T Ü R K İ Y E ' N İ N    B İ R İ K İ M İ
G Ü N D E M 14 NİSAN 2006 CUMA
  Ana Sayfa
  Gündem
  Politika
  Ekonomi
  Dünya
  Aktüel
  Spor
  Yazarlar
  Televizyon
  Sağlık
  Son Dakika
 
 
  657'liler Ailesi
  Ankara'da Şafak
  Bilişim
  Çalışanın Sesi
  Diziler
  Düşünce Gündemi
  İzdüşüm
  Kültür-Sanat
  Okur Sözcüsü
  Röportaj
  Sinema
  Yemek
  Zamanda Yolculuk
 
  Bize Yazın
  Abone Formu
  Temsilcilikler
  Reklam
  Künye
 
  Arşiv

  Yeni Şafak'ta Ara
 

EMASYA değişmeli

Bilal
Çetin
Behçet
Güngör
Şemdinli Araştırma Komisyonu tarafından hazırlanan raporda, EMASYA Protokolünün yetki karmaşasına yol açtığı belirtilerek değiştirilmesi istendi. Raporda, 1997 yılında İçişleri Bakanlığı ile Genelkurmay Başkanlığı arasında imzalan EMASYA Protokolü geniş bir şekilde irdelendi. Protokolün 1. maddesinde "Birden fazla ili içine alan olaylarda ilgili valilerin isteği üzerine aynı veya farklı askeri birlik komutanlıklarından kuvvet tahsis edilmesi durumunda iller veya kuvvetler arasında işbirliği, koordinasyon, kuvvet kaydırması, emir komuta ilişkileri ile gerekli görülen diğer hususlarda yukarıda belirtilen esaslar çerçevesinde Genelkurmay Başkanlığı ile İçişleri Bakanlığı tarafından belirlenecek esaslara göre yürütülür" hükmünün bulunduğunu hatırlatılırken, "Bir il içerisinde meydana gelen ya da gelebilecek olaylarda valilerin yardım istemesi ve askeri kuvvet komutanlıklarının yardım etmekle yükümlü olduklarına ilişkin husus, kanunda açıkca düzenlenmiştir.

Bu nedenle protokol 542 sayılı kanununu öngörmediği bir düzenleme getirmektedir"denildi. Protokolün 9. maddesinde toplumsal olayların genişlemesi halinde İl ve İlçe Güvenlik Koordinasyon Komisyonu'nun ivedilikle toplanması, EMASYA Komutanlıklarının olayları takip etmesi, olayların gelişmesinin değerlendirmesi ve gecikmesinin yaratacağı mahsurları ortadan kaldırmak için olaylara doğrudan müdahele etmesinin düzenlendiğini hatırlatılırken, "Bu madde kanuna açıkca aykırıdır. Valinin yardım isteme talebi olmadan hiçbir makamın kendiliğinden harekete geçmesi mümkün değildir"denildi. Raporda, "5442 sayılı kanunun birden fazla ili içine alan olaylarda geçici olmak kaydıyla valilerden birisine koordinasyon görevini üstlenmek görevini vermiştir. Koordinasyon sağlamakla geçici görevlendirilen bu valilerin, daimi görev icra eden OHAL Valisi konuma getirir"denildi.

TALEP OLMADAN OPERASYON

EMASYA Protokolünün valilerin yetkesini zayıflattığının belirtildiği raporda, Hakkari'de 2005 yılının Haziran ayından itibaren 125 defa askeri operasyon yapılmasına rağmen Hakkari Valiliği'nin sadece bir kez talebinin olduğuna dikkat çekilerek şu değerlendirmeye yer verildi: "Nasıl olur da askeri kuvvet talep edilmeden askeri birlikler, bu operasyonlara katılmaktadır? Bu sualin cevabını bazı valilerin bu nevi operasyonlara ilgili askeri birliklerin katılmaları yönünde genel onay vermelerinde veya EMASYA Komutanlıklarının da protokolün 9. madesindeki düzenlemeden istifadeyle, gecikmenin yaratacağı mahsurları ortadan kaldırmak için Vali'nin askeri kuvvet talebini beklemeden olaylara müdahele edebilmelerinde aramak gerekir."

Geri dön   Yazdır   Yukarı


ALPORT Trabzon Liman İşletmeciliği

Ana Sayfa | Gündem | Politika | Ekonomi | Dünya | Aktüel | Spor | Yazarlar
Televizyon | Sağlık | Bilişim | Diziler | Künye | Arşiv | Bize Yazın
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz. © Yeni Şafak
Tasarım ve içerik yönetimi: Yeni Şafak İnternet Servisi