AYDINLIK TÜRKİYE'NİN HABERCİSİ
Bugünkü Yeni Şafak
Y A Z A R L A R
Namazların Birleştirilme Şekli

* Hocam, kusura bakmayın ama, ben tam anlayamadım. Meselâ İstanbul'a öğle içinde yola çıktık, şoför molayı ikindi girmeden verdi. Burada (ikindi vakti girmediği halde) önce öğlenin 4 rekat farzı, sonra ikindinin 4 rekat farzı mı kılınır, 2 namaz için ayrı ayrı kâmet gerekli midir, yoksa seferî olarak öğle 2, ikindi 2 rekat olarak mı kılınır? Aynı şey akşam-yatsı birleştirmesi için de geçerlidir. Birleştirmede namaz vakti girmediği halde, o namazı kılabiliyor muyuz? Akşamla yatsıyı yatsı, ya da öğle-ikindiyi ikindi vakti girdikten sonra birleştirirsek, öğle ya da akşam namazı kazaya kalmış olmaz mı, namaza niyet ederken öğlenin farzının kazasına mı dememiz gerekir veya niyeti nasıl yapmamız gerekir? Örnekli olarak açıklama yaparsanız memnun olurum. Hak razı olsun, teşekkürler. (Ali Oğuz/Muhasebeci)

* Muhterem Hocam, Cem-i salât mevzuundaki yazılarınız için teşekkürler... Yalnız anlayamadığım bir mevzuyu sormak istiyorum. Meselâ Öğle ile İkindiyi cem-i takdim veya cem-i tehir olarak kılarken, vakti geçmiş veya vakti girmemiş farzları nasıl niyet edeceğiz?

Mevlâm yâr ve yardımcımız olsun... (Feyza Kayalık/Öğrenci)

* Sayın hocam namazların birleştirilmesi konusunda sadece ikindi öğle vaktinde, akşam da yatsı vaktine geciktirilerek mi kılınır? Mesela akşam namazından sonra da yatsı öne alınamaz mı? Yani burada da cem-i takdim olamaz mı? Saygılarımla. (Ahmet Aydın/İşçi)

Değerli okurlarımızın birbirinden güzel soruları, son yazılarımızda seferîlik ve ciddî ihtiyaçlar çerçevesinde ele aldığımız namazların birleştirilme biçimi üstünde odaklanmış bulunuyor. Her soruyu, ayrıntılı olarak ele almaya çalışalım.

Birleştirilebilecek Namazlar

İki namazı birleştirme, sadece günün peşpeşe gelen öğle-ikindi, akşam-yatsı namazları arasında olur. Sabah namazı veya diğer akla gelebilecek birleştirmeler için böyle bir uygulama sözkonusu değildir. Sözgelimi, yatsı-sabah, sabah-öğle, ikindi-akşam birleştirmesi yapılamaz.
Birleştirmede Biçim:

Cem-i Takdîm veya Cem-i Te'hîr

Namazların birleştirilerek kılınması, gördüğümüz gibi, yalnızca öğle ile ikindi ve akşam ile yatsı namazları arasında olur. Sözkonusu iki namaz, yalnızca iki biçimde birleştirilebilir: 1) Önceleyerek birleştirme (cem-i takdîm, 2) Erteleyerek birleştirme (cem-i tehîr).

İki namazı aynı vakitte kılma şekillerinden sonraki namazı öne alarak birincinin vaktinde kılmaya, yani ikindiyi öğle (önceleyerek öğle ikindi birleştirmesi), yatsıyı akşam (önceleyerek akşam-yatsı birleştirmesi) vaktinde kılmaya cem-i takdim (öne alarak/önceleyerek birleştirme) denir.

Önceki namazı sonraki vakte geciktirerek ikincinin vaktinde kılmaya, yani öğleyi ikindi (erteleyerek öğle-ikindi birleştirmesi), akşamı yatsı (erteleyerek akşam-yatsı birleştirmesi) vaktinde kılmaya cem-i tehir (erteleyerek birleştirme) adı verilir.

Cem-i Takdîm mi, Cem-i Tehîr mi?

Bu birleştirme biçimlerinden hangisi tercih edilmelidir? Bu konuda, namaz vaktinin durumu ve kılacak kişinin şartları dikkate alınır. Yolculuğun gelişim seyrine veya ihtiyaç ve sıkıntı durumunda elverişli duruma göre, birleştirme biçimlerinden herhangi birisi tercih edilebilir. Bu tercihi, namaz kılan bulunduğu kendi konum ve durumuna göre bir değerlendirme sonucunda en uygun biçimde yapmalıdır.

Bu konuda, şu iki hadis ışık tutucu niteliktedir:

Enes bin Mâlik'ten rivayete göre, Hz.Peygamber'in (s.a.) öğle vaktinde veya öğleden sonra başladığı yolculuklardaki uygulaması şöyledir: "Rasulullah (s.a.) güneş tepe noktasından batıya meyletmesinden önce yolculuğa çıkacaksa, öğle namazını ikindi vaktine kadar erteler, daha sonra konaklayarak öğle ve ikindiyi birlikte kılardı. Yola çıkmazdan önce, güneş batıya yönelirse, öğle namazını kılar, sonra yollanırdı." (Müslim, salâtu'l-müsâfirîn, 56; Ebu Davud, sefer, 5, no: 1218)

Yine Enes bin Malik'ten gelen başka rivayet şöyledir: "Hz.Peygamber (s.a.) yolculukta acele edince, öğle namazını, ikindi namazı öncesine kadar geciktirir, sonra ikisini birlite kılardı. Akşamı geciktirir, şafak kaybolacağı sırada, yatsıyla birlikte kılardı." (Müslim, salâtu'l-müsâfirîn, 57, 58)

Yarınki yazıda, inşallah namazların birleştirilmesinde vakit, niyet, miktar, sıra ve süreç konularını ele alacağız.


12 Eylül 2005
Pazartesi
 
VECDİ AKYÜZ


Künye
Temsilcilikler
Abone Formu
Mesaj Formu
Online İlan

ALPORT Trabzon Liman İşletmeciliği
Ana Sayfa | Gündem | Politika | Ekonomi
Dünya
| Kültür | Spor | Yazarlar | Televizyon
Sağlık
| Arşiv | Bilişim | Dizi
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin HER HAKKI MAHFUZDUR. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz.
© ALL RIGHTS RESERVED