AYDINLIK TÜRKİYE'NİN HABERCİSİ
Bugünkü Yeni Şafak
S A Ğ L I K
Hareketsiz yaşam
boyun fıtığı yapıyor

Kolda uyuşma ve boyunda şiddetli ağrı şeklinde kendini gösteren boyun fıtığından her üç yetişkinden biri şikayetçi. Uzmanlar, hastalığın yetişkinler arasında bu kadar sık görülmesinin sebebini hareketsiz yaşama bağlıyor.

Son zamanlarda en çok şikayet edilen hastalıkların başında boyun fıtığı geliyor. Özellikle uzun süre araba kullananların, masa başında çalışanların yoğun olarak şikayet ettiği boyun fıtığı küçük ama ani bir hareketin ardından kişinin yaşamını felç edebiliyor. Medicana Bahçelievler Hastanesi'nden Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Uzmanı Yaşar Sezen Oral konuyla ilgili sorulamızı cevaplandırdı.

Boyun fıtığı nedir nasıl ortaya çıkar?

Zamanla boyun omurgasında ve boyun omurları arasındaki kıkırdak disklerde yaşla birlikte değişiklikler olur. Disk yıprandıkça daralır, elastikiyetini ve suyunu kaybeder, omurlardaki değişikliklerle birbirini takip eder. Boyun omurgası zorlanmaya karşı koyamaz ve fıtığa zemin hazırlanmış olur.

Boyun fıtığı en sık hangi yaş grubunda ve kimlerde görülüyor?

Boyun ağrısı yetişkinlerin 3'te birinde görülür. Boyun fıtığı hastalıkları 60 yaşına kadar bayanlarda, 60 yaşından sonra ise erkeklerde daha sık görülmektedir.

Hangi hareketler boyun ağrısına sebep olur?

Hareketsiz yaşam, kaslara aşırı yüklenme, bilinçsiz şekilde yapılan spor, vücuda uygun olmayan yatak, sandalye ve masa kullanımı fıtığa zemin hazırlar.. Spor travması ve trafik kazası geçirenler risk altındadır. Boyun fıtığı bazen ani olarak da başlayabilir. Hareket halinde arabanın ani fren yapması ve arabaya arkadan çarpmalar buna örnektir.

Boyun fıtığının belirtileri nedir?

Boyun hareketlerinde ağrı, kısıtlılık, boyun-omuz kaslarında spazm ve kola yayılan ağrılardır. Şikayet ve belirtiler tutulan, etkilenen sinir köküne bağlı olarak omuz göğüs ön duvarı, kürek kemiğine, kola doğru yayılan ağrı ile ifade edilir. Belirtiler pozisyona bağlıdır; boyunun bazı hareketlerinde ağrı ortaya çıkar ya da artar. Hastalar ağrıyı azaltacak pozisyonu bulup öylece kalırlar. Ağrı boyun hareketleri, öksürme, hapşırma ile artabilir. Etkilenen sinire bağlı olarak kolda ve parmaklarda uyuşma, karıncalanma, hissizlik, kuvvet kaybı oluşur.

Hangi tür ağrılarda uzmana başvurmak gerekiyor?

Eğer hastalar 3-4 gün devam eden boyun ağrısından şikayet ediyorsa ilgili uzman doktora başvurmalıdır. Yapılan basit tedavi ve önlemlerle hastalığın ilerlemesinin önüne geçilir.

Nasıl bir tedavi öneriyorsunuz?

Hastaların şikayeti ilaç tedavisi, istirahat, korse (boyunluk) kullanma, fizik tedavi rehabilitasyon uygulamaları ile tamamen geçse bile günlük yaşantısı fıtığa bağlı düzenlenmeli ve ağrıyı azaltan ve arttıran durumlar kendisine hatırlatılmalıdır.

Kimler daha fazla risk altında?

Baş öne eğik olarak masa başında çalışanlar, sekreterler, öğretmenler, bilgisayar- telefon kullananlar, ev işleri , dikiş nakış, temizlik, perde asma, cam silme gibi işlerle uğraşanlar risk altındadır. Özellikle gençlerin spor faaliyetlerinde, futbolda başla yapılan vuruşlar boyun fıtığına yol açabilir. Birçok endüstriyel iş kazaları da boyun fıtığının oluşumundan sorumludur.

 
Guatr kendini
ele veriyor

'Guatr vaktinde tedavi edilmediği zaman kanser ve zehirli guatra dönüşebiliyor. Özellikle kanser vakası kadınlarda daha sık görülüyor.
Gebelikte sırt ağrısını önlemenin yolu
Gebelik döneminde en sık karşılaşılan sıkıntılardan birisi de amansız sırt ağrılarıdır. Artan bazı hormonların etkisiyle tüm eklemlerde, özellikle kalça eklemlerinde gevşeme ve ayrılmalar oluşur ve artan ağırlıkla birlikte ağırlık merkezinin yeri değişir. Bu durumda gebeliğin özellikle ilerleyen dönemlerinde sırt ağrıları daha da artar. İşte ağrıları azaltmak için uzman tavsiyeleri:
  • Doğru duruş egzersizlerini öğrenip, uygulayın.

  • Bacaklarınızı otururken hafif yükseltin ve bacak bacak üstüne atmayın.

  • Ani yakalama hareketleri yapmayın veya kolunuzu aniden başınızın üzerine kaldırmayın.

  • Karın kasları için yapılan egzersizler sırt ağrısının azalmasına neden olur

  • Yatarken ve dinlenirken diz ve kalçalarınız hafif bükülmüş olarak yan yatın. Karnınız ve dizlerinizin altına minderler yerleştirin, böylece sırt bölgesindeki kasılma ve gerilme azalacaktır.

  • Ağırlığı doğru ve dengeli kaldırın. Dizler yerde iken beliniz dik olacak şekilde kalçanızı yukarı kaldırarak kalkın.

  • 15 Mart 2005
    Salı
     
    Künye
    Temsilcilikler
    Abone Formu
    Mesaj Formu
    Online İlan

    ALPORT Trabzon Liman İşletmeciliği
    Ana Sayfa | Gündem | Politika | Ekonomi | Dünya
    Kültür | Spor | Yazarlar | Televizyon | Sağlık | Arşiv
    Bilişim
    | Dizi | Çocuk

    Bu sitede yayınlanan tüm materyalin HER HAKKI MAHFUZDUR. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz.
    © ALL RIGHTS RESERVED