üste koyduğunuzda bu harfleri çöpe atmanızın izah edilebilir mantığı yok. Ama bunu anlamamak için diretiyoruz. Bunu ideolojik bir teraziye koymanın manası yok. Osmanlı Türkçesi’nin grameri 35-40 sayfalık bir risaledir. Bunu abartmanın anlamı yok.”

Osmanlıca önerisi ideolojik değil

TBMM Milli Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Başkanı Emrullah İşler, liselerde Osmanlıca dersi konusunda, “Arap alfabesinin benimsenip, Latif alfabesinin atılması” gibi bir şeyin söz konusu olmadığını belirtti. İşler, bir CHP milletvekilinin AK Parti’nin olaya ideolojik yaklaştığını söylediğini ifade ederek, “Türkçenin sağdan yazılmış haliyle okunmasının, öğretilmesinin neresi ideolojiktir? Mustafa Kemal Nutuk’u sağdan yazmıştı, ideolojik mi davrandı? Bu sığ yaklaşımlardan artık ülkemizin kurtulması lazım” diye konuştu.