T Ü R K İ Y E ' N İ N    B İ R İ K İ M İ
Y A Z A R L A R 17 OCAK 2006 SALI
  Ana Sayfa
  Gündem
  Politika
  Ekonomi
  Dünya
  Aktüel
  Spor
  Yazarlar
  Televizyon
  Sağlık
  Bugünkü Yeni Şafak
 
  657'liler Ailesi
  Bilişim
  Çalışanın Sesi
  Diziler
  Düşünce Gündemi
  İzdüşüm
  Kültür-Sanat
  Nar-ı Beyza
  Okur Sözcüsü
  Röportaj
  Sinema
  Yemek
  Zamanda Yolculuk
 
  Bize Yazın
  Abone Formu
  Temsilcilikler
  Reklam
  Künye
 
  Arşiv

  Yeni Şafak'ta Ara
 

Vecdi AKYÜZ

Ailede Cemaat, Vitir ve Gece Namazı

Hanımıyla Aynı Odada Namaz
* Hanefi mezhebine tâbi olan bir insanın eşi ile aynı odada arada bir perde v.s bir bölme olmadan aynı anda namaz kılamıyacağı hususunda bir iddia var. Eğer bu iddia doğru ise, eşimle aynı odada kıldığımız namazlar için ne yapmamız gerekir? (Mehmet Yaşar Öztürk)

Halkımız arasında, namazla ilgili pekçok yanlış algı ve inanıştan birisi de kadın ile erkeğin, hatta karı-kocanın aynı odada namaz kılamayacağı kuru iddiasıdır. Bu iddianın hiçbir dinî ve ilmî temeli yok. Siz de yaptığınız araştırmayla, bu kuru iddiayı doğrulayacak bir bilgiye zâten ulaşamamışsınız.

Aile içinde namazlar, cemaat halinde kılınabilir. Sizin belirttiğiniz kuru iddiaya göre ise, böyle bir namaz kılma şekli yoktur. Buna göre, sanki cemaat olmak için, aynı aile bireyleri olmamak, gizli bir şart gibi öne sürülmüş olur. Oysa, böyle bir şart yoktur. İmamlık yapabilecek yetkinlikteki baba veya ergen oğul; (imam olana göre) baba/oğula, anneye, kız ve/veya erkek diğer kardeşlere, ayrıca evde bulunan başkalarına imam, diğer aile bireyleri ve misafirler de bu babaya veya oğula cemaat olabilir. Önemli olan, imam ile ona uyan birisinin bulunmasıdır. Böyle cemaatla (aile içinde bile olsa) kadın-erkek aynı namazı kılmak üzere aynı imama uyarlarsa, Hanefi Mezhebi'ne göre kadınlar mutlaka erkeklerin arkasında veya biraz uzakta/yüksekte durmalıdırlar. Erkeklerin önünde veya hemen bitişiğinde aynı hizada namaza duramazlar. Dururlarsa, buna "muhâzâtu'n-nisâ" (kadınlarla aynı safta bulunmak) denir. Böyle bir durumda, yalnızca erkeklerin namazı bozulur. Kadın-erkek kendi başlarına aynı veya farklı farz namazı veya sünnet/nafile namazı kılmaları durumunda, aynı odada veya hatta aynı hizada namaz kılmalarında dinen bir sakınca yoktur. Ancak, aile içinde cemaatla namaz pek yaygın olmadığından, belirtilen usulüne uygun saf tutuş dışında insanın eşiyle bile aynı odada namaz kılamayacağı gibi kuru iddialar, dinî bilgisizlik ortamında âdetâ gelenek farzı olarak ortaya çıkarlar.

Vitir Namazı-Gece Namazı
* Selâm aleykum.. Men Azerbaycan'dan, adım Anar. Vitr namazıyla gece namazı aynı mı? (Anar ABBASOV/Azerbaycan)

Vitir namazı, vacip namazlardandır. Yatsıdan sonra kılınır. Hz.Peygamber (s.a.), vitir namazının kılınması konusunda, çok önemli uyarılarda bulunmuştur.

Teheccüd Namazı, günlük regâib (sevap amaçlı: sünen-i regâib) namazlardandır. Yatsı namazından sonra, daha uyumadan veya çok az miktar uyuduktan sonra kılınan namaza Gece Namazı (salâtu'l-leyl) veya kıyâmu'l-leyl adı verilir. (yatsı + uyanık kalma/çok az uyuma + gece namazı) Bir miktar uyuduktan sonra, gecenin yarısından imsak vaktine kadar kalkıp kılınırsa, teheccüd namazı adını almaktadır. (yatsı + gece yarısına kadar uyku + gece yarsısından imsak vaktine kadar kılma) Kılınması menduptur. Teheccüd, Arapça'da "ezdâd" (zıtlar) denilen, iki zıt anlamı birlikte içeren, çift anlamlı kelimelerdendir. Hem uyumak, hem de uyanmak anlamlarına gelir. Fıkıh ve ilmihal dilinde, geceleyin uyuduktan sonra uyanıp namaz kılmak ve gece namazı anlamlarındadır.Türkçe'de teheccüd kelimesi, çok geniş kapsamlı olarak, geceyi ihya (kıyâmu'l-leyl) amacıyla kılınan bütün namazlar için kullanılır. Bu geniş anlam içinde, vitir namazı da gece namazları arasında yer alır.

Hz.Peygamber'in (s.a.) yatsı ile sabah namazının farzı arasında kıldığı gece namazları, genellikle şu sırayı izlerdi: Yatsıyı kılar, bir süre uyur. Gecenin ortalarından sonra, seher vaktinde bir süre namaz kılar, ardından vitir kılar. Daha sonra, sabah namazının sünnetini kılar. (Müslim, salâtu'l-müsâfirîn, 26) (yatsı + gece ortasına kadar uyku + teheccüd namazı + vitir namazı + sabahın sünneti) (İbn Abbas'ın benzer anlatımı için bk. Buharî, tefsir sure 3, 17-18) Bu anlatımdan ortaya çıkan, vitir namazı ile gece namazının aynı olmadığıdır. Vacip vitir namazı, elbette gece namazlarından biridir, ama gece namazı (yaygın söyleyişiyle teheccüd) daha özel nafile bir namazdır.

Geri dön   Yazdır   Yukarı


ALPORT Trabzon Liman İşletmeciliği

Ana Sayfa | Gündem | Politika | Ekonomi | Dünya | Aktüel | Spor | Yazarlar
Televizyon | Sağlık | Bilişim | Diziler | Künye | Arşiv | Bize Yazın
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz. © Yeni Şafak
Tasarım ve içerik yönetimi: Yeni Şafak İnternet Servisi