YeniSafak.com “ Türkiye'nin birikimi... ” Gündem

 
Ana Sayfa...
Gündem'den...
Politika'dan...
Ekonomiden...
Dünya'dan...
Kültür'den...
Yazarlar'dan
Spor'dan

  Arşivden Arama

 


Mavi Akım'a inceleme

"Beyaz Enerji" Operasyonu'yla tekrar gündeme gelen "Mavi Akım" Projesi'yle ilgili incelemede karanlıkta kalan noktaların nasıl açığa çıkartılacağı merak ediliyor.

Son yılların hakkında en çok konuşulan "Mavi Akım" Projesi "Beyaz Enerji" Operasyonu ile birlikte tekrar gündeme gelerek inceleme altına alındı. Doğalgaz ihtiyacı açısından gerekli ancak yöntem olarak oldukça şaibeli olan projeyle ilgili yapılan incelemenin sonuçları merakla beklenirken, projenin uluslararası bir anlaşma niteliğinde olması karanlıkta kalan noktaların açığa çıkmasını güçleştirdi. Gerek teknik sorunlar gerekse ihalenin ayaklarının tamamlanması için siyasilere yakınlıkları ile tanınan kişilere verilen işler gerekse de anlaşmanın içeriği ile ilgili soru işaretlerinin yapılan inceleme ile su yüzüne çıkması bekleniyor.

Mevcut anlaşmada hattın yapımı için şirket seçimi Gazprom'a bırakıldı. Hattın Rusya topraklarında kalan kısmının (390 km) Öztaş-Hazinedaroğlu-Stroytransgaz (OHS) konsorsiyumu tarafından yapılmasına karar verildi. Hattın Türkiye topraklarında kalan kısmının (440 km) yapımı için Gazprom şirketi OHS konsorsiyumunu seçti.

Tümaş'ın hesaplarına itiraz edildi

Bu arada parası Botaş tarafından ödenecek hat için Tümaş'a fizibilite çalışması yaptırıldı. Tümaş'ın hesapladığı proje maliyeti Botaş tarafından eksik ve ucuz görülerek ikaz edildi ve artırılması istendi. Olayın duyulması üzerine yapımı süren Doğu Beyazıt-Erzurum hattının birim maliyetleri alınarak hattın inşaatının OHS konsorsiyumu tarafından 340 milyon dolara yapılmasına karar verilerek anlaşma imzalandı. Ruslar Karadeniz'deki projeye başlamadan, Samsun-Ankara hattında inşaata başlanması için 52 milyon dolarlık avans ödemesi yapıldı. Karadeniz altından geçecek hattın yapım görevi İtilyan Saipem şirketine verildi. Hattın boru temini için Japon konsorsiyumu (Mitsui-Sumitomo-Itochu) ile 500 milyon dolarlık, Karadeniz girişindeki kompresör istasyonu yapımı için Fransız Bouygues ile 250 milyon dolarlık anlaşmalar imzalandı.

Rusya'daki Türk şirketlerinin ısrarı

Öte yandan dikkat çekici bir diğer konu da Rusya'da aktif olan Türk şirketlerinin anlaşmada sürükleyici, ısrarlı ve karar verici olmaları. Mavi Akım Projesi'nin yanısıra Rusya ile gerçekleştirilen diğer bir anlaşma da Batı hattından ilave gaz alım anlaşması. Başlangıçta Bulgaristan sınırından yıllık 6 milyar metreküp için olan gaz alım anlaşması, belli şirketlerin baskısı ile ve yurt içinde de Türkiye enerji krizinde sloganlarıyla 14 milyar metreküpe çıkarıldı. Botaş bu anlaşmayı Trusgaz şirketi ile (Gazprom, Botaş ve Gama) yaptı ve ayrıca bu hattaki müteahhitlik hizmetlerinin Gazprom, Ukrayna, Botaş ve Transbalkan Grubu'nca yapılması kararlaştırıldı. Bu ilave alınacak miktar en pahalı gaz alımı olarak ortaya çıktı.

 


Kağıda basmak için tıklayın.

 

 

 


Ana Sayfa | Gündem | Politika | Ekonomi | Dünya | Kültür | Yazarlar | Spor | Bilişim
İnteraktif: Mesaj Formu | ABONE FORMU | İNTERNET TARAMA FORMU | KÜNYE | ARŞİV


Bu sitede yayınlanan tüm materyalin HER HAKKI MAHFUZDUR. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz.
© ALL RIGHTS RESERVED

Bu sitenin tasarım ve inşası, İNTERNET yayını ve tanıtımı, TALLANDTHIN Web tarafından yapılmaktadır. İçerik ve güncelleme Yeni Şafak Gazetesi İnternet Servisi tarafından gerçekleştirilmektir. Lütfen siteyle ilgili problemleri webmaster@tallandthin.com adresine bildiriniz...