AYDINLIK TÜRKİYE'NİN HABERCİSİ

E K O N O M İ
Evlenmeye geliyorlar

Uluslararası lojistik hizmeti veren büyük çaplı birçok firma, Irak'ta oluşan pazarda yer alabilmek için ortaklık veya şirket evlilikleriyle biraraya geliyor. LODER Başkanı Tanyaş,"Türkiye Irak'a doğal bir köprü" şeklinde konuşuyor.

Evlenmeye geliyorlar Uluslararası lojistik hizmeti veren büyük çaplı birçok firma, Irak'ta oluşan pazarda yer alabilmek için ortaklık veya şirket evlilikleriyle biraraya geliyor. LODER Başkanı Tanyaş,"Türkiye Irak'a doğal bir köprü" şeklinde konuşuyor.

  • KAMİL OĞUZ İSTANBUL
    Dünyanın en önemli lojistik şirketleri Ortadoğu'ya Türkiye üzerinden açılmaya başladı.

    Bu amaçla dev lojistik firmaları Türk lojistikçilerle çok sayıda ortaklık ya da şirket evliliği gerçekleştirdi.

    United Parcel Service (UPS) Türkiye'yi bölgesel bir üs olarak kullanan firma oldu. Ünsped Global Lojistik A.Ş. ile iyi bir ortaklık kuran grup, Irak'a ilk yerleşen lojistik firması konumunda da bulunuyor. Borusan Lojistik, hava, kara ve deniz taşımacılığı alanlarındaki faaliyetlerinin uluslararası bağlantısını artık Cat Lojistics ile sağlayacak.

    Avusturalya'da kurulan entegre taşımacılık devi Schenker ise Türkiye'nin denizcilik sektöründeki önemli ismi Arkas Holding'le bir ortaklık kurdu. Türkiye'yi geçiş noktası olarak gören Avrupa'nın lojistik devlerinden Thomas Nationwide Tronsport (TNT) Irak'ın en büyük kurye şirketi IKE Express ile ortaklık anlaşmasını Türk ortağı Koç Holding'in desteğiyle sağladı. Aynı şekilde ABD merkezli Federal Express (FedEx) iki yüzü aşkın ülkeye yaptığı uçak taşımacılığında Türkiye'de Expres Kargo ile önemli bir birlikteliğe imza attı.

    Yurtiçi'nin yeni ortaklığı

    Sektörün önemli evliliklerinden biri de Yurtiçi Lojistik ve Tibbett & Britten ile gerçekleşti. Yurtiçi Lojistik hizmetlerini ülke sınırları dışına taşırken Tibet & Britten de kendine zayıf olarak gördükleri Türkiye ve Ortadoğu pazarına iddialı bir şekilde girmiş oldu. İngiliz Amerikan ortak kuruluşu olan Exel' de Türkiye'nin önde gelen yük taşımacılığı firmalarından Efes Nakliyat' ın yüzde 51 hissesini satın alarak pazarda varlığını hissettirmeye başladı. Denizcilik sektöründe de P&O Nedlloyd Anadolu Logistics'te işbirliği anlaşması imzalayarak Türkiye'yi adres seçti. Yeni kurulan P&O Nedlloyd-Anadolu Logistics Firması da bölge açısından önemli bir lojistik ağ oluşturdu.

    Pazar iştah kabartıyor

    Bölgedeki iş hacminin ciddiyetinin farkında olan diğer ülkeler de taşımalara ortak olmak üzere yatırımlarını arttırıyor. Bu amaçla Polonya 10 bin, Romanya 3 bin 500, Bulgaristan ise 2 bin adet TIR satın alarak var olan potansiyelden yararlanmak istiyor.

    Uluslararası Nakliye Derneği (UND)'nin verilerine göre Türkiye 2013 yılı için lojistik pazarında 45 milyar dolarlık hedef koydu. Avrupa Birliği'nin ise 2000 yılında 470 milyar Euro olan lojistik pazarın 2005 yılında 700 milyon Euro'ya ulaşması bekleniyor.

    Tabelalar değişiyor

    Taşımacılıktan lojistiğe geçiş sürecinin hızlandığını belirten Lojistik Derneği (LODER) Başkanı Doç.Dr. Mehmet Tanyaş bu konuda şunları söyledi: "Tabelalar hızla lojistiğe doğru dönüşüyor. Yeni sayılabileceğimiz bu sektörde becerilerimizi geliştirmek zorundayız. Kendi kendimize öğrenmeye kalksak biraz uzun sürer gibi duruyor. O halde yabancı şirketlerden bazı ince noktaları öğrenmek durumundayız. Öğrenmenin etkili bir yolu ise şirket evlilikleridir."

    Türkiye lojistik üs olmalı

    Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenler Derneği (UTİKAD) Başkanı Ayşe Nur Esin ise AB ile entegrasyona geçen Türkiye'nin bölgesinde kuvvetli bir lojistik üs olmasının ana hedef olması gerektiğini söyledi. Esin, kalıcı ve isabetli ulaştırma politikalarının saptanması, bu sektör ile bağlantılı tüm kurumlar tarafından belli standartların oluşturulması gerektiğine dikkat çekerek, sözlerini şöyle sürdürdü:

    "Özellikle yapancı yatırımcılara ilişkin işlemlerin basitleştirilmesi ve yabancı sermaye akışının lojistik sektöründe hızlandırılması için iyi bir tanıtım programına ihtiyaç var. Lojistik firmalarının son zamanlarda evlilik ve ortaklık yoluna gitmelerindeki asıl sebep, ülkemizin coğrafi konumundan kaynaklanmaktadır. Bölgede 2005 yılına kadar 5 milyar dolarlık pazara sahip olması beklenen Türkiye doğal bir köprüdür."

    LOJİSTİK SEKTÖRÜNÜN YERİ

    Uluslararası Nakliye Derneği (UND) verilerine göre lojistik sektörünün GSMH içindeki payına göre sıralaması

    		Yüzde
    Hindistan 	17,0       
    Kenya		16,0       
    Arjantin	16,0       
    Polonya		16,0       
    Romanya		15,5       
    Brezilya	15,0       
    Belçika		13,0       
    Avustralya	12,0       
    Kanada		11,0       
    Japonya		10,5       
    Amerika		10,0       
    Türkiye		2,0 
    (tahmini)
    



  • 20 Aralık 2003
    Cumartesi
     
    Künye
    Temsilcilikler
    Abone Formu
    Mesaj Formu
    Ana Sayfa | Gündem | Politika | Ekonomi | Dünya
    Kültür | Spor | Yazarlar | Televizyon | Hayat | Arşiv
    Bilişim
    | Dizi | Çocuk

    Bu sitede yayınlanan tüm materyalin HER HAKKI MAHFUZDUR. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz.
    © ALL RIGHTS RESERVED