|

Dizilerimiz Latin Amerika''ya da açıldı

Geçtiğimiz hafta Fransa Cannes''de gerçekleştirilen MIPCOM Televizyon Teknolojileri fuarında Türk şirketleri, Türk dizilerini satmak için çalıştılar. Ortadoğu''dan sonra dünyaya yayılan dizilerimiz için en yeni Pazar Latin Amerika. Şili''de 5 Türk dizisi yayınlanırken, Kübalılar Binbir Gece ile kendinden geçiyor.

Emeti Saruhan
00:00 - 26/10/2014 Pazar
Güncelleme: 21:01 - 25/10/2014 Cumartesi
Yeni Şafak
Dizilerimiz Latin Amerika''ya da açıldı
Dizilerimiz Latin Amerika''ya da açıldı

Türk dizilerinin yurt dışına açılması 10 yıl önce bizim için heyecan verici bir gelişmeydi. Bugün içinse neredeyse 80 ülkede Türk dizileri izleniyor, bir çok ülkede rating rekorları kırıyor. Yapımcılar dizileri çekerken artık yurt dışı dizi piyasasını da göz önünde bulunduruyor. Dizi satışlarının en çok gerçekleştiği yerlerden biri Fransa Cannes''da her yıl yapılan MIPCOM Uluslararası Televizyon Teknolojileri Fuarı. 1985 yılından beri düzenlenen fuara dünyanın hemen hemen her ülkesinden katılımcı var. Televizyon sektöründe çalışan herkesin buluşma noktası da diyebiliriz MIPCOM için. Hiç tahmin etmediğiniz ülkelerden bile gelen temsilciler bu fuarda dizi film, belgesel, yarışma formatları alıp satıyorlar. ABD''den sonra drama ihracatçısı 2. ülke olan Türkiye için de bu fuar oldukça önemli. Önümüzdeki yıl Türkiye fuarın onur konuğu ülkesi olacak ki bu da sektördeki firmaları oldukça heyecanlandırıyor. Çünkü onur konuğu ülke olmak hem tanıtım hem de iş ortaklıkları kurmak açısından iyi fırsatlar sunuyor.

TÜRK DİZİLERİ CANNES SOKAKLARINDA

MIPCOM bu yıl 12 Ekim-16 Ekim tarihleri arasında yapıldı. Yeni Şafak Pazar olarak biz de fuara katılıp dizi film sektörünün nabzını tutmaya çalıştık. MIPCOM fuarı da Cannes Film Festivali''nin yapıldığı Festival Sarayı'nda yapılıyor. Zaten MIPCOM, Cannes Film Festivali''nin sanatsal rüzgarını ticarete çevirebilmek düşüncesiyle başlatılmış. MIPCOM Fuarı da bir nevi festival havasında geçiyor. Fuar alanına yakın Cannes sokakları dev afişler ve ekranlarla donanmış. Reklam panolarında dizileri ve yarışma programlarını görmek mümkün. Reaksiyon, Yılanların Öcü, Paramparça gibi Türk dizilerinin afişleri de İngilizce isimleri ile sokakları süsleyen afişler arasında. Fuar süresince bir çok büyük firma kendi dizi ve programlarının tanıtımlarını yapmak amacıyla lansman partileri düzenledi. Fox Tv''nin American İdol formatının yaratıcısı olan Simon Fuller için düzenlediği özel gece bunlardan biriydi. Tv sektöründen pek çok ismin katıldığı gecede, bu formatı Türkiye''ye uyarlayan Acun Ilıcalı da vardı. Türkiye''den Global Medya ise Meryem Uzerli için bir parti verdi. Kara Para Aşk dizisi için de ITV Media bir lansman yapacaktı ancak oyuncular çekimler nedeniyle katılamayınca lansman partiye dönüştü. Nurgül Yeşilçay, Erkan Petekkaya ve dizinin yönetmeni Cevdet Mercan da yeni dizileri Paramparça''nın tanıtımı için Cannes''daydı.

KÜBA''DA BİNBİR GECE

Türk dizileri yaklaşık 80 ülkede gösteriliyor. Muhteşem Yüzyıl 55 ülkede yayınlanması ile kırılması güç bir rekoru elinde bulunduruyor. En yeni pazarımız ise Latin Amerika. Şili''de 5 Türk dizisi gösterilirken, Küba''da Binbir Gece gösterimde. Yakında Latin Amerika''dan büyük bir talep patlaması bekleniyor. Bu yıl Türkiye''den ATV, Ay Yapım, Calinos Entertaiment, DTV Yayıncılık, Erstream, Global AŞ., ITV İntermedia, Kaynak Grubu, Ser Film ve TRT''nin firma bazında katıldığı fuara, Fanatik Digital Görsel Sistemler, Herşey Film Yapım, Horizon İnternational ve Semerkand Grubu İTO çatısı altında girdi. Fuara 110 ülkeden firma bazında, 43 ülkeden ise milli pavilyon bazında katılım oldu, 13.800 kişi ziyaret etti. İstanbul Ticaret Odası fuarın önümüzdeki yıl onur konuğu ülkesinin Türkiye olması için çalışmalarını geçen yıl başlatmış. Bu yıl fuarda İTO standında Türkiye''nin 2015 yılında onur konuğu olmasına dair imzalar atıldı. Törene İTO adına Başkan Yardımcısı Dursun Topçu, MIPCOM adına da Entertaiment Direktörü Jerome Delhaye katıldı.

İÇERİK ÖNE ÇIKIYOR
Serdar Öğretici / Es Film / Yönetici ortak

İlk kez bu sene TRT''de başlayacak olan Osmanlı dizimiz Filinta ile katılıyoruz fuara. Hiç tahmin etmediğiniz ülkelerden bile temsilciler gelip diziler, programlar, formatlarla ilgili bilgi alıp veriyorlar. Bunun yanında sektörün çok büyük firmaları olduğu gibi, çok küçük firmalar da var. İçeriklerle ilgileniyorlar. Gerçekten içeriğin kral olduğu bir dönem. Çocuk işleri ve animasyonlarında gittikçe daha çok yer kapladığını görüyoruz.

SEKTÖRÜ BİR ARAYA GETİRDİK
Dursun Topçu / İTO Başkan Yardımcısı

MIPCOM televizyon sektöründe dünyanın en önemli etkinliklerinden biri. Avrupa''yı düşündüğümüzde ise bir numarası. Formatların, tv dizileri, tv programlarının dünyaya pazarlaması buradan gerçekleşiyor ağırlıklı olarak. O nedenle çok etkin ve ticari açısından da baktığımızda çok önemli bir fuar. Burada bir çok Türk firmasının önceden beri standları var. Hem kendi ürünlerini dünyaya pazarlıyorlar, hem de Türkiye''nin bu konudaki etkinliğini ön plana çıkarıyorlar. Dizi endüstrisi son senelerde ülkemiz için önemli bir ihraç kaynağı oldu. Bilhassa Ortadoğu ülkeleri, Balkanlar, Slovenya, Yugoslovya coğrafyası, Orta Asya, Malezya, Singapur, Endonezya''da Türk dizileri çok ağırlık kazanmaya başladı. Tabi bunların pazarlanması çok önemli. O açıdan İTO olarak 2015 senesi için çalışmaları geçen sene başlatmıştık. Bu sene olgunlaştırdık. 2015''te Türkiye''yi konuk ülke statüsünde temsil edeceğiz. Türkiye''nin ağırlığını, etkinliğini aktivitelerle ön plana çıkaracağız. Biz 2011''den beri bu fuara katılıyoruz. Sektör meslek komitemizde bu işle ilgili üst düzey firmalar var. Bütün özel olsun devlet olsun, sektörü bir araya getirdik, ortak bir platform oluşturduk. Sektörün tümü bu proje içinde var. Küçük ölçekli firmaları da bunun içine çekmek istiyoruz. Onlara bir masa, bir sandalye, kendilerini gösteren bir afiş imkanını sağlayacağız.

BU SENE İLGİ DAHA FAZLA
Tancan Kurduoğlu / HORİZON MEDYA

MIPCOM fuarına 3 yıldır katılıyoruz. HD Türk filmleri satıyoruz. Elimizde 300 tane de HD olmayan eski Türk filmleri var ama piyasada HD olmayan filmlerin pek şansı yok. Satış olsun olmasın tanıtım yapma imkanımız var. Birden olmuyor bu işler. Ancak ilginin geçtiğimiz senelere göre daha iyi daha olduğunu söylemem lazım. 2015''te onur konuğu olmak faydalı olacak. Fakat Türk grubunun hepsinin aynı yerde olması lazım.

İLK BAŞTA BİZE GÜLMÜŞLERDİ
Mehmet Demirhan / TRT Satış Koordinatörü

TRT olarak 20 seneyi aşkın süredir fuarlara katılıyoruz. Türk içeriğinin yurt dışına pazarlanması adına ilk girişimde bulunan kişilerden biriyim. O zaman bir çok insan bize gülmüştü. Fakat şöyle bir realite var ''Content is the king'' yani içerik kraldır mantığı geçerli. Doğru zamandaki çabaların sonucu Türk dizileri farklı bir içerik ortaya koydu. En son Latin Amerika kapıları ardına kadar Türk pazarına açıldı. Şili''de 5 tane Türk dizisi oynuyor. Küba''da Binbir Gece oynuyor. Latin Amerika ülkeleri de peşinden gelecek. Ortadoğu''da gerçekleşen patlama orada da olacak. TRT olarak Diriliş ve Filinta dizilerimiz var. Diriliş özellikle bizim bu fuarda öne çıkan dizimiz. Çok ilgi var. Acele etmek istemiyoruz. Taleplerin olgunlaşmasını bekliyoruz. TRT olarak BBC tarzı bir ürün yelpazesine sahip olduğumuz için, belgesel, çizgi film gibi pek çok formatımızı veriyoruz.

REKOR MUHTEŞEM YÜZYIL'DA
Mert Uzcan / GLOBAL AGENCY

2006 yılından beri fuardayız. Gelinim Olur musun yarışmasını 20''nin üzerinde ülkeye sattık. Muhteşem Yüzyıl şu anda 55 ülkede yayınlanıyor. Bu başarıyı başka bir dizi yakalamadı daha. Türkiye için bir çok kapıyı da açtı. Şimdi birçok dizinin temsilcisiyiz; Reaksiyon, Kaderimin Yazıldığı Gün, Paramparça, Yılanların Öcü, Emanet... Binbir Gece, Aşk ve Ceza gibi eski dizilerimiz de var. Latin Amerika''ya satılan ilk Türk dizisi Binbir Gece''yi biz sattık. Bundan sonra Latin Amerika''da Türk dizileri inanılmaz popüler hale geldi. Bana Herşey Yakışır, Almanya''da 600., Fransa''da 100. bölümü geçti. Elimin Lezzeti yemek yarışması, bir çok ülkede satıldı. TRT''nin Joker yarışması Fransa''da yayına girecek. 70 ülke ile çalışıyoruz. Balkanlar, Ortadoğu Türk dizilerine çok hayranlar. Ne olursa almaya çalışıyorlar. Fakat girilmesi zor pazarlar da var. İngiltere''ye gidip bir Türk dizisi satmak mümkün değil. Bu izleyici alışkanlıkları ile alakalı.

2015 BİZİM İÇİN ÇOK ÖNEMLİ
Deniz Erdoğan Tarım / Marsilya Başkonsolosu

MIPCOM hem Avrupa''da hem uluslararası pazarda çok öne çıkan bir fuar. Onur konuğu olmak hem Türkiye''nin tanıtımı için hem de bu sektörde çalışan iş adamlarının desteklenmesi için fırsat olacak. Ben ülkenin temsilcisi olarak, 2015''te onur konuğu olmamızın ülkemizin adını en iyi şekilde duyurulması için son derece faydalı olacağını düşünüyorum. 2015 bizim için çok önemli.

HAT ÇOK TALEP EDİLİYOR
Ali Sözer / Semerkand Radyo TV

Fuarda ikinci yılımız. Kendi kültürümüzü anlatan ''Mesnevi''den Dersler'', yemek programları gibi programlar getirdik. Bunların çekimleri klasik programlardan farklı. Hattat Hasan Çelebi hakkında 26 bölümlük bir belgeselimiz var. Türkiye''de ilk. Arap ülkeleri ilgi duydular böyle bir şeye. O başka bir kapıyı açtı. Şimdi Hatla ilgili işler talep ediliyor. Ürdün, Katar Hat''la çok ilgileniyor. Anadolu ile alakalı olan bazı prodüksiyonlarımızı Mısırlı ve Suriyeli dağıtımcılara satmıştık. Ulusalcı anlatımımızdan kurtulup, empati ile farklı bir anlatım yapabilirsek daha iyi tutacak. Türk yemeklerine, Türk mesleklerine, Türk şehirlerine özel bir ilgi var. Uzak Asya ve Arap ülkelerinden İsrail''e kadar talep oluyor. Biz alımlarımızda daha çok içeriğe bakıyoruz ve ortak yapımlara yöneliyoruz. Teknik alıp içeriği biz oluşturmak istiyoruz. Size metin verelim beraber yapalım diyoruz. Malezya''yla böyle bir prensip anlaşması yaptık. Aileye, moral değerlere yönelik işler, İslam dünyasına hitap eden animasyonlar yapmak istiyoruz.

10 yıl önce