|
|
galibi vatandaş İç piyasanın canlanmaya başlaması üzerine, firmaların, indirim ve promosyon kampanyaları ile pazardan pay kapma yarışına girmesi, tüketicilere yaradı. Firmaların aynı market içinde birbirleriyle yaptıkları indirim ve promosyon yarışından müşteriler kazançlı çıkıyor. Alışveriş merkezlerinde, her marka beyaz eşyadan otomobile, deterjandan gıdaya, giyime kadar tüm ürünlerde indirim veya promosyon furyası yaşanıyor. İndirimli ve promosyonlu ürünlerini müşterilerine afiş ya da panolarla duyuran alışveriş merkezlerinin görüntüsü de "promosyon karnavalı"nı andırıyor. Marketlerde ürünlerini pazarlayan firmalar, promosyonlarını kurdukları özel standlarda görev yapan elemanları aracılığıyla duyururken, müşterileriyle yakın diyalog halinde olmayı tercih ediyorlar. Bir alana, bir bedava Ürünlerin birçoğunda normal fiyat üzerinden yüzde 10-30 arasında indirim yapıldığı gözlenirken, indirimle yetinmeyen bazı firmaların ürününün yanında bir başka ürünü verme, "bir alana bir bedava'', "3 al 2 öde'' gibi promosyonlara da başvurdukları gözleniyor. Normalde fiyatı 3 milyon 990 bin lira olan 1 kiloluk bisküvi 2 milyon 900 bin liraya kadar düşerken, tanesi 300 bin lira olan çikolotalı gofretin 10'luk paketi bir milyon 760 bin liradan satışa sunuluyor. Bu furyadan nasibini alan 55 ekran televizyonların fiyatı 400 milyondan 350 milyona, 37 ekran televizyonlar 200 milyondan 190 milyona, vantilatörler 37 milyondan 29 milyon liraya düştü. 150 gramlık cipsler bir milyon 990 binden bir milyon 590 bin, 10 kiloluk deterjan 21 milyon 900 binden 18 milyon 450 bin, 3 kiloluk bulaşık deterjanı 6 milyon 290 binden 5 milyon 400 bin, 10 kiloluk ayçiçekyağı da 30 milyondan 26 milyon liraya indi. Hazır giyim ve konfeksiyon sektöründe indirim dönemi, bir ay önceden, Temmuz ayı ortalarında başladı. Birçok tanınmış markanın yüzde 50-60'lara varan indirimin yanısıra, taksit sayısını artırma, "2 al 1 öde'' gibi kampanyalarla satışlarını artırma yolunu seçtikleri görülüyor. Pazardan pay kapma yarışı Piyasadaki indirim ve promosyon kampanyaları, sadece alışveriş merkezleri ile de sınırlı kalmıyor. Otomobil firmaları, yıllar sonra yeniden düşük faizli "36 aya kadar vade" kampanyalarına başladılar. Firmaların birçoğu, 3 ile 6 aya kadar "0" faizli vade imkanı sağlarken, otomobilini peşin alanlara da milyarlarca liralık indirim fırsatı sunuyorlar. Bursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) Yönetim Kurulu Başkanı Celal Sönmez, promosyonlu satışları "firmaların pazardan pay kapma yarışı" olarak değerlendirdi. Ekonomide göreceli olarak geçen yıllara ve aylara göre kıpırdanmalar yaşandığını ve talebin ufak ufak arttığını anlatan Sönmez, "Bu tür kampanyalar canlanmaya başlayan pazardan pay kapma yarışıdır. Pazardaki talep artışından yararlanmak isteyen firmalar satışlarını cazip hale getirerek müşteri potansiyelini artırmayı amaçlıyorlar" dedi. 70 ekran TV'ye aşırı talep var İstanbul'un ilk beyaz eşya bayilerinden Ahmet Varlı, sektörün 2 yıldan durgunluk içinde olduğunu belirterek, indirimli kampanyaların talebi artırdığını söyledi. 850 milyona satılan televizyonun fiyatının 552 milyona düştüğünü kaydeden Varlı, "Arçelik 70 ekran televizyona aşırı talep var. Fabrikadan mal alamıyoruz. Kampanya bu ay sonunda bitiyor. İhracat yaparak iyi kazanan beyaz eşya üreticileri iç piyasaya yöneldiler. Rekabetin de etkisiyle fiyatlar düştü" dedi.
Beko Bayisi Süleyman Keleş ise sektörde yaşanan vurgunculuk olaylarına dikkati çekerek: "Beyaz eşyadaki son indirimler vurguncuların da iştahını kabarttı. Naylon belgelerle beyaz eşya alan bazı kişiler ilk taksidi ödedikten sonra ortadan kayboluyor. Spotçulara satıyorlar. Biz de ürün satarken insanlara referansla satıyoruz" şeklinde konuştu. 2 yıldır vatandaşın alım gücününün kalmadığını söyleyen Keleş halkın artık kırıntılarla yaşadığına dikkat çekti.
|
|
|
Kültür | Spor | Yazarlar | Televizyon | Hayat | Arşiv Bilişim | Dizi | Karikatür | Çocuk |
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin HER HAKKI MAHFUZDUR. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz. © ALL RIGHTS RESERVED |