T Ü R K İ Y E ' N İ N    B İ R İ K İ M İ
G Ü N D E M 1 OCAK 2006 PAZAR
  Ana Sayfa
  Gündem
  Politika
  Ekonomi
  Dünya
  Aktüel
  Spor
  Yazarlar
  Televizyon
  Sağlık
  Bugünkü Yeni Şafak
 
  657'liler Ailesi
  Bilişim
  Çalışanın Sesi
  Diziler
  Düşünce Gündemi
  İzdüşüm
  Kültür-Sanat
  Nar-ı Beyza
  Okur Sözcüsü
  Röportaj
  Sinema
  Yemek
  Zamanda Yolculuk
 
  Bize Yazın
  Abone Formu
  Temsilcilikler
  Reklam
  Künye
 
  Arşiv

  Yeni Şafak'ta Ara
 

TARLASINI SATAN kacakçılık yapıyor

Van-Hakkari bölgesinde tarlasını, traktörünü satan herkes 130 milyara kamyon alarak kaçak akaryakıt işine giriyor. Yöre halkı bir yıl içinde 4 bin kamyon satın aldı.

Behçet
Güngör
Kaçak akaryakıtın 'iyi para' kazandırması Van-Hakkari bölgesindeki herkesi bu işe yönlendirmeye başladı. Yıllarca traktörüyle tarım yapan ya da hayvancılıkla geçinenler, artık kaçak akaryakıt işiyle uğraşıyor. Vatandaşlar ellerinde ne var ne yoksa satıp, aldıkları kamyonla kaçakçılık halkasına dahil oluyor. Böylece İran'dan at sırtında Türkiye'ye getirilen kaçak akaryakıt, sınır köylerinden 7 bin kamyon aracılığıyla tüm yurda taşınıyor. Bölgede bir yılda içinde tam 4 bin kamyon satıldı.

FORD REKOR KIRDI

2002 yılının başlarına kadar bölgede kaçak akaryakıt işleriyle uğraşanlar arabalarının depolarını büyüterek bu işi yapıyorlardı. Ancak 2002 'den sonra araçların orijinal depoları dışında akaryakıt taşınmasına güvenlik güçleri tarafından izin verilmemeye başlandı. Bunun üzerine kaçak akaryakıt taşımacılığı yapanlar akaryakıt deposu en büyük olan araçları tercih etmeye başladı. Akaryakıt deposu en büyük olan ve bölge halkının en fazla tercih ettiği araçlar, Koç'un ürettiği Ford ile Çukurova'nın piyasaya sürdüğü BMC. Bu araçların depoları 530 litreye yakın akaryakıt alabiliyor. Depolarının bu kadar büyük olması bu iki firmanın Van'da satış rekorları kırmasına sebep oldu. 2005 yılı içinde Ford'un 3 bin 500, BMC'nin ise yaklaşık 500 kamyon sattığı belirtiliyor. Ford'un dünyada en fazla kamyon sattığı yer ise Van. Van'da sağlanan bu yüksek satış nedeniyle Ford 'un Van temsilciliğinin firmadan bir çok ödül aldığı ifade ediliyor.

İSTASYON BOLLUĞU

Akaryakıt kaçakçılığında kullanılan kamyonların maliyeti 115 ile 130 milyar lira arasında değişiyor. Kamyon firmaları ile bankalar arasında yapılan protokol gereği kamyon almak isteyenlere kredi veriliyor. Kaçak akaryakıt taşınan güzergah üzerindeki petrol istasyonlarının çokluğu da dikkat çekiyor. Gelen kaçak mazotun depolanması ve uygun zamanda piyasaya sürülmesi için bölgede çok sayıda petrol istasyonu var.

20 BİN KİŞİNİN GEÇİM KAYNAĞI

Kamyonlarda yaklaşık 10 bin kişi istihdam ediliyor. Kaçak akaryakıtı perakende olarak satanlar da bu işin içine katıldığında bölgede 20 bine yakın kişi kaçakçılıktan geçiniyor. Bölgedeki işsizler daha önceki yıllarda asgari ücretle çalışacak iş bulamazlarken, bugün işçi ücretlerinin oldukça yükseldiği görülüyor. Ehliyeti olanlar araç şoförlüğü yaparak aylık 1 milyarın üzerinde maaş alıyor. Şoför olarak çalışan bir çok kişinin sigortası da yapılmış.

  • VAN

    Geri dön   Yazdır   Yukarı


  •  ANKET

    ALPORT Trabzon Liman İşletmeciliği

    Ana Sayfa | Gündem | Politika | Ekonomi | Dünya | Aktüel | Spor | Yazarlar
    Televizyon | Sağlık | Bilişim | Diziler | Künye | Arşiv | Bize Yazın
    Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz. © Yeni Şafak
    Tasarım ve içerik yönetimi: Yeni Şafak İnternet Servisi