|

Bu arabanın kapısı 'sarhoşlara' kapalı!

Günümüzde savaşlarda kaybettiğimiz insanlardan çok çok daha fazlasını trafik kazalarında kaybettiğimizi biliyor musunuz?

Yeni Şafak
09:05 - 8/06/2015 понедельник
Güncelleme: 09:07 - 8/06/2015 понедельник
Diğer

Günümüzde savaşlarda kaybettiğimiz insanlardan çok daha fazlasını trafik kazalarında kaybettiğimizi biliyor musunuz? Belki 'tek tek' yittikleri için fark edilmiyor olabilirler ama hepsini alt alta koyduğumuz zaman ortaya çıkan tablo inanılmaz vahim. Şöyle ki son verilere göre dünyada her yıl bir buçuk milyona yakın kişi trafik kazalarında ölüyor. Ülkemizde ise bu sayı yıllık on bin dolayında. Yani diğer bir deyişle

her yıl orta büyüklükte bir ilçe nüfusunu trafik canavarına kurban veriyoruz.

Yapılan araştırmalara göre, trafik kazalarının açık ara en büyük sebebi kullanım hataları. Hatalı kullanıma sebep veren en büyük tetikleyicilerden birisi ise hiç kuşkusuz sarhoşluk hali.



Evet; bu girizgahın ertesinde haberimize gelebiliriz artık:



Yıllık ortalama 200,000 kayıpla dünyada trafik kazalarında en çok kayıp veren ikinci ülke olan Amerika (birincisi 220,000 ile Çin) bu kayıpların önüne geçebilmek için devamlı surette günlük hayata uyarlanabilecek yeni teknolojiler geliştirmekle meşgul.



İşte Amerika'da trafikten sorumlu olan NHTSA (Ulusal Karayolları Trafik Güvenliği Kurulu) konuya ilişkin son projesi olan 'sürücüsü sarhoşsa çalışmayan araba' prototipini kamuoyu ile paylaştı. İsminden de belli olduğu üzere araç üzerindeki sensörler sayesinde sürücünün alkol durumunu tespit edip, güvenli seviyenin üzerinde ise kontağın çevrilmesine müsaade etmiyor. Halihazırda iki farklı yöntem üzerinde durulan projede sarhoşluğu tespit etmek için:



1)

Direksiyon simidine ya da sürücü kapısına konulan ve nefesi otomatik olarak analiz eden sensör


2)

Kontak anahtarı ya da vites topuzu üzerinde konulan ve parmağımızı tarayarak kanımızdaki alkol seviyesini ölçmeye yarayan dokunmatik sensör.



Eğer bu ölçümler neticesinde alkol seviyesi güvenli sınırın altında ise asayiş berkemal ama üstünde çıkarsa dediğimiz gibi arabayı çalıştıramıyoruz.



Gerçi gördüğümüz gibi tam da etkin bir kontrolden bahsetmemiz güç. Ne de olsa aksayan bir sürü senaryo var. Örneğin ilk yöntemde veya ikinci yöntemin ilk şıkkı olan kontak anahtarı seçeneğinde arabayı önce başkasına çalıştırıp ardından biz binebiliriz. Bizce en sağlıklısı vites topuzu seçeneği. Ne de olsa bunu 'atlatma' imkanı çok sınırlı. Çünkü muhtemelen başkasına çalıştırsak dahi biz direksiyona geçtiğimizde tarama yine gerçekleşeceğinden önünde sonunda durum ortaya çıkacaktır.



Velhasıl dediğimiz gibi henüz prototip aşamasında olduğundan erken konuşmamak gerek. Muhtemelen nihai sürüm -ki 5 ila 8 yıllık bir süre öngörülüyor- çok daha etkin bir önlem sağlayacaktır.











#trafik
#trafik kazası
#bilim
#teknoloji
9 лет назад