T Ü R K İ Y E ' N İ N    B İ R İ K İ M İ
E K O N O M İ 17 TEMMUZ 2006 PAZARTESİ
  Ana Sayfa
  Gündem
  Politika
  Ekonomi
  Dünya
  Aktüel
  Spor
  Yazarlar
  Televizyon
  Sağlık
  Yurt Haberler
  Son Dakika
 
 
 
  657'liler Ailesi
  Ankara'da Şafak
  Bilişim
  Çalışanın Sesi
  Diziler
  Düşünce Gündemi
  İzdüşüm
  Kültür-Sanat
  Röportaj
  Sinema
  Yemek
  Zamanda Yolculuk
 
  Bize Yazın
  İnsan Kaynakları
  Abone Formu
  Temsilcilikler
  Reklam
  Künye
 
  Arşiv

  Yeni Şafak'ta Ara
 

Gemilerini yenileyen AB'ye Türk tersaneleri yetişemiyor

Avrupa Birliği'nin karasularında 15 yaşından büyük gemi istememesi, Türk gemi inşa sektörünü hareketlendirdi. Tersanelerin kapasitesi 2010'a kadar dolarken, sektör bu yıl 1 milyar dolar gelir bekliyor

Elif
Yıldız
Dünya ticaret hacminin yüzde 95'i deniz yoluyla yapılıyor. Avrupa Birliği'nin karasularında seyreden gemilere 15 yaş sınırı getirmesi, gemileri çok tutulan Türk gemi inşaatı sektörünü hareketlendirdi. Üç yanı denizlerle çevrili 8 bin 333 kilometrelik kıyı şeridimizde, Tuzla ve Ünye haricinde tersane bölgesi yok. Senede sadece 50 gemi inşa eden Türkiye'nin bu yıl sektörden 1 milyar dolar gelir elde etmesi bekleniyor. 2010 yılına kadar tersanelerin kapasitesi dolu. Ege'deki küçük tekne imalatçılarına bile sipariş gitmeye başladı. Ara eleman altın değerinde. İzmir, Trabzon, Karadeniz Ereğlisi, Samsun, Zonguldak ve Karasu'da da tersane için alan tahsisleri yapıldı. Yeni tersaneler yapılırsa, yaklaşık 300 bin kişi istihdam edilecek. Avrupa Birliği'nin getirdiği 15 yaş sınırlaması nedeniyle, armatörler filolarını yenileme yarışına girişti. Gemi inşa teknolojisi bakımından dünyanın sayılı ülkelerinden biri olan Türkiye, bu alanda öne çıktı. Mevcut Tuzla ve Ünye Tersanesi, kapasitelerini yüzde 40 artırdı. Tersanelerin kapasitesi, 2010 yılına kadar dolu. Geçen yıl 676 milyon dolar döviz getiren gemi inşaat sanayinin ihracat hedefi, bu yıl 1 milyar dolar.

7 YENİ TERSANE

8 bin 333 kilometrelik kıyı şeridi bulunan Türkiye'de 156 liman, 14 yat limanı bulunurken, tersane sayısı sadece 2. Sektördeki hareketlilik, yeni tersane yapımını kaçınılmaz kıldı. TOBB Başkan Yardımcısı ve Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkan Vekili Halim Mete, İzmir'e kurulacak tersanelere destek vermeye hazır olduklarını söyledi. İzmir Gemi Mühendisleri Odası Başkanı Burak Acar, Aliağa'nın kuzeyinde tersane alanı belirlendiğini belirterek, "Tek tersane yetmez. İzmir'e birkaç tersane birden gerekli. Yeni tersanelerle sadece İzmir'de 50 bin kişiye istihdam, 500 iş koluna da dolaylı kazanç kapısı açılacak" dedi. Ordu-Ünye Tersanesi'nden sonra Karadeniz'de, Trabzon-Çamburnu ve Zonguldak Karadeniz Ereğli'sinde yeni tersaneler yakında faaliyete geçecek. Samsun, Zonguldak ve Karasu'da da alan tahsisleri yapıldı. Çanakkale- Karabiga'da da yeni tersane girişimi başlatıldı.

YALOVA'YA DEV TERSANE

Bu alanda yılda ortalama 50 gemi üretiliyor. Yalova Altınova Tersane Girişimcileri Sanayi ve Ticaret AŞ adıyla kurulan yeni bir şirket de Hersek'teki 4,5 kilometrelik alanı devletten 49 yıllığına kiralayarak işe koyulacak. Yalova Altınova Belediye Başkanı Dr. Mehmet Oral, alan tahsisi konusunda hukuki bazı engelleri aşmaya çalıştıklarını söyledi. Oral, bu alanda kurulacak 60 tesisin, Türkiye'nin en büyük gemi inşa sahası olacağını söyledi. Yalova Valiliği, tersane personeli için, şimdiden deprem konutlarını tahsis etti. Tuzla Belediye Başkanı Mehmet Demirci ise, Tuzla Tersanesi'nin genişleme imkanı olmadığını kaydederek, "2010 yılına kadar gemi üretimi için yeni sipariş alınamayacak" dedi.

Kaliteli gemiler inşa ediyoruz

Siemens Gemi Elektrifikasyon Sistemleri Sorumlusu Cahit Atay, dünyanın tüm ülkelerinden gemi elektrik sistemleri konusunda iş aldıklarını söyledi. Atay, "İş yoğunluğumuz çok fazla. Her yıl büyüyen ticari gemi siparişi ciddi oranda arttı. Uygun fiyat, kaliteli iş ve en önemlisi de hızlı teslimat, nedeniyle yabancılar gemilerini Türkiye'de yaptırmaya başladı. Teknolojik olarak da yurtdışı gemi yapım firmalarından daha iyi bir seviyedeyiz. Yurtdışı sipariş fırsatlarını kaçırmamak için acilen yeni tersaneler açılmalı ve mevcut tersanelerin kapasiteleri arttırılmalı" dedi.

2010'a kadar kapasite dolu

Tuzla Tersanesi'nde taşeron firması ile gemi inşa eden Erdoğan Aydın, ülkemizde işçiliğin ucuz olduğunu ve çok seri hizmet verildiğini, 3 ay gibi kısa sürede bir geminin üretilebildiğini, bu nedenle yurt dışından çok talep aldıklarını söylüyor. Türkiye'de Avrupa ve Japonya'dan daha kaliteli gemiler üretildiğini anlatan Aydın, "2010 yılına kadar doluluk oranımız yüzde 100. Ancak kalifiye eleman sıkıntısı çok, yetişmiş personel altın değerinde. Hükümetin çok seri davranıp, Türkiye'yi bu alanda lider ülke yapması kaçınılmaz. Bir gemiden 300 kişinin karnı doyuruyor" diye konuşuyor.

Kalifiye eleman sıkıntısı var

Gemi Mühendisleri Odası Genel Sekreteri ve akademisyen Doç. Dr. Tamer Yılmaz da tersanelede çalışacak ara eleman sıkıntısı olduğundan yakınıyor. Yılmaz "Meslek lisesi ve yüksek okul düzeyinde eğitim veren kurumlar yeterli değil" diyor. Türkiye'de İTÜ Gemi İnşaatı Fakültesi, YTÜ Gemi İnşaatı Mühendisliği Bölümü ve Karadeniz Teknik Üniversitesi Gemi İnşaatı Mühendisliği ile Kocaeli Üniversitesi Karamürsel Meslek Yüksek Okulu, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Meslek Yüksek Okulu iki teknisyen okulu bulunuyor. Türkiye'de lise düzeyinde sadece Pendik Denizcilik Meslek Lisesi Gemi İnşaat Bölümü bulunuyor.

Geri dön   Yazdır   Yukarı


   İş'in Sırrı

ALPORT Trabzon Liman İşletmeciliği

Ana Sayfa | Gündem | Politika | Ekonomi | Dünya | Aktüel | Spor | Yazarlar
Televizyon | Sağlık | Bilişim | Diziler | Künye | Arşiv | Bize Yazın
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz. © Yeni Şafak
Tasarım ve içerik yönetimi: Yeni Şafak İnternet Servisi