|

Otomobil uçar gider

Yerli ve yabancı genç mucitlerin tasarladıkları arabalar gelecekte nasıl bir dünyada yaşayacağımızın birer habercisi. Elektrikle çalışan ya da bir litre benzinle İstanbul'dan Paris'e kadar gidebilen araba çeşitleri var aralarında. Slovakyalı mühendis Stafen Klein'in teknik ve sanat eğitiminden elde ettiği bilgiyi birleştirerek tasarladığı uçan araba ise bu işin zirvesi.

Yeni Şafak ve
04:00 - 7/12/2014 Pazar
Güncelleme: 00:30 - 7/12/2014 Pazar
Yeni Şafak

Geçtiğimiz günlerde İstanbul’da ardarda düzenlenen fuarlar ve toplantılar teknolojinin geldiği noktayı işaret eden birer gösterge gibiydi. Müsiad Yüksek Teknoloji fuarında tanktan tramvaya, sanayi makinalarına kadar pek çok teknolojik alet görücüye çıkarken, İTÜ öğrencilerinin yaptığı Facilis ve Formula SAE araçları dikkat çekiyordu. İnovasyon Fuarı’nda ise giyilebilir güneş enerjisi sağlayan kıyafetlerden sürücüsüz arabaya dek pek çok teknolojik yenilik vardı. Hollanda Eindhoven Üniversitesi öğrencilerinin  EM02 ve İTÜ öğrencilerinin yaptığı Yerli T1 yan yana sergilendi. Pazarlama Zirvesi’nde ise Aeromobil yani uçan arabanın mucidi Stefan Klein vardı. Klein, bilim kurgu filmlerinde ya da romanlarda gördüğümüz uçan arabayı gerçekleştirmiş. Geleceğin araçlarını, hayal edip tasarlayanlarla konuştuk.      


İLHAMI JAMES BOND’DAN

Slovakyalı mühendis Stefan Klein, teknik üniversitenin ardından güzel sanatlar okumuş bir pilot. Bu özellikler bir araya gelince ortaya Aeromobil yani Uçan Araba çıkmış. Neredeyse tüm ailesi gibi kendisi de pilot olan Klein’e uçan bir araç yapma ilhamını Jul Verne’in romanları, çizgi roman Fantoma ve James Bond ilham vermiş. Kendi atölyesinde çalışmalar yapan Stefan Klein, komünist rejimin zayıflamasıyla ürününü geliştirme imkanı bulmuş. Küresel anlamda mevzuatın değişmesi, Light Sportif Aircraft diye bir kategori belirlenmesiyle aracının testlerinin yapılabilmesi de mümkün olmuş. Aracı üzerinde yaklaşık 25 yıl çalışan Klein, bu süre içinde bir çok defa hayal kırıklığına uğramış. Klein, “3 tane prototip geliştirdim. Tonlarca deney yaptım. 2 kez konsept değiştirdim. Tamamen konfigürasyonu değiştirdim. Tek koltukludan 2 koltukluya çevirdim. Ama eninde sonunda pilot olarak zihnimde her zaman bu iki aracı, bir havada giden bir de yerde giden 2 aracı birleştirmek vardı. Bol bol hayal kırıklığı ile cebelleşmek zorunda kaldım” diyor. 5 yıl önce ben Aeromobil şirketi kuran Stefan Klein’e sanatçı arkadaşı ortak olmuş. Onun getirdiği fonlarla en sonunda çalışan bir alet yapabilmişler.  

 ÇİMEN ÜZERİNE İNİP KALKABİLİYOR

Stefan Klein çalışmalarında teknolojiye herkesin erişebilir olmasının da etkili olduğunu söylüyor. Aracının hem LSA mevzuatına hem de spor araba mevzuatına uyum sağladığını o nedenle şu an kullanılabilir olduğunu ifade eden Klein, "Tabi kullananın hem sürücü hem de pilot ehliyeti olması gerekiyor" diyor. Klein aracının kalkış ve inişlerini çimen üzerinde yapabildiğini bu nedenle alt yapı masrafının çok olmayacağını belirtiyor. Saatte 130 kilometre hızla kalkıp 700 kilometre uzaklığa gidebilen aracı için Klein kullanım alanı olarak şunları söylüyor; “Büyük yüzölçümlü ülkeler için büyük bir farklılık getirebilir bu icat. İstanbul’dan Anadolu’ya yatırım yapmak isteyen fakat gideceği yerde fazla altyapı olmadığı için vazgeçen bir yatırımcıyı düşünün. Böyle ihtimalleri ortadan kaldırabilir. Ek bir altyapıya ihtiyaç duymadan bir yerden biryere gidişi kolaylaştırabilir ülke içinde.” 

GELECEK HEYECAN VERİCİ

Stefan Klein geleceğin araçları için; "Büyük ulaşım aracı üreticilerinin AR GE çalışmalarına baktığımda korkunç bir potansiyel görüyorum. İleride ne olacağını hiç kestiremeyiz. Bu şirketlerin mühendislerinin çıkardığı fikirlere baktığınız zaman geleceğin çok daha heyecan verici şeylere açık olduğunu görebiliyoruz” diyor.


HİDROJEN ARABALARI TÜRKİYE BİRİNCİSİ

Sakarya Üniversitesi öğrencilerinin oluşturduğu SAITEM takımı, 7 farklı güneş arabası, 3 farklı hidrojen arabası, 1 üniversite test uydusu, 1 güneş enerjili tekne ve 3 elektrikli araç projesi hayata geçirmeyi başarmış. SAGUAR isimli güneş araçları Türkiye'nin en hızlısı ve son 2 yıldır TÜBİTAK Formula G Şampiyonu oluyor. SAHIMO adını verdikleri araçları ise, 2 yıl üst üste Avrupa 3.'sü ve Türkiye 1.'si olmuş. 1 litre benzine karşılık gelen hidrojen ile 568 km yol katedebiliyor. EVRİM arabaları ise, Türkiye'nin 1. Avrupa'nın da 7. en verimli  elektrikli arabası. 1 kWh enerji ile 145 km yol gidebiliyor. SAİTEM takım yöneticisi Ender Dönmez, araçların yapımında en uzun sürecin tasarım olduğunu söylüyor. SAGUAR serisi araçların tasarımlarını 1 yılda yapmışlar. Şimdi ise elektrikli araç projesi üzerine yoğunlaşmışlar. Ender Dönmez de tüm öğrenci ekipleri gibi maliyet noktasında zorlandıklarını söylüyor. 


Şoför yok diye korkmayın

Bilim kurgu filmlerinde gördüğümüz bir başka arabanın gerçekleştirilmiş hali Okan Üniversitesi’nin geliştirdiği sürücüsüz araba. Rektör Necat Tuncay, projeyle bizzat ilgilenmiş. Tuncay neden sürücüsüz bir araba yapmayı düşündüklerini şöyle anlatıyor: “Günümüzde sürücüye yardım eden sistemler kullanılıyor. İleride sürücüsüz arabalar kullanılacak. Buradan yola çıkarak bu arabayı geliştirmeye karar verdik” Sürücüsüz araba önündeki objeleri ve harita bilgisini kontrol ediyor. Kendi konumunu karşılaştırıyor. Direksiyon, fren ve gaz elektrikli. Gazı ayarlayacak bir elektrik devresi var. Bilgisayardan bir similasyon ile kontrol edilebiliyor. Ancak şu an karşısına bir yaya ya da araba çıktığında duruyor. Trafik ışıklarını ve işaretlerini tanıyamıyor. Biraz zamana ihtiyacı var.  


Bir litre benzinle İstanbul’dan Paris’e

Facilis, otomobile çocukluktan beri olan tutkularını ve yarışma heyecanını taşıyan yirmi üç kişilik bir ekip. İTÜ Makine Fakültesi öğrencilerinden oluşan ekibin ilk araçlarının adı da Facilis. Kolaylık sağlamak anlamına gelen Facilis, ulaşım için zorluklar yaşayan insanların sorunlarına çözüm bulup, enerji verimliliğini arttırmak gibi bir amaçla yola çıkmış. 2012’de Hollanda’da 235 Avrupa takımı arasından tasarım 2.lik ödülünü kazanan Facilis takımı, takip eden yıllarda da iki ayrı otomobil daha tasarlayıp üretmiş. Takımın başkanı Samet Akşit, elektrikli araçlar yanında benzinli araçlar üzerine de proje geliştirdiklerini söylüyor. Facilis’in gövde, mekanik aksam ve elektronik tasarım süreçleri 7 ay, üretimi de 2 ay sürmüş. Facilis tek kişilik bir elektrikli otomobil. Verimli, hafif, teknolojik bir araç. Ultrasonik sensörlerle mesafe takip sistemi, gideceğimiz yolda izlememiz gereken sürüş stratejisini sağlayan yazılımlar, elektronik diferansiyel sistemi mevcut. Facilis Otomobil takımının dördüncü aracı ise Macaw olacak. Macaw benzinli bir araç. Akşit, “Aracımızın 2015 yılının Şubat ayında tamamlanmasını hedefliyoruz. Bu süreç sonunda testler ve iyileştirmeler yaparak Mayıs ayında yarışmaya katılacağız. Hedefimiz bir litre benzinle iki bin kilometre yol alabilmek. Yani İstanbul’dan Paris’e gidebilecek. Biliyoruz çok iddialı ancak hesaplamalarımıza göre mümkün bir sonuç. Bu aracımızın tasarımında da doğadan esinlendiğimizi söyleyebilirim. Macaw doğada muhteşem renklere sahip aynı zamanda uçması sırasında karşılaşacağı dirençlere uyum sağlamış aerodinamik vucut yapısıyla bizlerin ilham kaynağı olmuş bir kuş türü. Bu aracımızda malzeme, elektronik ve motor teknolojilerinde büyük yenilikler yapacağız ve diğer araçlarımızda olduğu gibi tasarımların tamamı ekip üyelerimiz tarafından gerçekleşecek. Macaw’ı yollara çıkarmak için sabırsızlanıyoruz” diyor. Samet Akşit, masrafları karşılamak için sponsor ile aşmaya çalıştıklarını ancak her firmanın yeterli ilgiyi göstermeyebildiğini söylüyor. Bu sene bütçelerinin yüzde ellisini karşılayan Facilis, sponsor arayışını sürdürüyor.


75 Liraya Türkiye turu yaptılar

İnovasyon fuarında sergilenen bir başka araba da yine İTÜ öğrencilerinin tasarladığı YERLİ T1.  2 yıl önce 24 kişilik bir ekiple çalışmaya başlayan ekip, bu yıl itibariyle üretim sürecine geçmiş. 3 ay süren üretim sürecinde dış tasarım, iç dizayn ve teknik aksam yapılmış. Ekipten Engin Topaloğlu, “Bizim asıl hedefimiz aracımızla Türkiye turu gerçekleştirerek 5000 km’lik test yapmaktı. Bu bağlamda aracın eksiklerini görmek ve tanıtımını yapmak istiyorduk. 15 Eylül’de yola çıktık. 29 Eylülde geri döndük. Bu sırada TÜBİTAK Elektromobil yarışları yapacağını açıkladı. Katılarak aracımızı ölçmek istedik. Yarışta aracımız Türkiye’nin en verimli aracı seçildi. Bu şevkle arabanın konforunu arttırmak için çalıştık” diyor. Tek şarjla 500 km gidebiliyor. Evdeki prizden bile şarj edilebilen araçla,  Türkiye turu 75 liraya mal olmuş. 


Enerji tasarrufu en yüksek araç

Geçtiğimiz hafta İnovasyon Fuarı’nda Hollanda  Eindhoven Üniversitesi Araştırma ekibinden gelen öğrenciler EM02 adlı elektrikli araçlarını tanıttılar. Dünyanın enerji tasarrufu en yüksek arabası olarak lanse ettikleri araçlarının 1 litre yakıta eşit enerjiyle 400 km yol alabildiğini söyleyen Jessica Vermeer ve Rob Kloosterman, bir yıldır bu araç üzerinde çalıştıklarını ifade ediyorlar. Tesla gibi elektrikli araçlardan 10 kat daha fazla enerji tasarrufu sağlayan EM02 maksimum olarak saatte 55 km yapıyor. AR GE çalışmalarını sponsorları vasıtasıyla karşılayan öğrenciler, elektrik tüketen ve şehre tam uyumlu bir araç geliştirme hedefiyle yola çıkmışlar. Araç trafikte trafik lambalarıyla iletişim kuruyor ve kırmızı ışıkları algılayıp sizi uyarıyor. Sürüş keyfini arttırmak için de multimedya uygulamaları var. Telefonunuzu da şarj edebiliyor. Ayrıca motor sesi olmadığı için çok sessiz. 


100 Km’ye 4.5 saniyede çıkıyor

Müsiad Yüksek Teknoloji fuarında sergilenen İTÜ Formula SAE aracı ise hıza odaklanan bir araç. 2007 yılında İTÜ öğrencileri tarafından kurulan takım 2010 yılında Türkiye’nin ilk formula student aracını yapmış. Takım başkanı Onur Bozkurt, “Daha hafif daha dinamik araç yapma fikriyle 2011 yılında çalışmalara başladık. 2014 yılında Türkiye’nin ilk tek silindirli formula aracını yaptık. Aracımız tek silindirli 450 cc lik içten yanmalı motora sahip. Sınırlandırılmış özel tasarım emme manifoldu var, 5 şanzıman barındırır, kafes boru yapısından oluşan şasi geometrisi mevcuttur, 0-100km ye 4.5 sn de ulaşabiliyor” diyor. Araçlarının yapım sürecinin 2.5 yıl sürdüğünü anlatan Bozkurt, bu projenin sponsorların destekleri ile yürüdüğü için en zorlu sürecin sponsor bulma olduğunu söylüyor. Araç, 450cc’lik tek silindirli motorla, hafif ve dinamik bir araç. Bozkurt gelecekte trafik sorununun uçan araçlarla çözlülebileceğini söylüyor.

#otomobil
#elektrikli otomobil
#benzin
#Macaw
9 yıl önce