|
Millî Eğitim Şûrâsı’nda müzik eğitimini konuşmak
Birkaç hafta önce bu köşede yazdığım “Sayın Nabi Avcı’ya sekiz adımda mûsikî inkılâbı yapma teklifi” başlıklı yazım, Millî Eğitim Bakanı Sayın Nabi Avcı’nın dikkatini çekmiş ve ilgilenmişlerdi. Sayın Bakan bu ilgilerini somut bir şekilde ortaya koydular ve 2-6 Aralık tarihlerinde Antalya’da gerçekleştirilecek olan 19. Millî Eğitim Şûrâsı’na davet ettiler. Bu şûrânın, millî eğitim tarihimizin en önemli şûrâlarından biri olacağı inancındayım, çünkü şûrânın gündem konuları bir hayli dikkat çekici, önemli ve Sayın Nabi Avcı’nın kafasındaki reformlar hakkında ipuçları veriyor. Gündem konuları dört ana başlıktan meydana geliyor ve aslında bu dört başlık, millî eğitim sistemimizin temel sorunlarını da ortaya koyan başlıklar. 19. Millî Eğitim Şûrâsı’nın gündem konuları şunlar: Öğretim Programları ve Haftalık Ders Çizelgeleri, Öğretmen Niteliğinin Artırılması, Eğitim YöneticilerininNiteliğinin Artırılması ve Okul Güvenliği.

Gündemin ilk konusu olan “Öğretim Programları ve Haftalık Ders Çizelgeleri”, millî eğitim müfredatının baştan aşağı gözden geçirileceği ve müfredata muhtemelen yeni bazı şeylerin ilave edilebileceği anlamına geliyor. Öğretim programlarının ele alınacağı bu bölümü, “Öğretmen Niteliğinin Artırılması” başlığı izliyor ki, öğretim programlarının öğretmen niteliğinin artırılmasıyla bağlantılı olduğu âşikâr. Bu iki gündem konusu bile Millî Eğitim Bakanlığı’nin işi sıkı tuttuğunun ve ciddiye aldığının açık bir göstergesi.

İlk gündem konusu olan “Öğretim Programları ve Haftalık Ders Çizelgeleri” başlığı altında müzik eğitimi konusunun da gündeme getirileceğini düşünüyorum. Bu konu ele alınırken müzik eğitimimizi ve mevcud müzik eğitim sistemindeki eksikleri dile getirerek yeni önerilerde bulunmak herhalde mümkün olacaktır. Müzik eğitim sistemimizin tepeden tırnağa gözden geçirilmesi, gerekirse köklü değişikliklere gidilmesi kaçınılmaz hâle gelmiştir. Müzik eğitimim sistemimiz, kendi müzik değerlerimizi ve ses cevherimizi öğretmekten çok, sadece ve tamamen batı müziğini öğretmek üzerine tasarlanıp uygulamaya konulmuş bir sistemdir ve uygulandığı cumhuriyetin ilk yıllarından bu yana maalesef başarılı olamamıştır. Başarısızlığın temel sebebi, bu memleketin çocuklarının aslında yabancısı sayılabilecek bir müziğin üstelik oldukça yanlış öğretilmesi ve batı müziğini öğretebilecek düzeyde öğretmenlerin yetiştirilememesidir. Aslında mesele, daha önceki bir yazımda da ifade etmeye çalıştığım gibi şudur: Bu milletin kendi zengin ses cevheri ile irtibatı, cumhuriyet döneminde yapılan mûsikî inkılâbı ile kesilmiştir. Eğitimi, millî eğitim müfredatından tamamen çıkarılan ve yasaklanan mûsikîmiz unutturulmaya çalışılmış, adeta milletimizin kulaklarına başka bir âyar çekilmiş, insanımızın akordu da bozulmuştur. Bu irtibatın yeniden sağlanması ve insanımızın bozulan akordunun yeniden yapılması gerekmektedir ve bunu gerçekleştirmek, ilk ve orta öğretimde kendi mûsikîmize daha fazla yer vermekle mümkündür. Ayrıca cumhuriyet dönemi mûsikî inkılâbı gibi herhangi bir yasaklamaya gidilmeden, totaliter-otoriter bir algıya sebeb olmadan, halkın destekleyeceği, hem Türk ve hem batı müziğinin öğretileceği bir “müzik eğitim sistemi” kurmak da imkânsız değil, bunun için birkaç yıllık hazırlık ve altyapı oluşturma süreci ile birlikte, fazlaca çalışmak ve bu işe kafa yormak gerekiyor. Kaldı ki iki yakanın müzik kültürünü bilmek, bizim medeniyet tasavvurumuza daha uygundur.

Bu düşündüklerimizi gerçekleştirmenin bir yolu, öğretmen niteliğini artırmak. Şûrânın başlıklarından bir tanesi zaten öğretmen niteliğinin artırılmasına yönelik. İş bununla da bitmiyor, eğitim yöneticilerinin niteliğini de artırmak gerekiyor. Elbette okul güvenliği de sağlıklı bir eğitim için çok önemli. Belki bu dört gündem maddesine “Başta öğrenci velileri olmak üzere bütün toplumu eğitim reformu konusunda bilinçlendirmek” diye bir madde eklenebilir. Ama 19. Millî Eğitim Şûrâsı’nın gündem konuları, ciddî bir eğitim reformunun planlandığına dâir ipuçları veriyor. Millî Eğitim Bakanı Sayın Nabi Avcı’nın iyi ve doğru şeyler planladığından kuşkum yok.
#yalçın çetinkayanın yazıları
#yeni şafak pazar yazarları
#milli eğitim şurası
#müzik eğitimi
9 yıl önce
Millî Eğitim Şûrâsı’nda müzik eğitimini konuşmak
Bereket
Azınlığın zenginliği ile 1 Mayıs'ın yoksulluğu
Tadımlık hile
Öğrenci hareketleri: İsrail’e karşı ama düzene karşı mı?
Netanyahu’ya tutuklama tehdidi ve Amerika’nın uluslararası itibarı