|
Yüzyılın projesi: ‘CHP Kargo’ merkezi
Göktürk-1 Uydu Programı kapsamında kurulan, uluslararası projelere de hizmet verecek Türkiye'nin ilk Uzay Sistemleri Entegrasyon ve Test (USET) Merkezi'nin açılışı ile aynı gün açıklanan Cumhuriyet Halk Partisi'nin 'yüzyılın projesi' için 'Kargo Merkezi' ifadesini kullanmamı lütfen 'sarkastik/müstehzi' saymayınız.. Ancak 'anlatılan', daha doğrusu anlatılamayan odur…

Son 14 yılın ardından kamuoyunun ve iktidar partisinin karşına iddialı çıkacaksanız, proje kadar ve hatta daha fazla “ambalaj” üzerinde durulması gerekirdi. Zaten bu yönde eleştiriler hemen geldi ve CHP yöneticileri tarafından, “biz show yapmayı bilmiyoruz” savunması ile karşılandı. Keşke bilseler. Politika uzun zamandır 'show business' çünkü; işini iyi yap, yaptığın işi de kamuoyuna iyi anlat.

Projeyi görmeden desteklemeye hazır basın-yayın kuruluşları dahi-ki gazeteler sadeleştirme konusunda her zaman iyidir-projeyi tam kapsayacak başlığı bulamadılar. Dün akşam projeyi irdeleyen tartışma programlarında da en çok bu sancı hissedildi. Kendi seçmenlerinizin dahi, 'mecburen oy veriyoruz, kime verelim' diyerek sandığa kerhen gittiği tabanınıza, “torunlarınıza iş geliyor” diye propaganda yapılır mı? Oyu kim verecek?

GEZİCİLER MARMARAY'I BALTALARKEN PEKİN VE LONDRA'YI SABOTE EDİYORDU

Bu tür büyük ve politik lansmanlarda ilk lokmayı yuttunuz mu gerisi “tatlı” gelmeye başlar. CHP projesinin ilk cümlesi şudur; “bunun gibi dünyada 3 proje üzerinde daha çalışılıyor, bizim ki de 4'üncü olacak” diye.. Küresel klişedir hemen bozalım; Bir, o projelerin tamamı aynı zamanda; stratejik-jeopolitik-güvenlik projeleridir ya da bu türden ulusal/bölgesel güvenlik projelerinin destekleyici kollarıdır.

Ben dördüncüyü yapıyorum dediğinizde bazılarının tüyleri diken diken olur. Yani “Çin'den mal alıp Rusya'ya göndereceğim” cümlesini kurdurmazlar. Çünkü arkasında, enerji, ulaşım, küresel rekabet dengeleri, askeri ve bölgesel hesaplar vardır. En yakın ve taze örneği süper güçlerin arasında kalan Afganistan-Pakistan'ın bu ulaşım/limanlar noktasındaki pozisyonudur.

İki, siz bu projeleri kurarken Türkiye Cumhuriyeti'nin diğer projelerdeki angajmanlarını biliyor musunuz?

Kim bilir, belki “ulusal güvenlik planlarını” çelmeleyebilecektir! Marmaray açıldığında sırf sabote etmek için Gezici ve CHP'li dostlar sağı solu kırıp-dökerken, para vermemek için turnikelerin üzerinden atlarken, Ankara, Pekin ve Londra'yı bağlamanın hesaplarını yapıyordu!

Zamanın Cumhurbaşkanı Abdullah Gül'ün, “Pekin'i Londra'ya bağlıyor” sözü daha dün gibi.. Tanım yerindeyse, Marmaray'ı İpek Yolu'nun bir istasyonu gibi görüyor. Türkiye'nin bir seri benzer yatırımı, işte o projelere dahildir veya rakiptir.. Küresel oyun böyle oynanır…

'SİLK ROAD', İPEK KADAR YUMUŞAK DEĞİL

Bu tür projelerin “stratejik aklı”nın nasıl çalıştığına ilişkin bir örnek verelim…

İpek Yolu büyük proje.. Geçtiği tüm ülkeleri cezbediyor. Herkes katılmak ve yolu yeniden ihya etmek için girişimlerde bulunuyor. Tek başına bir proje mi bu? Değil, eş-parçası olarak “Bir Kuşak Bir Yol-One Belt One Road” var. Yalnız İpek Yolu güzergâhındaki ülkeleri değil diğer bölgelerdeki ülke, kuruluş ve şirketleri de kapsıyor.

Bakalım bu cümleleri bir yerden anımsayacak mısınız; Proje, Asya, Avrupa ve Afrika kıtalarından geçiyor, 65 ülkede dünya nüfusunun yüzde 63'ü olan 4,4 milyar insanı ve 21 trilyon dolarlık ekonomiyi ilgilendiriyor…

“Türkiye, Bir Kuşak Bir Yol Projesi'nin kilit parçasıdır” sözü Çin Büyükelçisi'ne aittir ve ağzından çıkalı ay olmadı.

Bitti mi? Deniz boyutu var; “Maritime Silk Road”. Deniz İpek Yolu Projesi. Detayına hiç girmiyorum, aynı mantık. “İnci Dizisi-String of Pearls” ismini duydunuz mu? Bu da bir Çin planı. Stratejik limanları ele geçirmeye odaklı. Pakistan'daki Gwadar Limanı da odur, CHP'nin küçümsediği, 'bizimki daha büyük olacak' dediği Yunanistan'daki Pire limanı da odur...

“String of Pearls' gezegendeki tüm tarafları yerinde kaldıracak kadar önemli bir dizi içeriyor. Bir ucu Honk Kong'a bir ucu Sudan Limanı'na gidiyor. Mandab, Malacca, Hürmüz, Lombok limanları ile Pakistan, Sri Lanka, Bangladeş, Maldivler, Somali hattını kapsıyor. Harita üzerinde takip ederseniz, Çin'in nasıl bir kelepçe yarattığını görebilirsiniz. 'İnci Dizisi' ismini kim koymuş; ABD Savunma Bakanlığı! Niye Savunma Bakanlığı, düşünülsün. 'Energy Futures in Asia' başlıklı bir raporda, Çin'in oluşturmaya çalıştığı stratejik deniz hatları anlatılırken kullanılıyor. (Şüpheciler için orijinalini yazalım; “The 'String of Pearls' describes the manifestation of China's rising geopolitical influence through efforts to increase access to ports and airfields, develop special diplomatic relationships, and modernize military forces that extend from the South China Sea through the Strait of Malacca, across the Indian Ocean, and on to the Persian Gulf.”)

Daha Türkiye'yi 'merkez' tutacak enerji yollarının bu projenin dengesini nasıl bozacağına değinemedik bile.

Şimdi neden, 'Kargo Merkezi lafına alınmayın' dediğimi anladınız mı?

“Büyük proje”nin küresel ölçeğin yanında boyunu bilmesi gerek.. Yoksa onlar ölçüsünü alıyor.

twitter.com/nedretersanel
#String of Pearls
#Göktürk-1 Uydu Programı
#Uzay Sistemleri
9 yıl önce
Yüzyılın projesi: ‘CHP Kargo’ merkezi
“Almanlar et başında”
Varsıllar vergi ödemesin!
Amerikan Evanjelizminin Trump’la imtihanı
Genişletilmiş teröristan projesi böyle çöktü
İsrail’le ticaret ve Deutsche Welle