T Ü R K İ Y E ' N İ N B İ R İ K İ M İ |
||
Y A Z A R L A R | 17 OCAK 2006 SALI | ||
|
Hanımıyla Aynı Odada Namaz
Halkımız arasında, namazla ilgili pekçok yanlış algı ve inanıştan birisi de kadın ile erkeğin, hatta karı-kocanın aynı odada namaz kılamayacağı kuru iddiasıdır. Bu iddianın hiçbir dinî ve ilmî temeli yok. Siz de yaptığınız araştırmayla, bu kuru iddiayı doğrulayacak bir bilgiye zâten ulaşamamışsınız. Aile içinde namazlar, cemaat halinde kılınabilir. Sizin belirttiğiniz kuru iddiaya göre ise, böyle bir namaz kılma şekli yoktur. Buna göre, sanki cemaat olmak için, aynı aile bireyleri olmamak, gizli bir şart gibi öne sürülmüş olur. Oysa, böyle bir şart yoktur. İmamlık yapabilecek yetkinlikteki baba veya ergen oğul; (imam olana göre) baba/oğula, anneye, kız ve/veya erkek diğer kardeşlere, ayrıca evde bulunan başkalarına imam, diğer aile bireyleri ve misafirler de bu babaya veya oğula cemaat olabilir. Önemli olan, imam ile ona uyan birisinin bulunmasıdır. Böyle cemaatla (aile içinde bile olsa) kadın-erkek aynı namazı kılmak üzere aynı imama uyarlarsa, Hanefi Mezhebi'ne göre kadınlar mutlaka erkeklerin arkasında veya biraz uzakta/yüksekte durmalıdırlar. Erkeklerin önünde veya hemen bitişiğinde aynı hizada namaza duramazlar. Dururlarsa, buna "muhâzâtu'n-nisâ" (kadınlarla aynı safta bulunmak) denir. Böyle bir durumda, yalnızca erkeklerin namazı bozulur. Kadın-erkek kendi başlarına aynı veya farklı farz namazı veya sünnet/nafile namazı kılmaları durumunda, aynı odada veya hatta aynı hizada namaz kılmalarında dinen bir sakınca yoktur. Ancak, aile içinde cemaatla namaz pek yaygın olmadığından, belirtilen usulüne uygun saf tutuş dışında insanın eşiyle bile aynı odada namaz kılamayacağı gibi kuru iddialar, dinî bilgisizlik ortamında âdetâ gelenek farzı olarak ortaya çıkarlar. Vitir Namazı-Gece Namazı
Vitir namazı, vacip namazlardandır. Yatsıdan sonra kılınır. Hz.Peygamber (s.a.), vitir namazının kılınması konusunda, çok önemli uyarılarda bulunmuştur. Teheccüd Namazı, günlük regâib (sevap amaçlı: sünen-i regâib) namazlardandır. Yatsı namazından sonra, daha uyumadan veya çok az miktar uyuduktan sonra kılınan namaza Gece Namazı (salâtu'l-leyl) veya kıyâmu'l-leyl adı verilir. (yatsı + uyanık kalma/çok az uyuma + gece namazı) Bir miktar uyuduktan sonra, gecenin yarısından imsak vaktine kadar kalkıp kılınırsa, teheccüd namazı adını almaktadır. (yatsı + gece yarısına kadar uyku + gece yarsısından imsak vaktine kadar kılma) Kılınması menduptur. Teheccüd, Arapça'da "ezdâd" (zıtlar) denilen, iki zıt anlamı birlikte içeren, çift anlamlı kelimelerdendir. Hem uyumak, hem de uyanmak anlamlarına gelir. Fıkıh ve ilmihal dilinde, geceleyin uyuduktan sonra uyanıp namaz kılmak ve gece namazı anlamlarındadır.Türkçe'de teheccüd kelimesi, çok geniş kapsamlı olarak, geceyi ihya (kıyâmu'l-leyl) amacıyla kılınan bütün namazlar için kullanılır. Bu geniş anlam içinde, vitir namazı da gece namazları arasında yer alır. Hz.Peygamber'in (s.a.) yatsı ile sabah namazının farzı arasında kıldığı gece namazları, genellikle şu sırayı izlerdi: Yatsıyı kılar, bir süre uyur. Gecenin ortalarından sonra, seher vaktinde bir süre namaz kılar, ardından vitir kılar. Daha sonra, sabah namazının sünnetini kılar. (Müslim, salâtu'l-müsâfirîn, 26) (yatsı + gece ortasına kadar uyku + teheccüd namazı + vitir namazı + sabahın sünneti) (İbn Abbas'ın benzer anlatımı için bk. Buharî, tefsir sure 3, 17-18) Bu anlatımdan ortaya çıkan, vitir namazı ile gece namazının aynı olmadığıdır. Vacip vitir namazı, elbette gece namazlarından biridir, ama gece namazı (yaygın söyleyişiyle teheccüd) daha özel nafile bir namazdır.
|
|
Ana Sayfa |
Gündem |
Politika |
Ekonomi |
Dünya |
Aktüel |
Spor |
Yazarlar Televizyon | Sağlık | Bilişim | Diziler | Künye | Arşiv | Bize Yazın |
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz. © Yeni Şafak Tasarım ve içerik yönetimi: Yeni Şafak İnternet Servisi |