T Ü R K İ Y E ' N İ N B İ R İ K İ M İ |
||
E K O N O M İ | 17 TEMMUZ 2006 PAZARTESİ | ||
|
Gemilerini yenileyen AB'ye Türk tersaneleri yetişemiyor
Avrupa Birliği'nin karasularında 15 yaşından büyük gemi istememesi, Türk gemi inşa sektörünü hareketlendirdi. Tersanelerin kapasitesi 2010'a kadar dolarken, sektör bu yıl 1 milyar dolar gelir bekliyor
7 YENİ TERSANE 8 bin 333 kilometrelik kıyı şeridi bulunan Türkiye'de 156 liman, 14 yat limanı bulunurken, tersane sayısı sadece 2. Sektördeki hareketlilik, yeni tersane yapımını kaçınılmaz kıldı. TOBB Başkan Yardımcısı ve Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkan Vekili Halim Mete, İzmir'e kurulacak tersanelere destek vermeye hazır olduklarını söyledi. İzmir Gemi Mühendisleri Odası Başkanı Burak Acar, Aliağa'nın kuzeyinde tersane alanı belirlendiğini belirterek, "Tek tersane yetmez. İzmir'e birkaç tersane birden gerekli. Yeni tersanelerle sadece İzmir'de 50 bin kişiye istihdam, 500 iş koluna da dolaylı kazanç kapısı açılacak" dedi. Ordu-Ünye Tersanesi'nden sonra Karadeniz'de, Trabzon-Çamburnu ve Zonguldak Karadeniz Ereğli'sinde yeni tersaneler yakında faaliyete geçecek. Samsun, Zonguldak ve Karasu'da da alan tahsisleri yapıldı. Çanakkale- Karabiga'da da yeni tersane girişimi başlatıldı. YALOVA'YA DEV TERSANE Bu alanda yılda ortalama 50 gemi üretiliyor. Yalova Altınova Tersane Girişimcileri Sanayi ve Ticaret AŞ adıyla kurulan yeni bir şirket de Hersek'teki 4,5 kilometrelik alanı devletten 49 yıllığına kiralayarak işe koyulacak. Yalova Altınova Belediye Başkanı Dr. Mehmet Oral, alan tahsisi konusunda hukuki bazı engelleri aşmaya çalıştıklarını söyledi. Oral, bu alanda kurulacak 60 tesisin, Türkiye'nin en büyük gemi inşa sahası olacağını söyledi. Yalova Valiliği, tersane personeli için, şimdiden deprem konutlarını tahsis etti. Tuzla Belediye Başkanı Mehmet Demirci ise, Tuzla Tersanesi'nin genişleme imkanı olmadığını kaydederek, "2010 yılına kadar gemi üretimi için yeni sipariş alınamayacak" dedi.
Kaliteli gemiler inşa ediyoruz
Siemens Gemi Elektrifikasyon Sistemleri Sorumlusu Cahit Atay, dünyanın tüm ülkelerinden gemi elektrik sistemleri konusunda iş aldıklarını söyledi. Atay, "İş yoğunluğumuz çok fazla. Her yıl büyüyen ticari gemi siparişi ciddi oranda arttı. Uygun fiyat, kaliteli iş ve en önemlisi de hızlı teslimat, nedeniyle yabancılar gemilerini Türkiye'de yaptırmaya başladı. Teknolojik olarak da yurtdışı gemi yapım firmalarından daha iyi bir seviyedeyiz. Yurtdışı sipariş fırsatlarını kaçırmamak için acilen yeni tersaneler açılmalı ve mevcut tersanelerin kapasiteleri arttırılmalı" dedi.
2010'a kadar kapasite dolu
Tuzla Tersanesi'nde taşeron firması ile gemi inşa eden Erdoğan Aydın, ülkemizde işçiliğin ucuz olduğunu ve çok seri hizmet verildiğini, 3 ay gibi kısa sürede bir geminin üretilebildiğini, bu nedenle yurt dışından çok talep aldıklarını söylüyor. Türkiye'de Avrupa ve Japonya'dan daha kaliteli gemiler üretildiğini anlatan Aydın, "2010 yılına kadar doluluk oranımız yüzde 100. Ancak kalifiye eleman sıkıntısı çok, yetişmiş personel altın değerinde. Hükümetin çok seri davranıp, Türkiye'yi bu alanda lider ülke yapması kaçınılmaz. Bir gemiden 300 kişinin karnı doyuruyor" diye konuşuyor.
Kalifiye eleman sıkıntısı var
Gemi Mühendisleri Odası Genel Sekreteri ve akademisyen Doç. Dr. Tamer Yılmaz da tersanelede çalışacak ara eleman sıkıntısı olduğundan yakınıyor. Yılmaz "Meslek lisesi ve yüksek okul düzeyinde eğitim veren kurumlar yeterli değil" diyor. Türkiye'de İTÜ Gemi İnşaatı Fakültesi, YTÜ Gemi İnşaatı Mühendisliği Bölümü ve Karadeniz Teknik Üniversitesi Gemi İnşaatı Mühendisliği ile Kocaeli Üniversitesi Karamürsel Meslek Yüksek Okulu, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Meslek Yüksek Okulu iki teknisyen okulu bulunuyor. Türkiye'de lise düzeyinde sadece Pendik Denizcilik Meslek Lisesi Gemi İnşaat Bölümü bulunuyor.
|
|
Ana Sayfa |
Gündem |
Politika |
Ekonomi |
Dünya |
Aktüel |
Spor |
Yazarlar Televizyon | Sağlık | Bilişim | Diziler | Künye | Arşiv | Bize Yazın |
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz. © Yeni Şafak Tasarım ve içerik yönetimi: Yeni Şafak İnternet Servisi |